Från sfi till läkarprogrammet vid Karolinska Institutet

Blendor Balaj flyttade från Kosovo till Sverige för tre år sedan. Efter att han fått sitt uppehållstillstånd började han direkt att studera sfi och engelska för att kunna följa sin barndomsdröm. Idag gör han sin andra termin på läkarprogrammet vid Karolinska Institutet i Stockholm.

- Jag satte upp tydliga mål för mig själv att lära mig svenska och läsa in de kurser som behövdes för att kunna ansöka till läkarprogrammet. Allt hårt slit har nu lönat sig och jag är väldigt glad över att jag blev antagen, säger Blendor Balaj.

22-åriga Blendor kom till Sverige från Kosovo med sin familj efter att hans pappa fått jobb här. Blendor berättar att det var tufft i början med språket, att hitta nya vänner och komma in i det svenska samhället. Han fick vänta i ett år på sitt uppehållstillstånd innan han kunde söka sig till sfi och börja läsa svenska.

Vändningen kom med sfi

Blendor berättar att han studerade sfi på Hermods i Växjö och kände direkt att hans svenska började utvecklas. Samtidigt som han läste klart alla sfi-kurser kombinerade han detta med att läsa engelska på Komvux för att bli behörig att ansöka till läkarprogrammet.

- Allt blev bättre när jag började med sfi. Jag lärde mig svenska snabbt och träffade nya människor. Jag är väldigt tacksam för den tiden jag hade där. Skolan har alltid varit prio ett för mig jag och jag har arbetet hårt för att nå min dröm, säger Blendor.

Kom in på läkarprogrammet

Blendor började studera vid Karolinska Institutet i januari och flyttade till Stockholm. När coronaviruset bröt ut och all undervisning i skolan började på distans flyttade han tillbaka hem till Växjö och skötte studierna därifrån. Han berättar att det i början av utbildning var svårt med det akademiska språket men att studierna ändå har gått bra.

- Det var svårt i början med språket eftersom jag bara hade bott i Sverige i tre år och sedan började på en akademisk utbildning. Men jag har klarat alla tentor och uppgifter hittills vilket jag är nöjd över.

När det kommer till att lära sig svenska har Blendor några tips till människor som är nya i Sverige:

- Jag tror det är viktigt att ha ett tydligt mål i livet som man arbetar långsiktigt med för att uppnå. Du ska inte heller vara rädd för att säga fel i början, ingen är bäst på ett språk direkt utan man måste våga säga fel för att lära sig, avslutar Blendor med att säga.

Foto: Hermods AB Blendor Balaj

Ny bok om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt vägleder ämnesundervisningen inom vuxenutbildningen22.10.2020 09:39:50 CESTNyheter

Studieovana vuxna har svårt att ta till sig kunskapen inom vuxenutbildningen där det ofta är skolspråket som ställer till det. Författaren Annsofie Engborg har givit ut boken Att undervisa vuxna — språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt där syftet är att ge lärare inom bland annat Komvux kunskap om hur undervisningen kan bli enklare att förstå för vuxenelever.

Unikt samarbete kan leda till en första projektledarutbildning för måleribranschen1.10.2020 08:10:00 CESTPressmeddelande

Ett samarbete har inletts mellan Hermods yrkeshögskola och Måleriföretagen i Sverige för att starta upp en projektledarutbildning inom måleribranschen. Syftet är att stärka måleribranschen som står inför kompetensutmaningar med koppling till både pensionsavgångar och teknisk utveckling. Besked om utbildningen får bedrivas sker i januari från Myndigheten för yrkeshögskola.