Fredrik Lindberg blir ny förbundskapten och sportchef för Svensk Curling

Idag blev det officiellt. Det blir Fredrik Lindberg, Karlstad som tar över rollen som Förbundskapten/Sportchef för Svensk Curling. Fredrik har sedan 2014 varit coach för lag Edin. Ett uppdrag han nu lämnar för att ta över rollen som sportchef och förbundskapten.

– Det är ett ärofyllt uppdrag som jag ser mycket fram emot. Under de senaste åren har Svensk Curling haft otroliga framgångar. Det hårda arbete som är gjort har lett till att vi inför kommande säsong har fler lag med stöd än vi någonsin haft vilket är fantastiskt, säger Fredrik Lindberg.

Vad ser du som ditt viktigaste uppdrag i den nya tjänsten?

– Att verka för att alla de lagen får den stöttning de behöver för att utvecklas och nå sin fulla potential är en viktig del. Utöver det finns bland annat ett stort och viktigt arbete att lyfta blicken framåt. Att tillsammans med övriga i organisationen jobba för att Svensk Curling ska må bra och fortsätta skörda framgång i många år framöver. Det känns både utmanande och spännande men framförallt ska det bli jätteroligt, säger Fredrik.

Och samtidigt lämnar du coach-rollen för världens mest framgångsrika curlinglag på herrsidan. Hur är känslorna kopplat till det?

– Självklart lite vemodigt men samtidigt ser jag inte jag lämnar något. Det blir bara ett annat uppdrag där mitt jobb blir att utveckla och stödja lag Edin som ett av flera lag i landslagstruppen. Dom har verkligen varit stöttande och positiva när jag fick frågan om rollen, säger Fredrik.

Vem som tar över rollen som coach för lag Edin är ännu inte bestämt.

– Vi sökte en person med gedigna ledaregenskaper och en bakgrund från elitidrott på absolut högsta nivå. Då är vi självklart mycket glada att Fredrik tackade ja till rollen. Han är utan tvekan rätt person att ta de senaste årens framgångar vidare och fortsätta utveckla Svensk Curling. Nu kan vi hälsa Fredrik välkommen i gänget och nästa naturliga steg blir att forma elitorganisationen för kommande år med input från hans tankar och idéer, säger Stefan Lund, förbundschef Svensk Curling.

Fredrik Lindberg tillträder tjänsten omgående och efterträder Maria Prytz som samtidigt lämnar sitt uppdrag för att gå vidare till en tjänst hos Länsstyrelsen i Härnösand.

Fredrik Lindberg

• 37 år, bosatt i Karlstad.
  • Landslagsspelare fram till OS 2014 där karriären kröntes med OS-brons och VM-guld 2013 samt EM-guld 2009 och 2012
  • På meritlistan i sin roll som coach finns OS-guld 2022, OS-silver 2018, VM-guld 2015, 2018, 2019, 2021 och 2022.