Fredrik Törnqvist blir ordförande för europeiskt bostadsnätverk

Idag, den 22 oktober, tar Sverige över ordförandeklubban för Eurhonet. Ett nätverk för bostadsbolag vars syfte är att främja kunskapsutbyte mellan europeiska bostadsbolag och bevaka bostadsfrågorna inom EU. Fredrik Törnqvist, vd för det allmännyttiga bostadsbolaget Stångåstaden i Linköping, tar över ordförandeskapet för de 38 medlemsbolagen med totalt 1,2 miljoner bostäder.

Fredrik Törnqvist, VD Stångåstaden och ordförande Eurhonet. Foto: Lasse Hejdenberg

-          Det känns fantastiskt roligt att få den stora äran att representera alla våra medlemsbolag, verksamma i sju länder. Då jag har haft förmånen att vara verksam i styrelsen i flera år ser jag nu fram emot att ta över ordförandeklubban. Under mitt ordförandeskap kommer vi att fortsätta driva bostadsfrågor på bred nivå och lägga särskilt fokus på hur våra medlemmar ska återstarta efter covid-19, säger Fredrik Törnqvist.

Eurhonet syftar till att medlemmarna ska få möjlighet att arbeta och lära av varandra, utveckla nya idéer och förnya tillsammans. Organisationen arbetar som huvudinriktning med benchmark för att hitta best practise och lära av varandra. Arbetet bedrivs i ett antal topic groups exempelvis inom integration, om- och nybyggnation, energieffektivisering, åldrande befolkning, digitalisering och olika EU-projekt. Eurhonet har kontor i Bryssel och ägnar sig också åt att bevaka bostadspolitik och finansieringsmöjligheter i Europa.

-          Bostadsmarknaden, systemen och förutsättningarna ser väldigt olika ut i olika länder men det som förenar ligger i det dagliga arbetet, vilket är väldigt lika. Vi har alla samma utmaningar. Jag tycker det är viktigt att höja blicken och våga titta utanför våra egna gränser. Vi är bra på mycket i Sverige men det finns förstås väldigt mycket att lära av våra kollegor i Europa, säger Fredrik Törnqvist.

Om Eurhonet
Eurhonet bildades 2006 och är ett nätverk för bostadsbolag från Sverige, Tyskland, Frankrike, Italien, England, Österrike och Danmark. Totalt är 38 bostadsbolag medlemmar och förfogar över sammanlagt 1,2 miljoner bostäder. Syftet med verksamheten är att stötta medlemsbolagen med erfarenhetsutbyte, best practice och inom kompetensförsörjning genom att locka nya medarbetare till sektorn och även låta dem utvecklas genom att delta i nätverkets arbete. Ett annat viktigt syfte med Eurhonet är att stärka inflytandet och kunskapen inom EU samt att uppmuntra till att stötta medlemmar att delta i gemensamma EU projekt.

Ett samarbete med ambitionen att tillföra ett modernt kvarter till centrala Linköping15.11.2021 11:29:51 CET | Nyheter

Både Stångåstaden och Centrum Förvaltning äger fastigheter där Storgatan och Drottninggatan möts, ett kvarter som sedan historisk tid har utgjort en entrépunkt till centrala Linköping. Nu har fastighetsägarna tillsammans lämnat in en planansökan till Linköpings kommun med hopp om en ny detaljplan där de med respekt för historiken vill utveckla kvarteret och sätta fokus på den här delen av innerstaden.

Spaning mot Europas bostadsmarknad – hur står sig det svenska systemet?22.10.2021 13:24:04 CEST | Blogginlägg

Det blir allt viktigare att lyfta blicken och förhålla sig till EU och ett internationellt perspektiv. Vi på Stångåstaden är medlemmar i en europeisk bostadsorganisation som heter Eurhonet. Ett nätverk med idén att medlemmarna ska få möjlighet att arbeta och lära av varandra, utveckla nya idéer och förnya tillsammans. Medlemmarna är bostadsföretag från Sverige, Tyskland, Italien, Frankrike, England, Österrike och Danmark. Totalt representerar bostadsbolagen 1,2 miljoner bostäder i Europa.