Fri hyressättning löser inte bostadskrisen och gör hyresrätten mindre attraktiv och trygg

Januaripartiernas förslag om fri hyressättning vid nyproduktion löser inte den svenska bostadsbristen. Det är inte de betalningsstarkaste hushållen vi främst behöver bygga för idag - tvärtom, säger Anders Nordstrand, VD för Sveriges Allmännytta. -- - Kraftigt ökade byggpriser har redan drivit upp hyrorna i nyproducerade hyreslägenheter till en nivå som motsvarar den marknadshyra som fri hyressättning skulle resultera i. Hyrorna i nya bostäder måste i stället pressas så att så många som möjligt i hela landet har råd att efterfråga dem.

Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta

Regeringen offentliggjorde under lördagen beslutet att tillsätta en utredning om fri hyressättning vid nyproduktion. I alla nybyggda hus ska fastighetsägaren själv bestämma hyran. Syftet är att öka bostadsbyggandet.

- Det finns vare sig efterfrågan eller betalningsvilja för nya hyresbostäder med högre hyra än idag, utom möjligen i storstadsområdenas attraktiva lägen.Ska byggandet av hyresbostäder öka krävs helt andra åtgärder.

Sveriges Allmännytta pekar på balanserade ekonomiska villkor mellan upplåtelseformerna, förbättrad konkurrens på bygg- och byggmaterialmarknaden, nationellt typgodkännande och färre kommunala särkrav.Det har sedan länga varit fullt möjligt för fastighetsägaren att själv bestämma hyran i en nybyggd bostad. Samtidigt har hyresgästen en möjlighet att få till stånd en prövning av om hyran är skälig, just för att bostadsbrist inte ska kunna driva upp hyrorna till orimliga nivåer.

- Att lyfta bort nyproduktionen ur bruksvärdessystemet och urholka konsumentskyddet riskerar att göra hyresrätten mindre attraktiv och trygg för de boende.

Det finns också en uppenbar risk att hyresmarknaden för konsumenterna blir en djungel av skilda regler, villkor och hyresnivåer med bruksvärdeshyra, förhandlad hyra, presumtionshyra, fri hyra och tariffhyra. Transparensen blir närmast obefintlig.

Den svenska ekonomin är idag inne i en djup kris och för att ta oss ur den kommer bostadsbyggandet att vara en viktig motor för att få hjulen att snurra igen. Men för att byggprojekt ska dras igång krävs stabila och hållbara regelverk. Den här utredningen handlar om fundamentala förändringar, vilket skapar osäkerhet inför investeringsbeslut.

- Allmännyttan eftersträvar inte en möjlighet att ta ut ännu högre hyror i nyproduktionen. Vi kommer att bygga nytt, men det allra viktigaste för oss är att pressa byggpriserna så att hyrorna hamnar på nivåer som gör att så många som möjligt i hela landet kan efterfråga de nya bostäderna.

Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta

08-406 55 00https://www.sverigesallmannytta.se/

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisation för över 300 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag. Vi bistår våra medlemmar så att de kan vara långsiktiga och konkurrenskraftiga aktörer på bostadsmarknaden. På så sätt bidrar vi gemensamt till en hållbar utveckling: ekonomiskt, miljömässigt och socialt.

Blekingeföretag vinner storuppdrag för bostadsbyggande1.6.2020 10:27:24 CESTPressmeddelande

Blekingeföretaget JSB Construction är en av tre vinnare i Sveriges Allmännyttas upphandling av ett nytt ramavtal för nästa generations Kombohus. Det populära typhuskonceptet för hyreslägenheter har de senaste åren gett tiotusen nya lägenheter runtom i Sverige, till 25 procent lägre kostnader, och JSB har varit med ända från början. Den nya generationen Kombohus bedöms kunna ge 25000 nya bostäder och pressa priserna i byggbranschen.

Bostadsbyggandet uppåt - tack vare förenklat byggkoncept15.5.2020 08:11:22 CESTPressmeddelande

Kombohusen, Sveriges Allmännyttas typhuskoncept med 25 procent lägre byggkostnader, har pressat tillbaka skenande byggpriser och resulterat i tusentals nya bostäder med lägre hyror för hyresgästerna. Var femte bostadsbolag i Sverige hade inte hade byggt på 20 år innan de byggde sitt första Kombohus. Det framgår av en ny rapport som granskat tio år med Kombohusen, genomförd av konsultföretaget Tyréns på uppdrag av Sveriges Allmännytta.

Tre lösningar för prispressat byggande – vilken är bäst?12.5.2020 16:12:39 CESTPressmeddelande

För att lösa den svenska bostadskrisen måste byggprocessen förenklas och byggkostnaderna sänkas. Men hur når vi dit? Vi ställer tre olika förslag från Boverket, Kommittén för modernare byggregler och Sveriges Allmännytta mot varandra. Dessutom: Efter tio år med Allmännyttans Kombohus – blev det så bra som det var tänkt? Välkommen att lyssna till diskussionerna under ett kostnadsfritt webbinarium kl 09:00-10:00!