Fri hyressättning viktigt steg för investeringar i fler bostäder

Fastighetsägarna välkomnar att regeringen har tillsatt en utredning om fri hyressättning i nyproduktion av hyresrätter. Det ger förutsättningar för att långsiktigt öka byggandet av hyresrätter och utrymme för en bättre fungerande bostadsmarknad.

Regeringen har beslutat att tillsätta en statlig utredning om införandet av fri hyressättning i nyproduktion av hyresrätter. Utredare blir Kazimir Åberg, hovrättsråd vid Svea hovrätt. Utredningen är en del av januariöverenskommelsen mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna.

– Regeringens besked om att nu tillsätta den sedan tidigare aviserade utredningen är mycket välkommet. Reformbehovet var stort redan när januariöverenskommelsen formulerades. Med de utmaningar som följer i coronakrisens kölvatten växer nödvändigheten av investeringsfrämjande reformer ytterligare. Att komplettera det svenska hyressättningssystemet med möjligheter som både främjar byggandet av fler bostäder och ger utrymme för en långsiktigt bättre fungerande marknad är synnerligen angeläget, säger Martin Lindvall, samhällspolitisk chef hos Fastighetsägarna.

– Direktivet är tydligt med att den ökade friheten för hyresvärdar och enskilda hyresgäster ska balanseras mot ett fortsatt starkt konsumentskydd. Det är bra. Jag tror att de högljudda argument som hittills präglat debatten om den kommande reformen kommer att kännas väldigt främmande när utredarens betänkande presenteras, fortsätter Martin Lindvall.

Utredningen skulle enligt januariöverenskommelsen ha påbörjats redan förra året för att kunna ha ny lagstiftning på plats den 1 juli 2021.

– Med dagens besked och den redan pågående utredningen om effektivare hyresförhandlingar har regeringen en unik möjlighet att, inom ramen för januariöverenskommelsen, skapa helt nya möjligheter på hyresbostadsmarknaden samtidigt som det kollektiva förhandlingssystemet förstärks, avslutar Martin Lindvall.

Fel att återinföra ett misslyckat hyresrabattstöd25.2.2021 15:41:53 CETPressmeddelande

Det statliga hyresrabattstödet som riksdagen idag beslutat att återinföra kommer inte heller denna gång att uppnå sitt syfte. Resurserna bör istället användas till att förlänga omställningsstödet så att det sträcker sig fram till juni 2021. Hyresrabattstödet är ett administrativt krångligt och långsamt system som fanns under andra kvartalet 2020 men som avvecklades då det inte fungerade särskilt väl.

Nedstängningsstöd måste komma på plats nu17.2.2021 13:44:27 CETPressmeddelande

De möjligheter till nedstängning av butiker, gym, frisörer och annan service som regeringen nu förbereder behöver följas av omedelbart besked om rätt till ersättning till de som drabbas. Den tillfälliga pandemilagen som ger regeringen möjligheter att stänga verksamheter har funnits på plats sedan början av januari men fortfarande saknas besked om hur verksamheter ska ersättas. Nu behöver förordningen om nedstängningsstöd komma på plats omgående.

Återinfört hyresstöd kommer inte nå de med störst behov12.2.2021 11:35:09 CETPressmeddelande

Det är mycket olyckligt att riksdagen ställer sig bakom regeringens förslag om att återinföra ett dåligt fungerande system med hyresstöd för första kvartalet 2021. De stora bristerna i stödets utformning riskerar att företag i behov av stöd inte omfattas. Satsa istället resurserna på omställningsstödet så att det kan förlängas och betalas ut snabbare till företag i behov av stöd.

Fastighetsägare vill hyra ut lokal till vaccination mot covid-19 – stoppas av momsregler och tillgänglighetskrav5.2.2021 14:40:09 CETPressmeddelande

Svenska folket planeras att massvaccineras mot covid-19 under första halvan av 2021. Sjukvårdens behov av lokaler är därför stort. Många hyresvärdar runt om i Sverige vill hjälpa till genom att upplåta lokaler för vaccinering. Ett krångligt regelverk riskerar dock att sätta käppar i hjulet. På grund av nuvarande momsregler kan de som hyr ut sina lokaler drabbas av ett ekonomiskt bakslag.