Fri hyressättning viktigt steg för investeringar i fler bostäder

Fastighetsägarna välkomnar att regeringen har tillsatt en utredning om fri hyressättning i nyproduktion av hyresrätter. Det ger förutsättningar för att långsiktigt öka byggandet av hyresrätter och utrymme för en bättre fungerande bostadsmarknad.

Regeringen har beslutat att tillsätta en statlig utredning om införandet av fri hyressättning i nyproduktion av hyresrätter. Utredare blir Kazimir Åberg, hovrättsråd vid Svea hovrätt. Utredningen är en del av januariöverenskommelsen mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna.

– Regeringens besked om att nu tillsätta den sedan tidigare aviserade utredningen är mycket välkommet. Reformbehovet var stort redan när januariöverenskommelsen formulerades. Med de utmaningar som följer i coronakrisens kölvatten växer nödvändigheten av investeringsfrämjande reformer ytterligare. Att komplettera det svenska hyressättningssystemet med möjligheter som både främjar byggandet av fler bostäder och ger utrymme för en långsiktigt bättre fungerande marknad är synnerligen angeläget, säger Martin Lindvall, samhällspolitisk chef hos Fastighetsägarna.

– Direktivet är tydligt med att den ökade friheten för hyresvärdar och enskilda hyresgäster ska balanseras mot ett fortsatt starkt konsumentskydd. Det är bra. Jag tror att de högljudda argument som hittills präglat debatten om den kommande reformen kommer att kännas väldigt främmande när utredarens betänkande presenteras, fortsätter Martin Lindvall.

Utredningen skulle enligt januariöverenskommelsen ha påbörjats redan förra året för att kunna ha ny lagstiftning på plats den 1 juli 2021.

– Med dagens besked och den redan pågående utredningen om effektivare hyresförhandlingar har regeringen en unik möjlighet att, inom ramen för januariöverenskommelsen, skapa helt nya möjligheter på hyresbostadsmarknaden samtidigt som det kollektiva förhandlingssystemet förstärks, avslutar Martin Lindvall.

Fastighetsägarna Stockholm kraftsamlar för en öppen stad9.7.2020 11:31:31 CESTPressmeddelande

Initiativet Stockholmslöftet som nu sjösätts handlar om att vi tillsammans måste ta ansvar för att hålla Stockholm öppet och levande. Fastighetsägarna Stockholm, Svensk Handel, Visita Stockholm, City i Samverkan och Visit Stockholm står bakom initiativet som vänder sig direkt till såväl företag och organisationer som till besökare och invånare med uppropet ”Öppen stad – allas ansvar”.

Storstädernas stadskärnor tappade mer än hälften av sina besökare under april25.6.2020 07:40:00 CESTPressmeddelande

Flödet av människor som rör sig i våra stadskärnor har minskat drastiskt under coronapandemin. Tappet är stort i alla typer av stadskärnor, men störst i storstäderna som tappade 55 procent av flödet i april jämfört med samma månad föregående år. Det visar flödesdata som tagits fram för den årliga rapporten Cityindex, som är ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research, och som tar fram unik data för alla Sveriges 107 stadskärnor.

Hela Stockholm ska leva - Fastighetsägarna kraftsamlar för att hålla Stockholm levande7.6.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Varje dag mellan den 10 till 12 juni arrangerar Fastighetsägarna Stockholm ett timslångt livesänt seminarium i talkshowformat kring de utmaningar som Stockholm nu står inför. De tre webbsändningarna har olika teman och sänds live under rubriken ”Hela Stockholm ska leva”, som är en del av Fastighetsägarnas initiativ för att återstarta Stockholm efter coronakrisen.