Fullbokade charterflyg när Ving drar igång sommarsäsongen

Nu på morgonen lyfter Vings första flyg för sommarsäsongen från Arlanda och avgången, som går till Gran Canaria, är helt fullbokad. Och trenden fortsätter även de närmaste veckorna där de kommande tre avgångarna är så gott som fulla. På övriga flyg senare i maj finns fortsatt platser kvar, men det gäller att vara snabb då platserna går åt snabbt. Gran Canaria är först ut att öppna av Vings sommarresmål, därefter kommer Mallorca, Kreta och Rhodos, följt av övriga Medelhavsdestinationer.

Playa de Amadores, Gran Canaria, foto Agneta Renebo, VIng

En färsk undersökning från Ving med 4 248 respondenter* visar att mer än hälften (53 %) av de svarande känner sig mer benägna att boka en resa nu jämfört med för en månad sedan.

Det märks tydligt att många vill iväg då de första avgångarna här i maj är helt fullbokade. Bäst bokat är det annars under sensommaren, juli-september, där nybokningarna har ökat med 70 procent jämfört med för tre veckor sedan. Förra veckan såg vi även ett trendbrott för juni som var den månad som bokade bäst. Vi vet att många har sparat mer pengar än vanligt under pandemin och för många står en efterlängtad resa då allra högst i kurs, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

De mest omtyckta hotellen är de som bokas upp allra snabbast, likaså är hotellrum med havsutsikt, egen Swim Out pool etc något som är mycket populärt, vilket tyder på att många vill unna sig lite extra när man nu bokar sin semesterresa igen. Det är också något som märks tydligt i Vings resepanel. Drygt 5 av 10 svenskar uppger att de har sparat mer pengar än vanligt under Coronapandemin. Och när världen öppnar upp igen är det främst en resa man vill unna sig för sparpengarna, det svarar 62 procent av respondenterna.

Vings första flyg för sommarsäsongen går till Gran Canaria. Den 22 maj går sedan första flygen till Mallorca och den 23 maj inleds resorna till Rhodos följt av Kreta den 27 maj och Cypern den 31 maj. Övriga Medelhavsdestinationer öppnar upp successivt i början på juni. I ett första skede flyger Ving från de stora flygplatser Arlanda, Landvetter och Sturup, successivt börjar sedan trafiken från lokalflygplatser runtom i landet.

För att resa inom Europa kräver de allra flesta länder i dagsläget ett negativt Covid-19 test, oavsett om man haft Covid-19 eller är vaccinerad. Ving erbjuder därför alla resenärer som reser på en charterresa fram till och med 31 oktober subventionerade tester innan avresa. När man bokar en resa med Ving ingår också Safe Travel, Vings program för ett tryggt och säkert resande – både före och under din resa

Den 29 april 2021, röstade EU-parlamentet igenom förslaget om ett gemensamt certifikat inom EU för att möjliggöra ökat rörlighet inom unionen. Ett slutgiltigt beslut ska meddelas den 26 juni där målet är att certifikatet sedan ska implementeras kort därefter. Ving välkomnar det nya certifikatet som i tillägg till företagets omfattande Safe Travel- program möjliggör för ett säkert och tryggt resande för alla resenärer i sommar.

Om Resepanelen

Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Undersökningen genomfördes 15-19 april, 2021 med 4248 respondenter i Sverige. Att vara med i Resepanelen är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

Playa de Amadores, Gran Canaria, foto Agneta Renebo, VIng
Gran Canaria, foto Ving
Vings flygbolag Sunclass Airlines, foto Ving
Sunprime Atlantic View, Playa del Inglés, Gran Canaria. Foto Joakim Borén, Ving

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg och kryssningar från Sverige, Danmark, Norge och Finland. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Förenklat resande ger uppsving i resebokningarna hos Ving6.7.2021 13:36:50 CEST | Pressmeddelande

Den 1 juli infördes EU:s Covidbevis, vilket underlättar för resandet inom Europa. Det i kombination med att allt fler regioner i Sverige nu klassas som ”gröna” samt att många länder godkänner snabbtester för Covid-19 har gett effekt på bokningarna hos Ving. Mellan den 1-4 juli fördubblades antalet bokningar i sommar jämfört med helgen innan och sett till enbart bokningar med avresa i juli månad ökade försäljningen med mer än 120 procent.

Danskarna bokar resor i rekordfart19.5.2021 11:15:25 CEST | Pressmeddelande

När Danmark i fredags inledde fas tre i återöppnandet av samhället och reserestriktionerna till bland annat Kanarieöarna och Mallorca lyftes ökade efterfrågan på resor enormt. Under helgen sålde Vings systerbolag Spies rekordmånga resor, med en ökning på drygt 160 % jämfört med samma tid för två år sedan, som var ett ”normalår”. Efterfrågan på resor är nu så pass stor att ett större flygplan från Vings flygbolag Sunclass Airlines sätts in under maj och de första veckorna i juni för att kunna flyga ännu fler resesugna svenskar och danskar från Köpenhamn till Mallorca.