Fyra erfarna socialdemokrater tar täten i valrörelsen för att berätta om det starka samhället

Socialdemokraterna går till val på att bygga ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige. Idag startade en landsomfattande kampanj som berättar hur det ska gå till. Fyra populära och erfarna socialdemokrater har dessutom ett särskilt ansvar att lyfta budskapen hela vägen fram till valet.

Stefan Löfven, Magdalena Andersson, Peter Hultqvist och Margot Wallström. Så ser den socialdemokratiska vallokomotivsgruppen ut som presenterades under en pressbriefing på Sveavägen 68 idag. Detta samtidigt som den rikstäckande kampanjen för ett starkare samhälle nu rullas ut i landet.

De utvalda vallokomotiven är fyra av Socialdemokraternas mest kända och utan tvekan mest populära företrädare. De är djupt grundade i den socialdemokratiska ideologin och tillsammans har de många års erfarenhet från såväl riks- som kommunalpolitiken.

Partisekreterare Lena Rådström Baastad berättar varför just dessa personer valts ut för att ta täten i valrörelsen:

-  Det är förstås självklart att statsministern är en av våra vallokomotiv. Stefan Löfven är en resultatpolitiker som med sitt lugn och sin pragmatism skapat stabila förutsättningar för landet och levererat nödvändiga reformer i en osäker tid.

-  Under Magdalena Anderssons tid i finansdepartementet har regeringen skapat ordning och reda i statsfinanserna. Vänt underskott till överskott, betalat av på statsskulden så att den nu är på sin lägsta nivå sedan 1977. Nu har 300 000 fler ett jobb att gå till och ungdomsarbetslösheten är den lägsta på 16 år.

-  Peter Hultqvist är inte bara en populär försvarsminister, han har också varit kommunalråd i 17 år. Han har ett stort förtroende i breda väljargrupper och har byggt upp stöd och respekt långt över blockgränsen.

-  Margot Wallström är en av Sveriges mest populära politiker. Genom att lyfta det självklara faktum att beslut blir bättre om hela folket inkluderas, både kvinnor och män, har hon satt den feministiska utrikespolitiken på kartan. Hon har lett oss in i FN:s säkerhetsråd. Men mitt i världspolitiken tappar hon aldrig drivet att rätta till orättvisor på hemmaplan.

Vallokomotiven kommer att fronta i Socialdemokraternas valrörelse ända fram till valdagen den 9 september. Kampanjen om det starka samhället som startade idag är tidsbegränsad, men budskapet är detsamma hela vägen in i mål. Det handlar om en sjukvård som finns där när du behöver den, en skola där alla barn får bättre kunskaper, mer pengar i plånboken för pensionärer och kraftfulla insatser mot brottsligheten.

Valet i höst blir en folkomröstning om den svenska välfärden. Vägvalet står mellan investeringar i ett tryggare och starkare Sverige och skattesänkningar med svagare välfärd till följd.

Elin Tibell

tel: 072-736 58 37

mejl: elin.tibell@socialdemokraterna.se

Uppgörelsen om utskottsposterna klar26.9.2018 16:20Pressmeddelande