Schibsted

Fyra miljoner läsare varje dag – Aftonbladet slår nytt rekord

Dela
Aftonbladet slår nytt besöksrekord och ökar gapet till konkurrenten. För första gången når mediehuset över fyra miljoner läsare varje dag, 50,5 procent av alla mellan 16 och 80 år – och 1,1, miljoner fler än Expressen, visar siffror från Orvesto.
För första gången når mediehuset Aftonbladet över fyra miljoner läsare varje dag, 50,5 procent av alla mellan 16 och 80 år – och 1,1, miljoner fler än Expressen. Foto: Mats Strand/Aftonbladet
För första gången når mediehuset Aftonbladet över fyra miljoner läsare varje dag, 50,5 procent av alla mellan 16 och 80 år – och 1,1, miljoner fler än Expressen. Foto: Mats Strand/Aftonbladet

Gängskjutningar, regeringskris, pandemi, fotbolls-EM, OS, värmerekord och klimatkris. Det har varit en nyhetsintensiv sommar och svenska folkets intresse för nyheter har varit stort – samtidigt som kraven på snabbt uppdaterad information och förklaringar skärpts.

– De nya siffrorna från Orvesto visar att svenskarna litar på att Aftonbladet alltid levererar snabb och relevant information om det som händer. Det stärker vår position och gör att vi kan fortsätta satsa på journalistiken och våra läsare, säger Lena K Samuelsson, chefredaktör och vd.

Aftonbladet har mött det ökade intresset från läsarna både genom traditionell nyhetsrapportering och granskande journalistik, men också genom att dygnet runt liverapportera om de för läsarna – och samhället – viktigaste frågorna.

De nya räckviddsiffrorna från Kantar/Sifo presenteras i dag (SIFO Orvesto Internet 2021:1 Juni/Juli). För första gången når mediehuset Aftonbladet, med Klart.se och tv.nu, nu varje dag över fyra miljoner läsare.

– Det innebär att vi stärker vår position som svenska folkets primära nyhetskälla online. Vår dagliga räckvidd är viktig både för att vi ska kunna erbjuda våra läsare kvalificerad journalistik, men också för att erbjuda annonsörerna en trygg och lönsam plattform. Vi ser nu hur allt fler annonsörer åter börjar våga investera efter corona-krisen, säger Lena K Samuelsson.

Mobilen är fortsatt enskilt största kanalen för läsarna när de väljer att ta del av Aftonbladets innehåll med 2 901 000 dagliga användare. Via desktop når Aftonbladet 1 727 000 dagliga läsare och via papperstidningen 407 000.

När siffrorna rensas från superanvändare som tar del av mediehuset i flera kanaler landar totalen på 4 038 0000 läsare som varje dag tar del av Aftonbladets journalistik. 

Sportbladet bidrar starkt till Aftonbladets resultat. 1,1 miljoner läser Sportbladet varje dag i mobilen. 462 000 fler användare jämfört med Sport-Expressen. 

Även featurejournalistiken lockar allt fler till läsning, samt starka profiler och krönikörer.

Med över fyra miljoner läsare har Aftonbladet idag en unik position på marknaden – gapet till Expressen ligger under perioden på 1,1 miljoner dagliga läsare.

– Den dagliga räckvidden är en oerhört viktig parametern för oss. Det gör att vi kan erbjuda ännu mer skräddarsydda annonslösningar baserat på förstaparts data, både till stora och mindre annonsörer, säger Joakim Flodin, vd på Schibsted Marketing Services. 

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niclas Bergström, COO, Aftonbladet. Telefon: 0707744633. E-post: niclas.bergstrom@schibsted.com
 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

För första gången når mediehuset Aftonbladet över fyra miljoner läsare varje dag, 50,5 procent av alla mellan 16 och 80 år – och 1,1, miljoner fler än Expressen. Foto: Mats Strand/Aftonbladet
För första gången når mediehuset Aftonbladet över fyra miljoner läsare varje dag, 50,5 procent av alla mellan 16 och 80 år – och 1,1, miljoner fler än Expressen. Foto: Mats Strand/Aftonbladet
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye