Fyra miljoner läsare varje dag – Aftonbladet slår nytt rekord

Aftonbladet slår nytt besöksrekord och ökar gapet till konkurrenten. För första gången når mediehuset över fyra miljoner läsare varje dag, 50,5 procent av alla mellan 16 och 80 år – och 1,1, miljoner fler än Expressen, visar siffror från Orvesto.

För första gången når mediehuset Aftonbladet över fyra miljoner läsare varje dag, 50,5 procent av alla mellan 16 och 80 år – och 1,1, miljoner fler än Expressen. Foto: Mats Strand/Aftonbladet

Gängskjutningar, regeringskris, pandemi, fotbolls-EM, OS, värmerekord och klimatkris. Det har varit en nyhetsintensiv sommar och svenska folkets intresse för nyheter har varit stort – samtidigt som kraven på snabbt uppdaterad information och förklaringar skärpts.

– De nya siffrorna från Orvesto visar att svenskarna litar på att Aftonbladet alltid levererar snabb och relevant information om det som händer. Det stärker vår position och gör att vi kan fortsätta satsa på journalistiken och våra läsare, säger Lena K Samuelsson, chefredaktör och vd.

Aftonbladet har mött det ökade intresset från läsarna både genom traditionell nyhetsrapportering och granskande journalistik, men också genom att dygnet runt liverapportera om de för läsarna – och samhället – viktigaste frågorna.

De nya räckviddsiffrorna från Kantar/Sifo presenteras i dag (SIFO Orvesto Internet 2021:1 Juni/Juli). För första gången når mediehuset Aftonbladet, med Klart.se och tv.nu, nu varje dag över fyra miljoner läsare.

– Det innebär att vi stärker vår position som svenska folkets primära nyhetskälla online. Vår dagliga räckvidd är viktig både för att vi ska kunna erbjuda våra läsare kvalificerad journalistik, men också för att erbjuda annonsörerna en trygg och lönsam plattform. Vi ser nu hur allt fler annonsörer åter börjar våga investera efter corona-krisen, säger Lena K Samuelsson.

Mobilen är fortsatt enskilt största kanalen för läsarna när de väljer att ta del av Aftonbladets innehåll med 2 901 000 dagliga användare. Via desktop når Aftonbladet 1 727 000 dagliga läsare och via papperstidningen 407 000.

När siffrorna rensas från superanvändare som tar del av mediehuset i flera kanaler landar totalen på 4 038 0000 läsare som varje dag tar del av Aftonbladets journalistik.

Sportbladet bidrar starkt till Aftonbladets resultat. 1,1 miljoner läser Sportbladet varje dag i mobilen. 462 000 fler användare jämfört med Sport-Expressen.

Även featurejournalistiken lockar allt fler till läsning, samt starka profiler och krönikörer.

Med över fyra miljoner läsare har Aftonbladet idag en unik position på marknaden – gapet till Expressen ligger under perioden på 1,1 miljoner dagliga läsare.

– Den dagliga räckvidden är en oerhört viktig parametern för oss. Det gör att vi kan erbjuda ännu mer skräddarsydda annonslösningar baserat på förstaparts data, både till stora och mindre annonsörer, säger Joakim Flodin, vd på Schibsted Marketing Services.

Niclas Bergström, COO, Aftonbladet. Telefon: 0707744633. E-post: niclas.bergstrom@schibsted.com

Schibsted Marketing Services: “Vi ska bli bäst på B2B-kommunikation”20.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den nya marknadsavdelningen på Schibsteds annonsbolag har en tydlig målsättning, man ska bli bäst i branschen på B2B-kommunikation. Redan i början av året tillsatte man de första medarbetarna och nu lagom till uppöppnande av kontoret är alla på plats. "Det här teamet är efterlängtat och de kommer säkerställa att vår innovativa produktportfölj får bra utrymme i alla våra kanaler", säger Joakim Flodin, vd på Schibsted Marketing Services.

Syd växer - Schibsted investerar i ekologiska mensskydd till förmån för utsatta kvinnor3.9.2021 10:08:07 CEST | Pressmeddelande

Företaget SYD som lanserades på internationella kvinnodagen den 8 mars 2021 erbjuder ekologiska mensskydd på prenumeration. Nu investerar Schibsted i bolaget, bland annat som ett led i att verka för ökad jämställdhet och hållbarhet i samhället. I rundan tar SYD in cirka 10 miljoner totalt, där Schibsted står för merparten. Investeringen ska användas till SYDs produktutveckling och marknadsföring.