Svenska Parasportförbundet och Paralympiska KommittéSvenska Parasportförbundet och Paralympiska Kommitté

Fyra Paralympier uttagna till Tokyo 2020

I första uttagningen inför Tokyo 2020 ger Sveriges Paralympiska Kommitté grönt ljus till fyra namn. Med målet att skapa ökad motivation för förfining och planering av slutförberedelserna under kommande 9 månader. Så att de fyra aktiva med precision och kvalité ska kunna optimera chanserna till prestationer på topp i aug-sept 2020.

Cyklisten Anna Beck har under de tre senaste åren vunnit fyra VM medaljer på bana och landsväg. I Tokyo kan hon delta i tre medaljevent med 3 km förföljelse på bana, tempo samt linje på landsväg. Förutom de idrottsliga meriterna är Anna en fantastiskt förebild för Paralympisk idrott. Paralympisk debutant.

Bordtennisspelaren Anna-Carin Ahlquist tog i höstas en direktplats till spelen genom att bli Europamästarinna på hemmaplan. Anna-Carin är Världsetta, tidigare Paralympisk mästarinna 2012 och Paralympisk bronsmedaljör 2016. En Paralympisk rutinerad mästarinna som är med i i svenska Podium-programmet.

Gevärsskytten Anna Normann blev nyss världsmästarinna i helmatch 50m. Anna har visat under 2018 samt 2019 att hon tillhör världseliten genom att alltid stå på pallen i just denna gren, men även nått final i grenar som 50m liggande skytte och luftskytte 10m. Paralympisk debutant.

Tennisspelaren Stefan Olsson är en rutinerad mästare som bärgat Paralympiskt silver 2008 och guld 2012 i dubbel. Han har under senaste åren hållit sig bland världens 6-7 bästa singelspelare och vunnit Grand Slam i Wimbledon 2017 och 2018, samt dubbelturneringen 2019.

Ny SVT-serie om fyra idrottare med intellektuell funktionsnedsättning och deras resa mot Special Olympics World Games31.8.2020 06:30:00 CESTPressmeddelande

Dokumentärserien, Heja Sverigelaget!, handlar om hur det är att leva med en intellektuell funktionsnedsättning och hur viktig idrotten kan vara för att utvecklas som människa och må bra, både fysiskt och psykiskt. I serien får tittarna följa fyra idrottares sportsliga och känslomässiga resa mot Special Olympics World Games, som ägde rum i Abu Dhabi i mars 2019.