Göteborg & Co ABGöteborg & Co AB

Fyra städer fyller 400 år: Nu öppnar open call för Artist in Residence i Göteborg

Just nu söker Göteborg konstnärer från Borås, Piteå, Luleå och Göteborg. AiR 4x400 år, Artist in Residence, är ett samarbetsprojekt och konstnärligt utbyte mellan städerna som alla fyller 400 år 2021.
Foto: Dino Soldin, Marie Ullnert, Frida Winter.

I samarbetsprojektet AiR 4x400 år genomförs fyra residens, alltså att konstnärer får möjlighet att bo och verka i en annan miljö under en begränsad tid, ett i varje stad. I varje residens deltar fyra konstnärer från varje stad, alltså en pitebo, en luleåbo, en göteborgare och en boråsare. Idag öppnar open call för att hitta vilka konstnärer som ska ställa ut sina konstverk i Göteborg. Varje konstnär bidrar med sin erfarenhet och kunskap till residenset på platsen. Varje stad har även ett eget material som konstnärerna ska förhålla sig till, i Göteborg handlar det om regn.

– Konstnärerna kommer att få en kub som är 3x3x3 meter att skapa sin konst i och i kuben kommer det att regna. Konstverken kommer att visas i Biskopsgården under konstnärsresidensen 31 maj-5 juni. Genom det här projektet tar vi fyra städer som alla fyller 400 år i år, varandra i hand och låter oss inspireras av varandra, säger Mia Samuelsson, konstnärlig ledare på Göteborg & Co för Jubileet.

Först ut av städerna är Piteå som håller sitt residens i februari med temat snö. Konstnären Jonas Bentzer är den som representerar Göteborg.

– Jag uppskattar att arbeta med material som är föränderliga och levande. Snö känns som ett roligt och utmanande material där det går att skapa stora former relativt snabbt. Det är inte så ofta en får chansen att arbeta i snö då jag arbetar som konstnär i Göteborg, så att åka till Piteå kändes som en chans jag inte kunde stå över, säger Jonas Bentzer.

Göteborgsresidenset AiR 4x400 år är ett samarbete mellan Göteborg & Co, TILLT och Rain Gothenburg. Det är en del av Göteborgs 400-årsjubileum där TILLT projekt- och processleder och Rain Gothenburg står för konstnärlig rådgivning och inspiration kring regn. I projektet som helhet deltar även Resurscentrum för konst och Konstkonsulenten i region Norrbotten, Piteå kommun och Textile Fashion Center, Borås.

Lämna in din ansökan här!

Fakta om första residenset:

Sker i Piteå den 15–19 februari, där temat är is och snö. De fyra konstnärerna ska tolka stadens historia genom var sin snöskulptur.

Konstnärer i Piteå är:
- Jonas Bentzer från Göteborg
- Linn Lindström & Maria Gordana Belić från Luleå
- Josefin Jonsson (Pastelae) från värdstaden Piteå
- Kerstin Dahl Norén, från Borås

Därefter följer (konstnärer inte utsedda än):
Göteborg har konstnärsresidens 31 maj-5 juni. Temat är regn.
Luleå genomför AiR 4x400 år månadsskiftet augusti/september. Temat är stål.
Borås är sist ut av de fyra Air 4x400 år i oktober. Temat är textil och mode.

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Sverige, Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.

Tel:+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com

Foto: Dino Soldin, Marie Ullnert, Frida Winter.

Göteborg fyller 400 år 2021 och det vill Göteborgs Stad fira genom att utveckla Göteborg till en ännu bättre plats att besöka, leva och verka i. Med anledning av covid-19 förändrades jubileumsuppdraget genom ett beslut i kommunfullmäktige 10 september 2020. Det innebär att 2021 arrangeras ett formellt, historiskt firande av den officiella födelsedagen 4 juni och ett jubileumskalendarium samlar och uppmärksammar aktiviteter som genomförs av olika jubileumsaktörer under hela året. Samverkan kring angelägna frågor i stad och region fortsätter och det stora publika jubileumsprogrammet planeras att genomföras 2023 tillsammans med göteborgare och besökare från hela världen. Göteborgs 400-årsjubileum projektleds av Göteborg & Co som är en del av Göteborgs Stad.

Vepor och flaggor från handbolls VM blev till hjälp åt Göteborgs Stadsmission14.3.2024 11:15:50 CET | Pressmeddelande

Nästan 400 kuddar, täcken och mjukisdjur överlämnades till Göteborgs Stadsmission som ska skänkas vidare till personer i utsatthet. Överlämningen gjordes av Handbolls-VM 2023 AB tillsammans med Göteborg & Co, som låtit sy om vepor och flaggor från VM i handboll 2023. Händelsen markerar avslutningen på handbollsmästerskapen förra året och de hållbara samarbeten som präglat herrarnas och damernas VM.