G-P:s förre kulturchef Björn Werner ansluter till SvD
– Det är väldigt roligt att Björn Werner ansluter till SvD Kultur. Han är en vass och orädd skribent som vrider och vänder på perspektiven, ofta med glimten i ögat, säger SvD:s kulturchef Lisa Irenius.
Björn Werner har varit kulturchef på Göteborgs-Posten sedan 2017, men slutade hösten 2022 för att flytta till Stockholm. Tidigare har han skrivit för bland annat Nöjesguiden och Café samt varit t f chefredaktör för magasinet Arena. Nu ansluter han som frilansmedarbetare till SvD.
– Björn förmår navigera lika väl inom idédebatten och kulturvärlden som i den nya youtube-offentligheten och har en skarp blick för intressanta skeenden, vilket rimmar väl med SvD Kulturs ambition att urskilja och skildra de kulturuttryck och idéer som formar vår tid, säger Lisa Irenius.
Björn Werner kommer att lägga en del av sin tid för SvD Kultur på fördjupande reportage, men också skriva kommentarer och recensioner.
– När jag nu bytt stad, och tar steget från chefskap till att fokusera på att utveckla mitt skrivande, känns det väldigt roligt att få göra det på Svenska Dagbladet. Det är en redaktion med högt i tak och en stor nyfikenhet på framtidens kulturjournalistik – en inställning som jag verkligen delar, säger Björn Werner.
SvD Kultur ger läsarna verktyg för att förstå, analysera och bilda sig en egen uppfattning om de stora förändringar som formar vår kultur och samtid. Där finns måste-läsa texterna om allt från dagens ideologiska och kulturella strider till samtida dejtingkultur och skönhetsideal, men också starka fria röster och en initierad bevakning, inte minst av litteratur, teater, tv och streaming, med nyhetsbrev, podd, guider och recensioner.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lisa Irenius, kulturchef, SvD Kultur. Telefon: 0736-93 48 08. E-post: lisa.irenius@svd.se.
Björn Werner, ny skribent i SvD Kultur. Telefon: 070-970 37 96. E-post: bjornwerner@gmail.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Aftonbladet prisar fem hjälteinsatser runt om i Sverige13.5.2024 07:03:00 CEST | Pressmeddelande
Varannan svensk uppger att de blivit mindre benägna att ingripa när de ser andra bli utsatta för brott. Men trots ett hårdare samhällsklimat finns det hjältar. Över 12 000 hjälte-nomineringar har kommit in till Aftonbladets stora satsning Hjälteveckan som inleds i dag.
Djurliv – Schibsted Brand Studio och FirstVet gör poddserie om livet med husdjur7.5.2024 11:35:47 CEST | Pressmeddelande
Hur vet jag att hundvalpen kommer från en bra uppfödare? Hur valpsäkrar jag mitt hem? Och vad gör jag när katten plötsligt kräks mitt i natten? Svaren ges i den nya podden ”Djurliv” där FirstVets chefsveterinär Caroline Caldemar ger råd till de som har ett husdjur eller är nyfiken på att skaffa ett. – Podcast är ett dynamiskt format där vi kan fortsätta utbilda om husdjurs välmående, säger Rebecca Crusoe, marknadschef på FirstVet.
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum