Garantera samkönade pars rättigheter och stärk diskrimineringslagstiftningen i EU

Inför EU-valet 26:e maj kräver Socialdemokraterna att alla äktenskap, även samkönade äktenskap och registrerade partnerskap, som ingåtts i ett EU-land ska erkännas inom hela EU. Detta så att samkönade pars fria rörlighet möjliggörs i praktiken. Socialdemokraterna vill även förstärka EU:s diskrimineringslagstiftning så att den omfattar fler grupper.

- Högerextrema krafter attackerar demokratin, rättsstaten, motarbetar jämställdheten och angriper HBTQ+personers rättigheter. EU-valet den 26:e maj är en folkomröstning mot högerextremismen. Vi socialdemokrater kommer slåss för alla människors lika värde och tillgång till hela Europa oavsett sexualitet, säger socialförsäkringsminister Annika Strandhäll.

Rätten till respekt för privatliv och familjeliv är en grundläggande rättighet, som fastställs i artikel 8 i Europakonventionen om mänskliga rättigheter. Socialdemokraterna anser att kommissionen måste inleda överträdelseärenden mot de länder som inte följer EU-domstolens domslut om att även de medlemsstater som ännu inte infört samkönade äktenskap ändå måste respektera dessa.

- EU:s fria rörlighet ska inte bero på vilken sexuell läggning man har. HBTQ+personer ska kunna röra sig, flytta och söka arbete, inom hela Europa utan att förlora sina rättigheter. Det är ett tydligt krav och löfte från oss socialdemokrater, säger Sören Juvas, ordförande för HBT-S och kandidat till Europarlamentet.

Socialdemokraterna vill även se en bredare diskrimineringslagstiftning inom EU. Diskrimineringsgrunderna religion, funktionsnedsättning, ålder och sexuell läggning bör ges ett likvärdigt skydd som i dag omfattar kön, ras och etniskt ursprung. Det kommer Socialdemokraterna driva i förhandlingarna om det nya antidiskrimineringsdirektivet.

Johanna Kvist, pressekreterare

press@socialdemokraterna.se