Gävle-arkitekt bygger svit på ishotellet

Med isjärn och motorsåg som verktyg och i en temperatur på – 5 grader ska Ida Mangsbo, landskapsarkitekt på WSP i Gävle skapa ett av hotellrummen på årets ishotell i Jukkasjärvi.

Ida Mangsbo (överst) och Elin Julin. Foto: Asaf Kliger

– Det roligaste med det här projektet är att få möjlighet att skapa något från skiss till färdigt rum på bara några veckor. Som landskapsarkitekt är jag van att arbeta med levande material, men då med en tidshorisont på 20 år och framåt. Det som är häftigt med arbetet med snö och is är vetskapen om att det vi skapar är tillfälligt. Materialet är förgängligt och kommer återgå till sitt ursprung i Torne älv förr eller senare, säger Ida Mangsbo som till vardags hör hemma på kontoret i Gävle och som tillsammans med sin kompis Elin Julin blivit kontrakterade att designa och skulptera en av konstnärssviterna.

Duons förslag heter Crescents och bygger på att modellera rummet med hjälp av halvmåneformade isskivor som står uppradade efter varandra i rummet. De har olika höjd och vinkel vilket kommer skapa en böljande gång in mot sängen och rummet som öppnar sig runt den. Tanken är att besökaren ska få upptäcka och känna rummet efterhand som den rör sig genom det. Vid sängändan står en vägg med reliefer och små, små ljussatta isprismor som ger ett djup och en rofylld känsla.

På WSPs instagramkonto kommer du kunna följa Idas arbete under vecka 43. @lifeatWSPSverige

Roliga fakta om Icehotel 365:

• Insidan av icehotel 365 täcks av 1000 kubikmeter snis (snö och is-mix), vilket motsvarar 20 miljoner snöbollar.
  • Taket täcks av 728 st solpaneler som kyler anläggningen sommartid
  • Rummen har en temperatur på -5 grader

För mer information, vänligen kontakta:

Ida Mangsbo
Ida.Mangsbo@wsp.com

Ida Mangsbo (överst) och Elin Julin. Foto: Asaf Kliger

Hur väl rustade är Sveriges kommuner för nästa kris? Så rankas din kommun24.9.2020 06:50:00 CESTPressmeddelande

Varför har vissa kommuner klarat den pågående krisen bättre än andra? Vad är det som gör en kommun mer eller mindre framgångsrik? Dessa är några av de frågor som analys- och teknikkonsultföretaget WSP ger svar på i årets upplaga av rapporten ”Regionernas kamp”. Rapporten visar att det finns stora skillnader mellan kommunerna och att det på flera håll krävs stora förändringar för att klara nästa kris.

Varannan pendlare tveksam till att återgå till kollektivtrafiken16.6.2020 06:37:00 CESTPressmeddelande

Användandet av kollektivtrafik har mer än halverats sedan coronautbrottet, både vad gäller privata ärenden och dagspendling. Och många kommer fortsätta avstå från kollektivtrafiken när pandemin ebbat ut och restriktionerna hävs, det visar en ny undersökning från analys- och teknikkonsultbolaget WSP. Glesare mellan säten och trängselinformation i realtid är de åtgärder som skulle öka tryggheten mest uppger de svarande.