Ge bort hälsa i jul #fördigochmig

18 maj 2019 kan man för första gången springa Göteborgsvarvet för A Non Smoking Generation. Tillsammans med ambassadören Martin Melin kan man investera i både sin egen och i barns hälsa. Genom en julklappskampanj vill organisationen uppmuntra privatpersoner och företag att ge bort startplatser till Göteborgsvarvet och samtidigt göra en samhällsinsats.

A Non Smoking Generation har varit Charity partner till Göteborgsvarvet sedan 2016. Nästa år firar både Göteborgsvarvet och A Non Smoking Generation 40 år sedan starten 1979. Nu växlas samarbetet upp och innebär att man kan anmäla sig för att springa hela Göteborgsvarvet för en rökfri generation. En del av anmälningsavgiften går direkt till organisationens arbete med att förebygga tobaksbruk bland barn och unga.

-       Vi är så glada över samarbetet med Göteborgsvarvet. Tillsammans kan vi förbättra människors hälsa och nu inför jul är en startplats den perfekta julklappen till nära och kära eller kollegorna. Det är en investering i familjens eller personalens hälsa, och ett enkelt sätt för företag att utöka sitt hållbarhetsarbete, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

Martin Melin, polis och författare, som är organisationens senaste ambassadör ska springa för en rökfri generation. Förutom en startplats inkluderar anmälningsavgiften en träningströja med den klassiska Non Smoking-loggan och chansen att löpträna tillsammans med Martin Melin inför loppet.

-       Att springa för A Non Smoking Generation känns självklart eftersom det gynnar min egen hälsa samtidigt som jag kan bidra till arbetet för en mer hälsosam och hållbar värld, för dig och mig, säger Martin Melin.

För mer information, kontakta:

Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation, 0733-39 36 44

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Dold tobaksreklam för miljoner29.1.2019 07:15:00 CETPressmeddelande

Under första halvåret 2018 publicerades positiva artiklar om tobak i svensk media till ett annonsvärde som motsvarar 14,8 miljoner. En stor andel handlar om ekonomiska vinster för aktieägare i tobaksbolag och vuxnas rätt att bruka tobak. Samtidigt är dold tobaksreklam ett vanligt inslag i barns och ungas vardag via sociala medier. Detta visar en ny undersökning som genomförts av Meltwater på uppdrag av A Non Smoking Generation.

A Non Smoking Generation kommer till Haparanda13.12.2018 06:00:00 CETPressmeddelande

Tisdag 18 december kommer A Non Smoking Generation till Haparanda för att anordna två kunskaps- och inspirationsevent i samverkan med kommunen. Syftet är att belysa tobakens inverkan på människor och miljön för att stärka det tobaksförebyggande arbetet riktat till barn och unga. Eventen riktar sig till elever och personal från högstadie- och gymnasieskolor, samt till de som arbetar med folkhälsan i kommunen och regionen.