Ge bort hälsa i jul #fördigochmig

18 maj 2019 kan man för första gången springa Göteborgsvarvet för A Non Smoking Generation. Tillsammans med ambassadören Martin Melin kan man investera i både sin egen och i barns hälsa. Genom en julklappskampanj vill organisationen uppmuntra privatpersoner och företag att ge bort startplatser till Göteborgsvarvet och samtidigt göra en samhällsinsats.

A Non Smoking Generation har varit Charity partner till Göteborgsvarvet sedan 2016. Nästa år firar både Göteborgsvarvet och A Non Smoking Generation 40 år sedan starten 1979. Nu växlas samarbetet upp och innebär att man kan anmäla sig för att springa hela Göteborgsvarvet för en rökfri generation. En del av anmälningsavgiften går direkt till organisationens arbete med att förebygga tobaksbruk bland barn och unga.

-       Vi är så glada över samarbetet med Göteborgsvarvet. Tillsammans kan vi förbättra människors hälsa och nu inför jul är en startplats den perfekta julklappen till nära och kära eller kollegorna. Det är en investering i familjens eller personalens hälsa, och ett enkelt sätt för företag att utöka sitt hållbarhetsarbete, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

Martin Melin, polis och författare, som är organisationens senaste ambassadör ska springa för en rökfri generation. Förutom en startplats inkluderar anmälningsavgiften en träningströja med den klassiska Non Smoking-loggan och chansen att löpträna tillsammans med Martin Melin inför loppet.

-       Att springa för A Non Smoking Generation känns självklart eftersom det gynnar min egen hälsa samtidigt som jag kan bidra till arbetet för en mer hälsosam och hållbar värld, för dig och mig, säger Martin Melin.

För mer information, kontakta:

Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation, 0733-39 36 44

Allt fler vill se fler tobaksfria miljöer1.7.2020 06:00:00 CESTPressmeddelande

En ny Novusundersökning, gjord på uppdrag av A Non Smoking Generation, visar att över 80 procent av allmänheten anser att lekplatser, uteserveringar, badplatser och perronger bör vara rökfria. Opinionen för rökfria miljöer har ökat signifikant sedan det utökade rökförbudet trädde i kraft 1 juli förra året. Nästan 80 procent av både vuxna och unga anser också att det borde införas ett förbud mot tobak under skoltiden.

Downtown Camper och A Non Smoking Generation samarbetar för hälsa och en hållbar framtid26.2.2020 06:00:00 CETPressmeddelande

Downtown Camper by Scandic inleder nu ett samarbete med A Non Smoking Generation, en organisation som förebygger tobaksbruk bland unga, som ett led i hotellets arbete med att främja en aktiv, hälsosam och hållbar livsstil. 5 mars lanseras partnerskapet under ett event som kombinerar löpning med kunskapsutbyte om tobaksfrihet som en investering i både hälsa och hållbar utveckling.

A Non Smoking Generation lanserar nikotinsemla25.2.2020 06:00:00 CETPressmeddelande

Inför fettisdagen 25 februari lanserade A Non Smoking Generation en nikotinsemla – helt fri från tobak. Bakverket är kärnan i en reklamkampanj som uppmärksammar hur tobaksindustrin vilseleder konsumenter genom att marknadsföra nya nikotinprodukter som tobaksfria. Kampanjen är en bluff utformad för att belysa hur tobaksindustrin konsekvent och medvetet kringgår tobakslagen för att kunna locka barn in i beroende genom reklam, design och smaktillsatser.

Kunskap om hur tobaksindustrin påverkar global hållbar utveckling motiverar ungdomar att avstå tobak3.2.2020 06:00:00 CETPressmeddelande

Nästan 90 procent av unga fick ökad kunskap om hur tobaksindustrin påverkar global hållbar utveckling efter att ha sett A Non Smoking Generations föreläsning ”50 kr och barnarbete på köpet”. Hela 92 procent ansåg att föreläsningen motiverar barn och unga till att vara tobaksfria. Det visar en enkätundersökning från projektet Tobaksbarn 2019.

Två miljoner barn har fått kunskap som motiverar till tobaksfria liv28.11.2019 06:00:00 CETPressmeddelande

Sedan 1979 har A Non Smoking Generation förmedlat livsviktig kunskap till över två miljoner barn. I samband med organisationens 40 års-jubileum uppmärksammas viktiga milstolpar men också att behovet av ökad kunskapsspridning och förebyggande insatser för att skydda barn från tobaksbruk. 2019 efterlyser organisationen en lag om tobaksfri skoltid och krav på att information om tobak, ur både hälso- och hållbarhetsperspektiv, inkluderas i läroplanen.