Generalsekreterare mot nytt uppdrag – Diakonias arbete fortsätter

Biståndsorganisationen Diakonias generalsekreterare Georg Andrén har blivit utsedd till landshövding i Värmland. På Diakonia kliver en tillförordnad generalsekreterare in i rollen och ser till att verksamheten flyter på som vanligt tills en ny chef finns på plats.

Georg Andrén lämnar sin post som generalsekreterare på Diakonia efter drygt två års uppskattat arbete. Han har av regeringen utsetts till ny landshövding i Värmlands län. På Diakonia har han med ett aldrig sviktande fokus på människor som lever i fattigdom och förtryck har bidragit till både strategiska förändringar och goda relationer med organisationens huvudmän.
– Vi är glada och stolta över att Georg Andrén har fått detta fina uppdrag, även om vi såklart kommer att sakna honom och hans insatser för Diakonia. Diakonias viktiga arbete fortsätter på samma sätt som tidigare, säger Diakonias styrelseordförande Pether Nordin.

Robust organisation
Diakonia är en biståndsorganisation med arbete i 25 länder med ett decentraliserat ledarskap, vilket gör att ingen verksamhet avstannar när generalsekreteraren lämnar sin post. Medan rekryteringen pågår av en ny generalsekreterare kommer en tillförordnad chef ta över, vem det blir meddelas omgående.
– Vi har en robust organisation på plats med en professionell ledningsgrupp som ser till att allt flyter på som vanligt och att vi fortsätter att göra skillnad för människor världen över. Jag ser fram emot att framöver kunna presentera en ny generalsekreterare som kan leda vägen framåt i en föränderlig värld, säger Pether Nordin.

Pether Nordin, styrelseordförande Diakonia, 073-022 26 21

generalsekreterare Diakonia