Genom lanseringen av den makrocykliska agenten ClariscanTM utökar GE Healthcare sin europeiska produktportfölj inom MRT-kontrastmedel

Vid 2017 års European Congress of Radiology (ECR) tillkännagav GE Healthcare idag lanseringen av Clariscan™ (gadoterinsyra) och utökar på så sätt sitt utbud av kontrastmedel för magnetresonanstomografi (MRT) för patienter och radiologer. Clariscan är ett gadoliniumbaserat kontrastmedel (GBCA) som har utformats för effektiv visualisering av abnormiteter i hjärnan, ryggraden och tillhörande vävnader och kommer att tillhandahållas tillsammans med GE Healthcares omfattande supporttjänster och lösningar för vårdpersonal världen över.

Emmanuel Ligner, General Manager för Core Imaging vid GE Healthcare Life Sciences, säger: ”Gadoliniumbaserade agenter anses vara det bästa alternativet för MRT då de ger en bättre kontrast mellan normal och patologisk vävnad och därmed gör att abnormiteter kan upptäckas snabbare. Det är viktigt att radiologer kan välja kontrastmedel utifrån patienternas unika behov.”

”Vi är därför glada över att kunna komplettera GE:s utbud av kontrastmedel och bildbehandlingsprodukter med Clariscan, som blir ett komplement till vår befintliga linjära agent för MRT, Omniscan, som har använts diagnostiska rutinundersökningar i mer än 25 år vid fler än 80 miljoner tillfällen. Vi tror att makrocykliska Clariscan, som tillverkas i en process utformad av GE, ger radiologer fler valmöjligheter, med stöd av den väletablerade kvalitet, tillförlitlighet och de kringtjänster som GE:s kunder har kommit att förvänta sig.”

Clariscan är en makrocyklisk och jonisk GBCA och finns i ett antal olika doser i flaskor och förfyllda sprutor. Produkten är den senaste i en rad produkter och tjänster som GE Healthcare tillhandahåller till radiologer världen över och som omfattar ett brett utbud av kontrastmedel samt ett stort antal system och produkter inom områdena MRT, röntgen/datortomografi och ultraljud. GE Healthcare har försett radiologer med omfattande partnerskap och supporttjänster i mer än 30 år.

Eftersom MRT-tekniken har utvecklats snabbt har efterfrågan på kontrastmedel ökat avsevärt under det senaste årtiondet, vilket har stärkt behovet av en oavbruten och hållbar produkttillgång samt av att kunna bemöta de unika behoven hos de patienter som genomgår dessa diagnostiska åtgärder. Mellan 2013 och 2016 investerade företaget mer än 65 miljoner USD i sitt världsomspännande leveransnätverk i syfte att öka produktionskapaciteten. GE:s kontrastmedel används vid fler än 70 miljoner ingrepp per år, vilket motsvarar injicering i två patienter per sekund. Företaget står för service och leverans i toppklass av alla sina kontrastmedel till radiologer inom alla medicinska, tekniska och logistiska aspekter av bildbehandling.

Clariscan™ har godkänts genom det decentraliserade förfarande med försäljningstillstånd som används i Norge. Det kommer att införas i europeiska länder under 2017. Vårdpersonal bör rådfråga en lokal GE Healthcare-representant för information om lokal tillgänglighet.

Om GE Healthcare

GE Healthcare tillhandahåller transformerande medicinska tekniker och tjänster i syfte att fylla behovet av ökad tillgång, förbättrad kvalitet och mer överkomlig sjukvård världen över. GE (NYSE: GE) jobbar med sådant som spelar roll och utgörs av fantastiska människor och tekniker som tar sig an stora utmaningar. Från medicinsk bildbehandling, programvaror och IT, patientövervakning och diagnostik till läkemedelsutveckling, biofarmaceutiska produktionstekniker och prestandaförbättrande lösningar – GE Healthcare hjälper vårdpersonal att ge patienterna riktigt bra sjukvård. Mer information om GE Healthcare finns på vår webbplats på www.gehealthcare.com.

Detta meddelandes ursprungliga källspråkstext är den officiella versionen. Översättningar tillhandahålls endast som ett stöd och skall jämföras med källspråkstexten, vilken är den enda versionen av texten som har rättslig verkan.

GE Healthcare
Erin Bryant
Erin.Bryant@ge.com
@GEHealthcare

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Dropbox erbjuder kraftfulla företagsklassade verktyg till enskilda användare genom Dropbox Professional17.10.2017 16:00Pressmeddelande

Dropbox lanserar idag Dropbox Professional, en ny produkt som introducerar företagsklassade verktyg till enskilda användare som vill lagra, dela och spåra arbete från en enda säker plats. Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: http://www.businesswire.com/news/home/20171017006404/sv/ Dropbox Professional är utformat för att tillgodose behoven hos frilansare – en redan stor grupp som förväntas växa till 47,6 miljoner år 2022 [1]. Det nya erbjudandet för samman de mest populära lösningarna för lagring, delning och support från Dropbox med nya sätt att presentera arbetet så att användaren kan visa upp sin kreativitet på bästa möjliga sätt. ”Arbetet blir mer flytande efterhand som omfattningen av de projekt som frilansare kan åta sig växer” säger Todd Jackson, produktchef på Dropbox. ”

Den ekonomiska effekten av Nord Stream 2 – analys av Arthur D. Little4.10.2017 07:00Pressmeddelande

En nyligen genomförd studie av Arthur D. Little (ADL) – “The economic impact on Europe of the Nord Stream 2 Project” – analyserar de ekonomiska konsekvenserna för EU av det pågående projektet att anlägga två nya rörledningar från Ryssland till Tyskland. Studien uppskattar att det totala värdet av rörledningarna uppgår till €5,15 miljarder. Det kommer att skapa 31,000 heltidsarbeten inom EU över de 5 år som projektet pågår. Dessa omfattar flera industrisektorer. BNP ökar med €2,25 miljarder. Det totala ekonomiska bidraget till Sveriges ekonomi från Nord Stream 2 uppgår till €300 miljoner (SEK 2,7 miljarder). Detta 1,700 heltidsarbeten i Sverige över fem års tid och ökar Sveriges BNP med €160 miljoner (SEK 1,5 miljarder). Nord Stream 2 är ett stort infrastrukturprojekt för naturgastransport genom Östersjön som kommer att öka transportkapaciteten till Europa med 55 milja