Genvägar över tågspår kostar samhället 80 miljoner
– När vi ser någon som genar över järnvägsspåren stoppar vi trafiken. Säkerheten måste alltid komma först men näst efter är punktligheten viktigast. Det påverkar lokförare och resenärer oerhört negativt och kostar samhället mycket onödiga pengar säger Tommy Jonsson, bitr. planeringsdirektör på Trafikverket.
Att gena över spåret kan verka harmlöst, men är en av de vanligaste orsakerna till försenade tåg och har under de senaste åren blivit ett stort samhällsproblem. Tågföretag, resenärer och godskunder drabbas hårt av stillastående tågtrafik och bara under 2016 beräknades tågstopp och förseningar kosta samhället 80 miljoner kronor.
Problemet växer
Sedan 2013 har antalet förseningstimmar på grund av tågspring mer än fördubblats. Mest genas det över spåren i storstäderna och universitetsstäder. Men en farozon är också när nya bostadsområden byggs nära järnvägen. En stad där det ofta genas över spåren är Lund. Där har Trafikverket satt upp en övervakningskamera för att försöka att identifiera att det är obehöriga på spåret så att blå-ljusmyndigheter blir kontaktade.
– Vad vi kan se hittills är att det verkar vara alla kategorier av människor. Så vi behöver alla vara medvetna och säga ifrån när en kompis eller kollega genar. Och råkar det vara du själv – sluta genast gena, säger Tommy Jonsson.
Fakta:
- Kostade samhället 80 miljoner under 2016
- Förseningar motsvarande 100 dagar under 2016
- Ökat drastiskt senaste åren
- 2452 förseningstimmar under 2016
- Förseningstimmar fördubblats sen 2013
- Genomsnitt knappt sju timmars försening per dag
Nyckelord
Kontakter
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00
Tommy Jonsson, bitr. planeringsdirektör, 070-724 56 12
Om
Trafikverket ansvarar för statliga vägar och järnvägar och långsiktig planering av det samlade transportsystemet.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Trafikverket redovisar uppdraget om kostnadsöversyn för Sydostlänken26.4.2024 10:31:07 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket föreslår nu förändringar som förväntas minska kostnaderna med ca 587 miljoner kr. Ny föreslagen totalkostnad är ca 6 421 miljoner kr där 5 521 miljoner finansieras i nationell plan.
Omkomna i trafiken minskar inte25.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vi ska nå maximalt 133 omkomna och maximalt 2 800 allvarligt skadade i vägtrafiken år 2030. Under 2023 omkom 229 personer. Prognoserna visar att vi missar etappmålet om vi inte gör mer.
E6 förbi Stenungsund öppnar för trafik i sommar23.4.2024 10:00:11 CEST | Pressmeddelande
Nu står det klart att Trafikverket öppnar E6 förbi Stenungsund för trafik tidigare än beräknat och inte som först meddelats till hösten eller senast till årsskiftet 2024. - Vi ligger bra till med arbetet och nu när grundläggningen ute i skredområdet börjar bli klar kan vi därför revidera vår tidplan, säger projektchef Daniel Svensson.
Ny partner i AI Sweden för att stärka transportinfrastrukturen18.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket har ingått ett samarbetsavtal med AI Sweden för att driva utvecklingen av artificiell intelligens (AI) inom transportinfrastrukturen. Avtalet är en del av myndighetens satsning på att integrera AI-lösningar och främja innovation.
Bilder i samband med pressträff Göteborg central11.4.2024 13:07:18 CEST | Nyheter
Idag 11 april hölls en pressträff vid deletapp Centralen inom projekt Västlänken. Media gavs tillfälle att uppleva hur den nya stationen tar form, hur tågen kommer trafikera Göteborg C och hur området runtomkring kommer att se ut, med Park Central, nya stationshuset och nya gator, torg och parkmiljöer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum