Ger branschen ett digitalt lyft: Svea Ekonomi digitaliserar fakturaköp
Enligt Tillväxtverket finns idag ungefär 1,2 miljoner företag i Sverige. Små och medelstora företag utgör tillsammans 99,9 procent av samtliga företag*. Många av företagen säljer sina fakturor för att få in kapital, bland annat för att kunna genomföra projekt. Företag i byggbranschen är ett bra exempel. Utgifterna är ofta stora under bygget och betalningen kommer först efter avslutat projekt. Vid användning av tjänsten köper företag som Svea Ekonomi fakturan, tar hela kreditrisken och bistår med ett förskottslån så att företagarna ska slippa ligga ute med pengarna.
Även om möjligheten till fakturaköp har funnits i väldigt många år ser processen nästintill likadan ut idag som den gjorde för 20 år sedan. Mycket manuellt arbete för både företagare och kreditföretag, långa handläggningstider och fysiska papper och mail. Svea Ekonomi har därför gått i bräschen för att ge branschen ett digitalt lyft som innebär mindre administrativt arbete och en enklare process. I den uppdaterade tjänsten sker processen helt digitalt. Allt från kreditbedömning till avtalssignering.
– Det känns bra att vara i framkant när det kommer till att förenkla vardagen för företagare. Vi vet att företagare vill lägga tid på sina kunder och projekt och inte administrativt arbete. Vi vet dessutom att deras förutsättningar ser olika ut. Därför har vi valt att uppdatera tjänsten så att de kan hantera dessa ärenden när det passar dem själva bäst men också för att de ska kunna få mer tid över till det som är viktigast för dem, säger Ulrika Fornander, Avdelningschef AFT (Administrativa och Finansiella tjänster) på Svea Ekonomi.
– Som egenföretagare är det viktigt att kunna sköta administration på tider som passar en själv. En digital process är därför något som var viktigt för mig. Det gör att jag inte behöver anpassa mig efter exempelvis handläggningstider, dessutom går det mycket snabbare. Vilket i sin tur gör att jag kan fokusera på kunderna, säger Tobias Larsson på Gestricia bygg och service som använder Sveas digitala fakturaköp.
Så funkar nya fakturaköp:
1. Identifiera dig med BankID
2. Välj vilket företag du vill sälja fakturor med
3. Se över ditt erbjudande
4. Signera avtalet med BankID
5. Ladda upp dina fakturor
6. Få pengarna på ditt konto efter bara några dagar
I alla steg slipper kunden handläggning och manuellt arbete för att kunna sälja sina fakturor. Läs mer om Svea Ekonomis tjänst fakturaköp
*Källa: https://tillvaxtverket.se/statistik/foretagande/basfakta-om-foretag.html
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och e-handelsexpert
Tel:+46 (0)707 52 32 90emma.lindgren@sveaekonomi.seBilder
Dokument
Om
Om Svea
Svea är en finansiell företagsgrupp med nära fyrtio års erfarenhet av att hjälpa företag med deras likviditet. Med 2 000 anställda över hela Europa – från rådgivare och lånespecialister till utvecklare och designers, skapar vi administrativa och finansiella lösningar för små och stora företag i alla branscher. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Black Friday-perioden ökar i omsättning – men färre rabatter präglar rean30.11.2024 09:53:38 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen under hela Black Friday-perioden ökar i år, medan omsättningen för Black Friday som enskild dag sjunker. Samtidigt rabatterades färre produkter under rean. Det konstateras när Prisjakt och Svea Bank summerar Sveriges största shoppinghögtid.
2 av 5 e-handlare avstår från Black Friday – dålig lönsamhet är främsta skälet28.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Black Friday har blivit en riktig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Svea Banks senaste undersökning E-handelsläget. Den visar att det är fler e-handlare som avstår (40 %) från Black Friday än som kommer att delta (35 %). Och den främsta orsaken är för att det inte är lönsamt (41 %). Samtidigt uppger 35 procent av e-handlarna att de väljer bort Black Friday av hållbarhetsskäl.
Svea presenterar E-handelsläget – en djupdykning i svensk e-handel26.11.2024 14:45:46 CET | Pressmeddelande
Nu presenterar Svea Bank rapporten E-handelsläget som varje kvartal analyserar tillståndet inom svensk e-handel. Rapporten bygger på insikter från svenska e-handelsföretag och belyser tillväxt, lönsamhet och framtidstro i branschen. För årets tredje kvartal är förväntningarna inför Black Friday i fokus.
Svea Bank överklagar kammarrättens dom15.11.2024 10:34:53 CET | Pressmeddelande
Svea Bank har lämnat in en överklagan av kammarrättens dom kring kreditprövning av blancolån till konsumenter. Svea menar att det är viktigt med Högsta förvaltningsdomstolens klargörande i en fråga där kammarrätten har en annan syn än förvaltningsrätten.
Ny undersökning visar: Nu ratar företagen AI inom kundtjänst6.11.2024 07:35:00 CET | Pressmeddelande
När AI-användningen ökar bland svenska företag finns det ett område där trenden går åt motsatt håll. I Svea Banks senaste undersökning visar det sig att andelen som använder AI inom kundtjänst minskat med två tredjedelar bara under det senaste året – från 30 till 11 procent. En fjärdedel av företagen menar bland annat att AI kan uppfattas som opersonligt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum