Glädjande beslut från EU-parlamentet: en vegoburgare är fortsatt en vegoburgare i Europa

Ändringsförslag 165 - som skulle inneburit att en vegoburgare inte längre får kallas vegoburgare - röstades ner när EU-parlamentet idag röstade om EU:s gemensamma jordbrukspolitik. En seger för det sunda förnuftet, för djuren, klimatet och för konsumenterna, anser Djurens Rätt.

Alldeles nyligen röstade Europaparlamentet om EU:s gemensamma jordbrukspolitik och inför beslutet fanns en stor oro kring ändringsförslagen 165 som skulle innebära kraftiga restriktioner och förbud på välanvända produktnamn såsom vegokorv och vegoburgare.

Men idag röstades ändringsförslaget ner i europaparlamentet.

- Omröstningen är en seger för det sunda förnuftet och för konsumenten. Det finns inget problem här, växtbaserade produkter måste redan vara tydligt märkta, ingen förväxlar en växtbaserad korv med en baserade på kött. Beslutet hade enbart gjort det svårare för den konsument som vill välja vego, säger Sebastian Wiklund, politisk chef på Djurens Rätt.

- Hade ändringsförslaget gått igenom hade det inneburit långtgående inskränkningar från EUs sida i ländernas självbestämmanderätt och riskerat försvåra och fördröja den viktiga utvecklingen mot ett hållbart jordbruk och mot mer växtbaserat i enligt med ambitionen i the European Green Deal, säger Sebastian Wiklund.

Djurens Rätts upprop mot förslaget hade inför omröstningen samlade in mer än 30 000 namnunderskrifter och i ett öppet brev hade Djurens Rätt tillsammans med organisationerna Djurskyddet Sverige, Sveriges Konsumenter och Vi Konsumenter uppmanat de svenska EU-parlamentarikerna att rösta mot ändringsförslagen.

Däremot röstades ändringsförslag 171, som innebär ytterligare inskränkningar för växtbaserade alternativ till mejeriprodukter genom att förbjuda beskrivningar såsom “yoghurt-stil”, igenom. Bland annat Växtbaserat Sverige, en sammanslutning av företag inom den växtbaserade sektorn, har uttryckt stor bekymran för det ändringsförslag som röstades igenom.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Efter agerandet i Danmark kräver nu Djurens Rätt att även den svenska regeringen stänger ner pälsdjursfarmerna5.11.2020 14:17:52 CETPressmeddelande

Igår meddelade Danmarks statsminister Mette Frederiksen att den danska pälsdjursindustrin stänger ner till följd av smittspridningen på minkfarmerna. I Sverige har corona-smitta nu konstaterats på tio minkfarmer. I ett öppet brev till Landsbygdsminister Jennie Nilsson menar organisationen Djurens Rätt att regeringen snarast måste vidta samma åtgärder i Sverige.

Minkfarmer stängs ned i Nederländerna på grund av covid-19 – åtgärder behövs i smittade Sverige26.10.2020 11:35:25 CETPressmeddelande

Enligt nederländska och danska experter är det sannolikt att flera anställda på minkfarmer fått covid-19 från just minkar. Att en minkfarm nu påträffats smittad i Sverige är extremt oroväckande. Med anledning av riskerna för både djurhälsa och människohälsa yrkade bland andra Djurens Rätt för en global stängning av alla minkfarmer redan i början av juni. Enbart nederländska politiker har lyssnat.

Djurens Rätt släpper ny rapport om växtbaserad mat i skola och förskola19.10.2020 08:41:41 CESTPressmeddelande

Intresset för växtbaserad mat saknar motstycke och försäljningen av produkter bedöms att mer än fördubblas till 2025. Enigheten bland forskare är stor kring att vi behöver minska på köttet, och i offentlig sektor strävar en majoritet av Sveriges kommuner efter att öka serveringen av växtbaserat i skolor och andra verksamheter. Åtgärden har stor potential att hjälpa dem att nå längre i sitt klimatarbete, samt att förenkla arbetet i köken genom att mindre tid behöver läggas på specialkost. Om detta handlar Djurens Rätts nya faktarapport Mer växtbaserat i skola och förskola, men hur?