Glädjande beslut från EU-parlamentet: en vegoburgare är fortsatt en vegoburgare i Europa

Ändringsförslag 165 - som skulle inneburit att en vegoburgare inte längre får kallas vegoburgare - röstades ner när EU-parlamentet idag röstade om EU:s gemensamma jordbrukspolitik. En seger för det sunda förnuftet, för djuren, klimatet och för konsumenterna, anser Djurens Rätt.

Alldeles nyligen röstade Europaparlamentet om EU:s gemensamma jordbrukspolitik och inför beslutet fanns en stor oro kring ändringsförslagen 165 som skulle innebära kraftiga restriktioner och förbud på välanvända produktnamn såsom vegokorv och vegoburgare.

Men idag röstades ändringsförslaget ner i europaparlamentet.

- Omröstningen är en seger för det sunda förnuftet och för konsumenten. Det finns inget problem här, växtbaserade produkter måste redan vara tydligt märkta, ingen förväxlar en växtbaserad korv med en baserade på kött. Beslutet hade enbart gjort det svårare för den konsument som vill välja vego, säger Sebastian Wiklund, politisk chef på Djurens Rätt.

- Hade ändringsförslaget gått igenom hade det inneburit långtgående inskränkningar från EUs sida i ländernas självbestämmanderätt och riskerat försvåra och fördröja den viktiga utvecklingen mot ett hållbart jordbruk och mot mer växtbaserat i enligt med ambitionen i the European Green Deal, säger Sebastian Wiklund.

Djurens Rätts upprop mot förslaget hade inför omröstningen samlade in mer än 30 000 namnunderskrifter och i ett öppet brev hade Djurens Rätt tillsammans med organisationerna Djurskyddet Sverige, Sveriges Konsumenter och Vi Konsumenter uppmanat de svenska EU-parlamentarikerna att rösta mot ändringsförslagen.

Däremot röstades ändringsförslag 171, som innebär ytterligare inskränkningar för växtbaserade alternativ till mejeriprodukter genom att förbjuda beskrivningar såsom “yoghurt-stil”, igenom. Bland annat Växtbaserat Sverige, en sammanslutning av företag inom den växtbaserade sektorn, har uttryckt stor bekymran för det ändringsförslag som röstades igenom.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Historisk framgång när EU-parlamentet gav sitt stöd till medborgarinitiativet End the Cage Age10.6.2021 16:52:20 CEST | Pressmeddelande

Historia skrevs idag när EU-parlamentet röstade om medborgarinitiativet End the Cage Age. Initiativets mål är ett förbud av burhållning av djur inom lantbruket och är ett samarbete mellan Djurens Rätt och 170 andra organisationer. Med sina 1,4 miljoner underskrifter är End the Cage Age det tredje mest framgångsrika medborgarinitiativet någonsin. Går förslaget igenom hela vägen innebär det en historisk förändring för 300 miljoner djur i Europa - årligen.

Kraftig minskning av kycklingkonsumtionen under 2021 – 1,4 miljoner kycklingar undvek att hamna på tallrikarna2.6.2021 13:29:04 CEST | Pressmeddelande

Samtidigt som skandalen från Kronfågels slakteri, där kycklingar skållats levande och smutsigt kött florerat i media, presenteras statistiken för köttkonsumtion i Sverige under årets första kvartal. Den visar att kycklingkonsumtionen gick ner rejält, vilket innebär en minskning om 1,4 miljoner färre kycklingar som lagts på svenskarnas tallrikar jämfört med samma kvartal föregående år. Sett till hela köttkonsumtionen minskar den totalt med ungefär 1,5 miljoner färre individer på tallrikarna.

Ny undersökning: Fler än hälften oroade för smittspridning från storskalig djurhållning2.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Majoriteten av svenskarna är oroade för smittspridning från storskalig djurhållning, det visar en ny opinionsundersökning från Novus. Nu har Djurens Rätt, Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation, tagit fram ett åtgärdspaket till regeringen för att förhindra att pandemier som Covid-19 ska uppkomma framöver. Bland annat om en uppmaning att sätta ett slutdatum för att hålla minkar i bur i Sverige.

Djurens Rätt om VD-bytet: “Det är Kronfågels slaktfabrik som måste förändras”31.5.2021 14:11:02 CEST | Pressmeddelande

Efter att skandalen om kycklingar som skållats levande och smutsigt kött på Kronfågels slakteri uppdagades i förra veckan, rapporterades det idag att koncernens VD Leif Bergvall Hansen sparkas. Djurens Rätt vill nu betona att ett byte av chef inte förändrar situationen, utan det är det systematiska felen som gång på gång sker och som drabbar djuren som måste förändras. Takten för slakten måste minska.

Djurens Rätt om skandalen på Kronfågels slakteri: “Lidandet är rutin i djurfabrikerna”27.5.2021 13:40:52 CEST | Pressmeddelande

I veckan släppte Aftonbladet en granskning där det rapporterades om hur kycklingar under lång tid har skållats levande på Kronfågels slakteri utanför Katrineholm. Detta trots löften om att det skulle upphöra. Djurens Rätt har i flera år arbetat fokuserat med att uppmärksamma kycklingarnas situation i djurfabrikerna, och nu kräver organisationen att Sverige bör nedmontera ett ohållbart livsmedelssystem.

Efter Djurens Rätts insatser - Linas Matkasse slutar med turbokycklingar24.5.2021 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den tredje februari inledde Djurens Rätt en riktad informationssatsning för att få Sveriges största matkasseföretag, Linas Matkasse, att ta mer ansvar för kycklingarnas välfärd. Detta genom att uppmana dem till att börja jobba utifrån European Chicken Commitment. Efter några månaders intensiv konsumentupplysning antar nu Linas Matkasse en ny policy där de slår fast att de kommer att sluta med turbokycklingar i sina matkassar, samt ge fler kycklingar möjlighet till utevistelse.