Union to Union

GLOBAL RIGHTS INDEX 2021: BELARUS OCH MYANMAR PÅ FACKENS SVARTA LISTA

Våld, förtryck och mord: Utveckling i Myanmar efter militärkuppen är så pass allvarlig att landet för första gången ligger på fackens svarta lista. Belarus pekas ut som ett av världens tio värsta länder för arbetstagare, i världsfackets årliga rankning, Global Rights Index.
Karta: ITUC/Union to Union

– Detta måste få ett slut. Ingen ska utsättas för våld på grund av sitt fackliga engagemang och viljan att göra arbetslivet bättre, säger Therese Svanström, ordförande för TCO. Starka fack är livsviktiga och krävs för att försvara de mänskliga rättigheterna på arbetsplatserna och stärka demokratin, över hela världen.

Årets Global Rights Index mäter hur grundläggande mänskliga rättigheter i arbetslivet respekteras i 149 länder. Här är listan över världens tio värsta länder:

Bangladesh
Belarus
Brasilien
Colombia
Egypten
Filippinerna
Honduras
Myanmar
Turkiet
Zimbabwe

Granskningen pekar mot en mycket farlig, global utveckling, förstärkt av covid-19-pandemin: demokratin och yttrandefriheten är hårt ansatt i 64 länder, jämfört med 56 år 2020. I 68 länder har protesterande arbetstagare gripits och fackligt aktiva har dödats i sex länder. Global Rights Index 2021 visar också att 74 procent av länderna sätter stopp för arbetstagare att gå med i facket.

– Situationen blir allt mer allvarlig. Sverige som biståndsaktör måste fortsätta att stärka fackens globala arbete. Människor kan få anständiga villkor och löner som går att leva på först när de samarbetar och organiserar sig, säger Susanna Gideonsson, ordförande för LO.

Världsfacket ITUC pekar också ut en mängd företag och koncerner, där arbetstagarna jobbar under orimliga villkor, utan rättsskydd och där privatlivet övervakas och kontrolleras.

– Allt detta visar att de regeringar i världen som värdesätter mänskliga rättigheter måste visa handlingskraft, säger Göran Arrius, ordförande för Saco. Det fackliga medlemskapet och utvecklingsarbetet blir allt viktigare för att vi ska kunna arbeta, sida vid sida, för att stötta utsatta människor i andra länder.

Detta är åttonde året som världsfacket ITUC presenterar sitt rättighetsindex, Global Rights Index.149 länder granskas och betygssätts utifrån 97 kriterier, med utgångspunkt från rättspraxis och FN-organet ILO:s konventioner.

Indexet redovisar överträdelser av arbetstagares rättigheter. Betyget 5+ är sämst, 1 är bäst. Sverige och Norden tillhör de elva länderna i den bästa gruppen, grupp 1.

Kontakter

Philippe Fernström, chef för policy, påverkan och kommunikation, Union to Union, 0725-328 704

Karta: ITUC/Union to Union
Foto: Susanne Hedberg/Union to Union

Union to Union
Upplandsgatan 3

+46 (0)703210324https://www.uniontounion.org/

Union to Union samordnar LO, TCO, Saco och deras medlemsförbund i
det fackliga utvecklingssamarbetet. Genom Union to Union stöttar de
svenska förbunden drygt åttio fackliga utvecklingsprojekt i lika många
länder. Det innebär stöd till fackförbund över hela världen.

Följ Union to Union

Senaste pressmeddelandena från Union to Union

Global Rights Index 2020: Våld, hot och misshandel – demokratin i global kris11.6.2020 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

I allt fler länder är det livsfarligt att höja rösten och arbeta fackligt. Världens värsta regioner för arbetstagare är Latinamerika, Nordafrika och Mellanöstern, med extremt våld och kränkt yttrandefrihet. Det visar Global Rights Index, världsfacket ITUC:s årliga granskning av 144 länder. – Att arbetstagare riskerar att dö på grund av sitt fackliga engagemang och viljan att förbättra villkoren på jobbet är orimligt, säger Sofia Östmark, kanslichef på Union to Union, den svenska fackföreningsrörelsens biståndsorganisation. Rapporten Global Rights Index rankar världens tio värsta länder för arbetstagare. Här är fackens bottenlista för 2020: Bangladesh Brasilien Colombia Egypten Filippinerna Honduras Indien Kazakstan Turkiet Zimbabwe – Sverige som biståndsaktör måste stärka satsningen på fackens globala arbete nu under coronakrisen, säger Sofia Östmark på Union to Union och fortsätter: – Först när människor organiserar sig kan de förbättra villkoren och uppnå riktiga levnadslöner. Ett fu