Globalt möte om att molntjänster ska kunna prata med varandra

Sverige har en ledande roll i det internationella standardiseringsarbetet inom molnetindustrin. Den 19-21 januari samlas en internationell arbetsgrupp av experter från bland andra Amazon, Microsoft, IBM, Oracle och HP hos SIS, Swedish Standards Institute, för att diskutera ett gemensamt ramverk för en ny molnstandard.

Filmen om SIS

Marknaden för molntjänster är enorm och nu har intresset från inte minst offentlig sektor i olika länder definitivt vaknat. Det ställer högre krav på jämförbara, interoperabla och portabla tjänster. ISO-arbetsgruppen om ”cloud computing and interoperability and portability” ska driva utvecklingen för de standarder som handlar om molnet och specifikt om att underlätta byte av molntjänster.

Med hjälp av standarder ges företag och myndigheter i upphandling och nyttjande av molntjänster minskad risk för problem med bl.a. säkerhet, juridik, instängdhet och interoperabilitet.

– Att hitta en bred enighet kring vad molntjänster är och hur det definieras, så som vi ska göra dessa tre dagar, lägger grunden för en framgångsrik standard. Standarder finns, behövs och används överallt i alla branscher, och det är SIS, tillsammans med våra medlemmar, som tar fram dem, säger Lucia Larsson, projektledare på SIS.

Arbetet med molnstandarder drivs inom ramen för en så kallad teknisk kommitté indelad i olika arbetsgrupper och där cirka 120 världsledande experter inom molnindustrin ingår.

– Sverige har en stark position när det gäller Molntjänster och den vill vi behålla genom att vara med och påverka standardernas innehåll. När molnettekniken tar fart kommer det att skapa arbetstillfällen även utanför IT-branschen, säger Anders Kingstedt, seniorkonsult på Softarc, ordförande för SIS molnet-kommitté TK 542 och tidigare ansvarig som ordförande i det internationella standardiseringsarbetet.

Redan publicerade molnstandarder:
Informationsteknik - Molnbaserade datortjänster - Översikt och terminologi (ISO/IEC 17788:2014, IDT)
Informationsteknik - Molnbaserade datortjänster - Referensarkitektur (ISO/IEC 17789:2014, IDT)

SIS Projektledare Lucia Larsson, 0707 - 76 98 48
SIS TK 542 Ordförande, Anders Kingstedt, 070 - 272 04 04
Pressansvarig SIS, Emelie Robertsson, 0704 - 26 05 91

SIS är en ideell organisation som projektleder experter från olika branscher som vill utveckla standarder tillsammans inom sin bransch. Vi säljer också standarder, utbildningar och rådgivning. SIS är en del av det europeiska (CEN) och globala (ISO) nätverk som utarbetar internationella standarder. Standarder främjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsatte 2014 MSEK 240 och har cirka 170 anställda.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Europeiska länder ska enas om standarder för onlinespel16.10.2017 07:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att ansvara för det svenska deltagandet i ett europeiskt arbete med att ta fram standarder kring rapporteringskrav för spelbolag som erbjuder onlinespel. Arbetet baseras på ett uppdrag från EU-kommissionen. – Gemensamma europeiska standarder för rapportering kommer att bidra till ett säkrare och tryggare spelande på nätet, säger Björn Nilsson, projektledare SIS.

Nu kan miljöteknikleverantörer verifiera sina produkter mot ny standard12.9.2017 08:19Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram en internationell ISO-standard för verifiering av miljöteknik (Environmental Technology Verification, ETV) som även fastställts som svensk standard. Företag kan verifiera produkter mot standarden och därmed uppvisa att teknikens miljöprestanda lever upp till standardens krav. – Detta är saknat då många inköpare upplever svårigheter med att lita på påståenden om miljöteknikers prestanda, säger Raul Carlsson, forskningsingenjör Swerea och ordförande i SIS tekniska kommitté.

Svensk medverkan i internationell standardisering inom miljöaspekter av plast30.8.2017 12:51Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har startat en arbetsgrupp som ska ta till vara på svenska intressen och påverka den internationella standardiseringen inom miljöaspekter av plast. – Vi ser ett ökat behov av standarder för att kunna bidra till globala lösningar på plastproblematiken och plastens roll i ett hållbart samhälle. Samtidigt som CEN och ISO startar nya kommittéer startar vi nu en svensk arbetsgrupp. Just nu letar vi fler aktörer som vill vara med och stärka den svenska rösten inför ISO-mötet i Sydkorea i september och CEN-mötet i Belgien i oktober, säger Nazdaneh Yarahmadi som är ordförande för den nya arbetsgruppen.

Standardiseringsarbete drar igång för att höja kvaliteten på snabbtester för droganalys24.8.2017 13:34Pressmeddelande

I veckan har SIS, Swedish Standards Institute, nystartade standardiseringskommitté för snabbtester för droganalys* haft sitt första möte. Kommitténs uppdrag blir bland annat att utforma kvalitetskrav som ett stöd till exempel vid upphandling, göra anvisningar för olika typer av analysutförare och annat för att få ett säkert och strukturerat användande av dessa tester.