Globalt möte om att molntjänster ska kunna prata med varandra

Sverige har en ledande roll i det internationella standardiseringsarbetet inom molnetindustrin. Den 19-21 januari samlas en internationell arbetsgrupp av experter från bland andra Amazon, Microsoft, IBM, Oracle och HP hos SIS, Swedish Standards Institute, för att diskutera ett gemensamt ramverk för en ny molnstandard.

Marknaden för molntjänster är enorm och nu har intresset från inte minst offentlig sektor i olika länder definitivt vaknat. Det ställer högre krav på jämförbara, interoperabla och portabla tjänster. ISO-arbetsgruppen om ”cloud computing and interoperability and portability” ska driva utvecklingen för de standarder som handlar om molnet och specifikt om att underlätta byte av molntjänster.

Med hjälp av standarder ges företag och myndigheter i upphandling och nyttjande av molntjänster minskad risk för problem med bl.a. säkerhet, juridik, instängdhet och interoperabilitet.

– Att hitta en bred enighet kring vad molntjänster är och hur det definieras, så som vi ska göra dessa tre dagar, lägger grunden för en framgångsrik standard. Standarder finns, behövs och används överallt i alla branscher, och det är SIS, tillsammans med våra medlemmar, som tar fram dem, säger Lucia Larsson, projektledare på SIS.

Arbetet med molnstandarder drivs inom ramen för en så kallad teknisk kommitté indelad i olika arbetsgrupper och där cirka 120 världsledande experter inom molnindustrin ingår.

– Sverige har en stark position när det gäller Molntjänster och den vill vi behålla genom att vara med och påverka standardernas innehåll. När molnettekniken tar fart kommer det att skapa arbetstillfällen även utanför IT-branschen, säger Anders Kingstedt, seniorkonsult på Softarc, ordförande för SIS molnet-kommitté TK 542 och tidigare ansvarig som ordförande i det internationella standardiseringsarbetet.

Redan publicerade molnstandarder:
Informationsteknik - Molnbaserade datortjänster - Översikt och terminologi (ISO/IEC 17788:2014, IDT)
Informationsteknik - Molnbaserade datortjänster - Referensarkitektur (ISO/IEC 17789:2014, IDT)

SIS Projektledare Lucia Larsson, 0707 - 76 98 48
SIS TK 542 Ordförande, Anders Kingstedt, 070 - 272 04 04
Pressansvarig SIS, Emelie Robertsson, 0704 - 26 05 91

Filmen om SIS

SIS är en ideell organisation som projektleder experter från olika branscher som vill utveckla standarder tillsammans inom sin bransch. Vi säljer också standarder, utbildningar och rådgivning. SIS är en del av det europeiska (CEN) och globala (ISO) nätverk som utarbetar internationella standarder. Standarder främjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare. SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsatte 2014 MSEK 240 och har cirka 170 anställda.

Märkning av drivmedel införs med standardiserade symboler8.10.2018 10:03Pressmeddelande

En ny märkning för drivmedel och för nya fordon införs i hela EU. Senast den 12 oktober ska märkningen vara genomförd. Syftet är att underlätta för konsumenterna att välja rätt drivmedel för sitt fordon. Symbolerna för märkningen har tagits fram på uppdrag av EU-kommissionen inom ett europeiskt standardiseringsarbete inom CEN där SIS tillsammans med svenska intressenter representerade Sverige.

Sexleksaker standardiseras – för ökad säkerhet och trygghet4.10.2018 12:28Pressmeddelande

SIS har tillsammans med en rad intressenter startat ett standardiseringsarbete som ska bidra till högre kvalitet och säkerhet på sexleksaker. – En nyligen publicerad studie* visar att incidenterna har ökat bland användare av sexleksaker vilket kan leda till behov av vård samt onödiga samhällskostnader. Detta kan lättare undvikas med hjälp av bättre säkerhetskrav och tydligare konsumentinformation, säger Anna Sjögren, projektledare på SIS, Swedish Standards Institute.