God avkastning och finansiell stabilitet

Alectas finansiella rapport fjärde kvartalet 2017

∙ Alectas jubileumsår 2017 präglades av god avkastning, finansiell stabilitet och hållbarhetsarbete
∙ Alecta firade sin hundraårsdag i mars 2017 och i början av hösten fyllde Alecta Optimal Pension 10 år
∙ Alecta Optimal Pensions genomsnittliga avkastning uppgick till 10,9 procent per år de senaste fem åren
∙ Förmånsbestämd försäkring har avkastat 8,0 procent per år de senaste fem åren
∙ Solvensgraden var 174 procent och konsolideringsgraden var 154 procent per den 31 december 2017

Alectas premiebestämda produkt Alecta Optimal Pension tioårsjubilerade under 2017. Den genomsnittliga årliga avkastningen uppgick till nästan 11 procent den senaste femårsperioden och förvaltningskostnaderna var under 2017 nere på 0,09 procent.

– Vi har mycket att glädjas över från vårt hundrade verksamhetsår. En stark finansiell ställning, bra avkastning och fortsatt lägre kostnader är värt att lyfta fram. Jag är riktigt stolt över Alectas bidrag till våra kunders framtida pension. Under 2017 har vi tagit emot fina utmärkelser för vår aktiva kapitalförvaltningsmodell, för vårt hållbarhetsarbete men också för affärer vi gjort, säger Alectas vd Magnus Billing.

Alectas aktieportfölj har under 2017 haft en avkastning på 12,6 procent. Fastighetsportföljen, med flera större lyckade investeringar, som köpet av fastigheter i Nacka Strand, gav en avkastning på över 12 procent. Investeringarna i gröna obligationer ökade med 10 miljarder kronor under 2017 för att vid årsskiftet uppgå till cirka 17 miljarder kronor.

Premiebestämd försäkring
Alectas premiebestämda sparprodukt Alecta Optimal Pension gav en avkastning på 9,1 procent under 2017, vilket är 0,6 procentenheter bättre än jämförelseindex*. Under femårsperioden fram till sista december 2017 har Alecta Optimal Pensions totalavkastning varit 10,9 procent i genomsnitt per år. Det är 2,3 procentenheter bättre per år än jämförelseindex under motsvarande period. Förvaltat kapital i Alecta Optimal Pension uppgår till 87 miljarder kronor vid årets utgång. Informationen om Alecta Optimal Pension avser förvalsportföljen med 60 procent aktier.

Förmånsbestämd försäkring
Avkastningen för Alectas förmånsbestämda försäkring var 6,5 procent under perioden januari-december 2017. Den senaste femårsperioden har den genomsnittliga årsavkastningen varit 8,0 procent. Inom förmånsbestämd försäkring uppgick den kollektiva konsolideringen till 154 procent den 31 december 2017. I förmånsbestämd försäkring bestäms pensionens storlek utifrån den försäkrades lön och tjänstetid. Avkastningen har över tid främst betydelse för arbetsgivarnas pensionskostnader, men också för Alectas möjligheter att räkna upp utgående pensioner i takt med inflationen.

Alectas solvensgrad var 174 procent den 31 december 2017.

Nyckeltal, procent jan - dec 2017 jan - dec 2016 5 års genomsnitt
Avkastning premiebestämd försäkring (Alecta Optimal Pension, förvalsportföljen) 9,1 5,8 10,9
Avkastning förmånsbestämd försäkring 6,5 5,1 8,0
Kollektiv konsolidering förmånsbestämd försäkring, 31 december 154 149
Solvensgrad koncernen, 31 december 174 166
Förvaltningskostnad koncernen ** 0,09 0,09
Varav pensionsprodukter exkl valcentraler ** 0,06 0,06
Kapitalförvaltningskostnad koncernen ** 0,022 0,024

Morningstar Blandfond SEK aggressiv med jämförbar placeringsinriktning.
** Nyckeltalet är baserat på rullande 12 månader

Alla nyckeltal https://www.alecta.se/om-alecta/finansiell-information/nyckeltal-och-finansiella-rapporter/

Ordlista https://www.alecta.se/ordlista/

Johan Anderson, presschef Alecta, telefon: 070-288 68 11 eller johan.anderson@alecta.se

+46 8 441 60 00https://www.alecta.se

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 830 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,4 miljoner privatkunder och 34 000 företagskunder.