God avkastning trots oroliga marknader

Alectas finansiella rapport tredje kvartalet 2015

Avkastningen på Alectas placeringar ligger på plus för de tre första kvartalen 2015 trots att den positiva börstrenden, åtminstone tillfälligt, brutits sedan i våras. Solvensgraden ligger något högre än vid årsskiftet.

– Fallande och oroliga aktiemarknader över hela världen har präglat de senaste månaderna och det har också påverkat Alectas portfölj. Alecta Optimal Pension har trots det givit en positiv avkastning hittills i år och tydligt överträffat Morningstars fondindex. Det är glädjande att Alecta uppnått så stark avkastning under den senaste femårsperioden. Givet dagens låga räntenivåer får man dock räkna med mer måttliga avkastningsnivåer framåt. I tider av osäkerhet känns det tryggt att Alecta har en stark balansräkning. Vi tar ansvar genom att bedriva en långsiktig förvaltning och vi håller i kostnaderna. Jag tror att det är det bästa sättet att förtjäna våra kunders förtroende, säger Alectas vd Staffan Grefbäck.

Premiebestämd försäkring
Alectas premiebestämda sparprodukt Alecta Optimal Pension gav en avkastning på 4,0 procent under årets tre första kvartal. Under femårsperioden fram till sista september 2015 har Alecta Optimal Pensions totalavkastning varit 9,9 procent i genomsnitt per år. Det är 4,3 procentenheter bättre per år än jämförelseindex* under motsvarande period.

Förmånsbestämd försäkring
Avkastningen för Alectas förmånsbestämda försäkring var 3,2 procent under de tre första kvartalen 2015. Den senaste femårsperioden har genomsnittlig årsavkastning varit 7,4 procent. Inom förmånsbestämd försäkring uppgick kollektiv konsolidering till 148 procent den 30 september 2015. I förmånsbestämd försäkring bestäms pensionens storlek utifrån den försäkrades lön och tjänstetid. Avkastningen har över tid främst betydelse för arbetsgivarnas pensionskostnader.

Solvensgraden för Alecta ökade med 5 procentenheter till 164 procent under de första tre kvartalen 2015.

*Jämförelseindex är Morningstar Blandfond SEK aggressiv, som har en jämförbar placeringsinriktning.

Nyckeltal, procent jan - sep 2015 jan - sep 2014 5 års genomsnitt
Avkastning premiebestämd försäkring (Alecta Optimal Pension) 4,0 9,7 9,9
Avkastning förmånsbestämd försäkring 3,2 8,6 7,4
Kollektiv konsolidering förmånsbestämd försäkring, 30 september 148 146
Solvensgrad koncernen, 30 september 164 162
Förvaltningskostnad koncernen ** 0,10 0,11
  Varav pensionsprodukter exkl valcentraler** 0,07 0,07
Kapitalförvaltningskostnad koncernen** 0,03 0,03

** Nyckeltalet är baserat på rullande 12 månader.

Ytterligare nyckeltal redovisas på alecta.se