Goda förebilder prisas

I samband med årets skolavslutning delade Stångåstaden, tillsammans med övriga fastighetsägare i fastighetsföreningen, ut stipendium till elever i Skäggetorpsskolan. Syftet är att uppmuntra goda studieresultat, bra förebilder och elever som vågar tänka nytt.

Stipendiet vänder sig till elever som går i årskurs 9 på Skäggetorpsskolan. Det totala värdet är 40 000 kronor uppdelat i fem kategorier och prispengarna ska användas till att köpa teknikutrustning som stöttar fortsatta studier. Alla stipendiater uppmärksammas på skolans ”Wall of fame” tillsammans med bild och motivering.

Stipendiet delades ut i följande kategorier:

Årets toppresultat: går till en elev som har full närvaro och goda resultat i skolan.

Årets prestation: går till en elev som är en god kamrat och förebild och dessutom utmärkt sig genom stor kämpaglöd och någon form av skolrelaterad prestation utöver det vanliga.

Årets civilkurage: går till en elev som är en god kamrat, förebild och har modet och engagemanget att agera mot utanförskap och vågar ta ställning för det goda och positiva i skolan och samhället.

Årets nytänkare: går till en elev som visat gott kamratskap och är en bra förebild. Genom sitt sätt att våga tänka nytt och utanför ”normen” har eleven bidragit till att skolan fått positiv uppmärksamhet och synts utanför stadsdelen, kanske genom någon tävling, föredrag eller på andra sätt visat upp skolan för andra.

Årets hållbarhetsambassadör: går till en elev som förutom gott kamratskap och närvaro i skolan skapar förutsättningar för att skolan blir mer hållbar, oavsett om det gäller social, miljömässig eller ekonomisk hållbarhet.

Stipendiaterna tillsammans med representanter från Stångåstaden, Willhem och Victoria fastigheter

Nu gör vi det – 38 nya radhus genom Kombohusavtalet22.9.2020 14:02:53 CESTBlogginlägg

En fråga jag brinner lite extra för är att pressa kostnaderna när vi bygger nytt. Jag har skrivit om industriell produktion av bostäder tidigare och tror och hoppas att ett systemskifte är på gång. Det är nödvändigt om vi ska bryta trenden där byggkostnaderna ökat många gånger mer än inflationen under de senaste 20 åren. Utvecklingen framåt hänger på stora beställare av bostäder där jag förstås räknar in Stångåstaden. Vad kan vi göra?

Vi ger inte upp – alla är värda en trygg uppväxt!2.9.2020 12:18:32 CESTBlogginlägg

Vi ser en oroande utveckling i samhället med ökat våld och kriminalitet som kryper ner i åldrarna. Det påverkar givetvis ett stort bostadsbolag som Stångåstaden. Den här veckan har Expressens fokus på frågan med satsningen Fem dagar om framtiden – så blir samhället efter corona. Idag hade jag förmånen att få vara med på ett seminarium med min kollega i Botkyrkabyggen Chris Österlund och justitieminister Morgan Johansson där vi bland annat pratade om vad vi som bostadsbolag gör.