Goda förebilder prisas

I samband med årets skolavslutning delade Stångåstaden, tillsammans med övriga fastighetsägare i fastighetsföreningen, ut stipendium till elever i Skäggetorpsskolan. Syftet är att uppmuntra goda studieresultat, bra förebilder och elever som vågar tänka nytt.

Stipendiet vänder sig till elever som går i årskurs 9 på Skäggetorpsskolan. Det totala värdet är 40 000 kronor uppdelat i fem kategorier och prispengarna ska användas till att köpa teknikutrustning som stöttar fortsatta studier. Alla stipendiater uppmärksammas på skolans ”Wall of fame” tillsammans med bild och motivering.

Stipendiet delades ut i följande kategorier:

Årets toppresultat: går till en elev som har full närvaro och goda resultat i skolan.

Årets prestation: går till en elev som är en god kamrat och förebild och dessutom utmärkt sig genom stor kämpaglöd och någon form av skolrelaterad prestation utöver det vanliga.

Årets civilkurage: går till en elev som är en god kamrat, förebild och har modet och engagemanget att agera mot utanförskap och vågar ta ställning för det goda och positiva i skolan och samhället.

Årets nytänkare: går till en elev som visat gott kamratskap och är en bra förebild. Genom sitt sätt att våga tänka nytt och utanför ”normen” har eleven bidragit till att skolan fått positiv uppmärksamhet och synts utanför stadsdelen, kanske genom någon tävling, föredrag eller på andra sätt visat upp skolan för andra.

Årets hållbarhetsambassadör: går till en elev som förutom gott kamratskap och närvaro i skolan skapar förutsättningar för att skolan blir mer hållbar, oavsett om det gäller social, miljömässig eller ekonomisk hållbarhet.

Stipendiaterna tillsammans med representanter från Stångåstaden, Willhem och Victoria fastigheter

Stångåstaden är det största bostadsbolaget i Linköping och ägs av Linköpings kommun. Vi äger och förvaltar cirka 18 600 lägenheter, 4 200 av dem är studentbostäder och förvaltas av dotterbolaget Studentbostäder i Linköping AB. Dessutom har vi cirka 40 byggnader med kulturhistoriskt värde och förvaltas av dotterbolaget Kulturfastigheter.

Kombohus – ett billigare sätt att bygga18.6.2020 07:53:32 CESTBlogginlägg

Är det ett systemskifte på gång i byggbranschen? Kan vi bygga hus på samma sätt som man bygger bilar, där kunden kan göra en mängd tillval utifrån en given plattform. Många i byggbranschen har testat och tror mycket på en ökad grad av industrialisering i byggprocessen, så att vi kan upprepa saker och därmed hålla nere kostnaderna. Här är Kombohus ett alternativ, upphandlade hus som är flexibla som ett legosystem med stor variation i höjd, bredd, färg och form till en förutbestämd kostnad. I mitt blogginlägg reflekterar jag över hur vi bygger våra fastigheter.

Stångåstadens agerande i samband med händelsen på Ådalagatan får bra betyg av kunderna4.6.2020 15:25:11 CESTPressmeddelande

I samband med årsdagen av sprängningen på Ådalagatan i Linköping så har bostadsbolaget Stångåstaden genomfört telefonintervjuer med de kunder som evakuerades, för att få deras syn på agerandet i samband med händelsen. Totalt tillfrågades drygt hundra av Stångåstadens kunder i området där 78% tog sig tid att svara. I undersökningen anger hela 94% att Stångåstaden hanterade krisen bra.