Spendrups Bryggeri AB

Gör du Sveriges Bästa Gin & Tonic?

Dela
Idag på svenska GT-dagen den 20 april öppnar anmälan till tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic. Alla som blandar en riktigt god GT är välkomna att skicka in recept. Under ett finalevent i Stockholm den 21:e september avgörs vinnarna av titeln.

Nu är det dags för årets upplaga av Sveriges mest älskade drinktävling, Sveriges Bästa Gin & Tonic. Tävlingen arrangeras av Schweppes och går ut på att hylla GT:n och uppmärksamma nya och geniala varianter av den klassiska drinken. Hemmamixare och bartenders tävlar i varsin kategori, som båda har tre finalplatser.

En prestigefull jury bestående av David Kringlund, dryckesinspiratör och youtuber, Pelle Tamleht, Chefredaktör på Nöjesguiden och Rebecca Brage, dryckesskribent och inspiratör, väljer finalisterna. Under finalen i Stockholm den 21 september samlas finalisterna för att blanda sina drinkar inför jury och publik. Ett tillfälle att smaka sig igenom startfältet och se när juryn motiverar vilka i respektive kategori som lyckats bäst. Vinnarna får, förutom den prestigefyllda titeln ”Sveriges Bästa Gin & Tonic 2023”, även en drinkvagn, sex Schweppesglas, ett hemmamix-kit med verktyg samt en prissumma på 10 000 SEK per vinnare.

Det krävs såväl fantasi som känsla för att sätta en personlig prägel på den klassiska GT:n. Juryn bedömer recepten utefter smak, kreativitet och helhetsintryck. Man har fram till den 4 juni på sig att skicka in recept.

”Tävlingen är en oas för nya intressanta ingredienser och fräscha inslag, drinkar med unik prägel som görs med finess. Karaktären av en klassisk GT får inte tappas bort, men annars sätter endast fantasin gränsen. Jag ser fram emot att tillsammans med övrig jury, prisa de med passion för den ikoniska drinken” säger Pelle Tamleht, Chefredaktör på Nöjesguiden och jurymedlem.

Samtliga finalister tävlar med Schweppes Selection som finns tillgängliga i dagligvaruhandeln. Schweppes Selection finns i tre smaker: Tonic & Twist of Lime, Tonic & Pink Pepper och Tonic & Hibiscus.

Schweppes Selection Tonic & Twist of Lime har en livfull smak. Touch av limezest lyfter och tar fram den karaktäristiska enbärssmaken i gin.

Schweppes Selection Tonic & Pink Pepper har en subtil nyans av rosépeppar, vilket ger drinken en kryddig twist. Passar extra bra med gin av blommigare karaktär.

Schweppes Selection Tonic & Hibiscus har en blommig och fruktig smak med arom från hibiscusblomman. Den är ljuvlig tillsammans med olika sorters premiumgin.

För att skicka in ditt bidrag och läsa mer om tävlingen – besök drinkgeneratorn.se/sbgt.

För mer information, vänligen kontakta

Marilyn Roseneld, Communications Advisor, Shomei
marilyn.r@shomei.se, 079 313 20 73

Rose-Marie Hertzman, Presschef, Spendrups
rose-marie.hertzman@spendrups.se, 070 895 25 67

Nyckelord

Bilder

Dokument

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

 

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye