Gör hållbara val i midsommar

Nu närmar sig midsommarhelgen och denna högtid firar vi gärna med en klassisk högtidsbuffé. Sill, färskpotatis och kokt ägg är bara några av de favoriter som återfinns på det uppdukade midsommarbordet. Inför högtiden vill Lidl Sverige göra det enkelt för kunderna att välja hållbart i midsommar – utan att det kostar skjortan.

Inför midsommarfirandet krävs det många förberedelser, inte minst när det kommer till val av mat på det uppdukade bordet. Men firandet innebär även del konsumtion som påverkar klimatet. För att minimera påverkan från kundernas inköp vill Lidl Sverige göra det enkelt att välja hållbart inför midsommarhelgen: hos Lidl Sverige är till exempel all sill från egna varumärken MSC-certifierad och alla ägg som säljs kommer från frigående höns.

-När vi köper in råvaror arbetar vi på Lidl Sverige aktivt för att minska klimatpåverkan. Detta gör vi bland annat med hjälp av våra råvarupolicyer och krav på leverantörer. När det gäller våra egna varumärken har vi koll på hela kedjan: från fisket och odlingen till butikshyllorna. Jag vill därför tipsa om att prova våra egna varumärken som håller vårt löfte om högsta kvalitet till bästa pris, där kvalitet för oss även handlar om att se till hållbarhetsaspekterna. Ett enkelt val inför midsommarhelgen är att exempelvis leta efter hållbarhetsmärkta produkter som MSC-certifierad fisk, ekologiska mejeriprodukter och färska grönsaker. Att inte köpa allt för stora mängder och bjuda på restfest är också ett tips för att minska sitt matsvinn, säger Caroline Kjerstadius, Hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Lidl Sverige är transparenta med vilka kriterier och mål för inköp som dagligen styr den operativa verksamheten. Råvarupolicyn innebär bland annat att alla ägg som säljs i Lidls butiker, även som ingrediens i egna märkesvaror, kommer från frigående höns eller från ekologisk produktion. Lidl Sverige arbetar även löpande utifrån policyn att i huvudsak sälja MSC och ASC-certifierad fisk. MSC-certifiering används för vildfångad fisk och ASC för odlad fisk.

Lidls råvarupolicyer finns att läsa på Lidl.se.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Välj Fairtrade-rosor från Lidl – för en rättvis rosens dag30.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under åren har Lidl Sverige engagerat sig i flera initiativ för att uppmana till en hållbar konsumtion. På lördag den 2 juli är det Rosens dag och Lidl Sverige gör det enklare för konsumenterna att göra ett hållbart val. Hos Lidl Sverige är alla rosor Fairtrade-certifierade och Lidl Sverige är även den livsmedelskedja som har flest antal Fairtrade-certifierade produkter i sortimentet - i hela branschen.

Lidl Sverige fortsätter pilotprojektet med Too Good To Go28.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sverige fortsätter att växla upp sitt hållbarhetsarbete genom en rad insatser. Ett av målen är att halvera matsvinnet och spara resurser till 2025 - därför genomför Lidl Sverige sedan december 2021 ett pilotprojekt med Too Good To Go. Sedan initiativet lanserades har över 18 800 frukt- och grönsakskassar motsvarande 80 ton mat räddats. Nu utökas pilotprojektet och inkluderar även bröd- och fikakassar i 25 av Lidls butiker i Stockholmsområdet.