Gösta Brunnander utsedd till Socialdemokraternas valledare

Idag, 5 juni, tillträder Gösta Brunnander som valledare i Europaparlamentsvalet för Socialdemokraterna.

Gösta Brunnander har tidigare arbetat som biträdande stabschef hos statsminister Magdalena Andersson och kommer nu senast från tjänsten som biträdande avdelningschef för partiledningens sekretariat. Han har dessförinnan bland annat haft flera olika tjänster i Regeringskansliet. I och med utnämningen lämnar Gösta Brunnander sin tjänst för att vara med och leda Socialdemokraternas valrörelse inför Europaparlamentsvalet 2024.

– Brunnander har ett stort förtroende i Socialdemokraterna och hans tidigare erfarenheter kommer att vara värdefulla för partiet i kommande Europaparlamentsvalrörelse, säger Tobias Baudin, partisekreterare för Socialdemokraterna.

- Med krig i Europa, en ekonomisk utveckling som gröper hål i vanligt folks plånböcker och en global grön omställning står Sverige och EU inför ett viktigt vägval. Valet nästa år handlar om huruvida unionen ska hålla ihop mot den ryska regimen eller splittras inifrån, om vi ska öka respekten och förbättra vanligt folks ekonomi eller låta orättvisorna växa och om Europa ska leda teknikomställningen eller bli omsprungna av omvärlden, säger Gösta Brunnander.

Nästa års Europaparlamentsval kommer vara viktigare än på mycket länge.

-Vi socialdemokrater sätter alltid Sverige och vanligt folk främst. Det europeiska samarbetet är och kommer vara avgörande för att bygga vårt land starkt, tryggt och rättvist. Jag är övertygad om att det finns ett starkt stöd för en riktning där vi håller ihop Sverige och Europa och jag ser fram emot att arbeta för att vi ska få väljarnas förtroende, säger Gösta Brunnander.

Fakta: Gösta Brunnander är bosatt i Stockholm, född 1988 och uppvuxen i Linköping.

Presskontakt

Simon Sätherberg, pressekreterare hos partisekretare Tobias Baudin, 070-734 56 52, simon.satherberg@socialdemokraterna.se

i vänder på varje sten för att bryta segregationen och tränga tillbaka våldet. Vi tar tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och vi skapar framtidens jobb med bra villkor i hela landet. Vi gör det som krävs, för Sverige kan bättre.