Göteborg är Europas smartaste stad

Genom tävlingen ”European Capital of Smart Tourism” vill EU-kommissionen belöna städer som utmärker sig för smarta, innovativa och inkluderande lösningar inom turism.
35 städer från 17 EU-länder deltog i årets upplaga av tävlingen där kandidater bedöms utifrån de fyra kategorierna: Hållbarhet, Tillgänglighet, Digitalisering och Kultur/Kreativitet.
10 städer gick vidare till slutpresentation i Helsingfors varav två skulle utses till vinnare.
Det blev Göteborg och Malaga som under 2020 kan kalla sig huvudstad för smart turism.
I sitt tävlingsbidrag fokuserade Göteborg på styrkor i alla fyra kategorier och underströk ambitionen att dela med sig av kunskap och erfarenheter till andra destinationer.
Göteborg har kommit långt, inte minst vad gäller digitalisering och uppkoppling. Dessutom toppar destinationen det ansedda Global Destinations Sustainability Index vilket i korthet innebär att Göteborg är världens mest hållbara destination.
- För mig som kommunfullmäktiges ordförande är det väldigt givande att vara här i Helsingfors och diskutera Göteborg som smart destination. Vi är väldigt stolta över vår stad och vi arbetar hårt för att få ännu fler att välja att besöka oss, säger Anneli Rhedin, kommunfullmäktiges ordförande.
- Det här är ett erkännande till alla våra lokala samarbetspartner som är med och gör Göteborg till en smart destination. Vi vet att det lönar sig att investera i hållbarhet, tillgänglighet, digitalisering, kultur och kreativitet. Titeln kommer hjälpa oss att föra ut det här synsättet i världen, säger Peter Grönberg, vd för Göteborg & Co, stadens bolag för destinationsfrågor.
Ur Göteborgs tävlingsbidrag:
Being smart makes what is good even better. Our pocket-sized metropolis has for 400 years gathered people who believe in international and cultural exchange. To anyone who perceive “smart” as a tech term we wish to show another side: a side filled with warmth, inclusiveness and human values. Gothenburg is a sustainable city open to the world.
Fakta om priset:
EU-kommissionen utfärdar titeln ”European Capital of Smart Tourism” till två europeiska städer i taget. De vinnande städerna ska utmärka sig genom att arbeta med turismutveckling på ett smart, innovativt och inkluderande sätt. 2019 innehas titeln av Helsingfors och Lyon och 2020 är det Göteborg och Malaga som tar över rollen som smart huvudstad.
Städer inom EU med över 100 000 invånare kan delta. I EU-länder som saknar så stora städer får den största staden delta.
Genom att belöna smarta destinationer vill EU främja en turismutveckling som är innovativ, mångkulturell och inkluderande. Man vill också lyfta fram hur turism kan bidra till hållbar utveckling.
Fakta om Göteborgsregionen
Invånarantal: 1 miljon
Antal universitet: 2
Antal museum: 20
Grönyta per invånare i staden: 274 m²
Antal studenter: 60 000
Andel kollektivtrafik som går på hållbara bränslen: 96%
Cykelbana i centrum: 810 kilometer
Hotellrum med miljöcertifiering: 95%
Anställda inom ICT (information and communications technology): 29 000
Nya start-ups under 2018: 7 119
Årliga gästnätter: Cirka 5 miljoner
Nyckelord
Kontakter
Stefan GaddPresschef/Press Manager
Göteborg & Co
Katarina ThorstenssonSustainability Strategist
Hållbarhetsstrateg på Göteborg & Co
Bilder


Dokument
Länkar
Om
Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.
Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.
Ladda ner bilder från vår mediabank.
Följ Göteborg & Co AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Göteborg & Co AB
Hammarkullen i fokus för nytt handslag19.12.2025 15:22:33 CET | Pressmeddelande
För fjärde gången tecknas ett handslag mellan offentliga och kommersiella bolag i Göteborg – i syfte att stärka utvecklingen i ett av stadens utsatta områden. Denna gång är det Skanska Sverige, AstraZeneca och Göteborg & Co som tillsammans med Framtidenkoncernen och Business Region Göteborg åtar sig att verka för en positiv utveckling i Hammarkullen. Målen är högt ställda och satsningen långsiktig.
Göteborg kan inte låta bli – nu återuppstår namnet Göteborgskalaset11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter nästan 20 år är det dags. Göteborgs Kulturkalas byter namn – och återtar det tidigare namnet Göteborgskalaset, ett namn som många fortsatt använda. Samtidigt gör festivalen comeback på ikoniska Götaplatsen.
Inget fotbolls-EM till Danmark och Sverige 20293.12.2025 16:40:12 CET | Pressmeddelande
Det blir Tyskland som 2029 kommer att arrangera fotbolls-EM, vilket offentliggjordes av UEFA den 3 december. Beskedet innebär att EM inte kommer till Göteborg men staden lyfter vikten av samarbetet som ansökan har bidragit till.
Lydia Sandgren är Årets Göteborgare 20253.12.2025 07:00:08 CET | Pressmeddelande
Författaren Lydia Sandgren får hedersutmärkelsen årets göteborgare 2025. Med sin förmåga att skildra Göteborg har hon gett staden en större plats i litteraturen och skapat en stolthet hos många göteborgare. – Tänk så det kan gå. Jag är jätteglad för det, säger Lydia Sandgren om utmärkelsen.
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna du inte får missa6.11.2025 08:03:00 CET | Pressmeddelande
När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storslagen ljuskonst i Kungsparken och vintertorg på Grönsakstorget till glimrande träd längs Avenyn och jubileumsjul i Lisebergsparken. Här är några av säsongens mest stämningsfulla upplevelser.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
