Göteborg & Co AB

Göteborg del i unikt samarbete för levande stadskärnor

Dela
Nu går över 40 städer ut med ett gemensamt upplysningsmanifest. Tillsammans vill man stärka kunskapen om hur varje konsument genom sina val kan påverka stadskärnans och samhällets utveckling. En levande stadskärna skapar trygghet och arbetstillfällen.
Foto: Dick Gillberg/ Göteborg & Co
Foto: Dick Gillberg/ Göteborg & Co

Initiativet kommer från en lokal verksamhet i Malmö, samtidigt har flera verksamheter i städer runt om i Sverige haft liknande funderingar. Idéerna togs om hand och fördes vidare i det nationella nätverket av cityorganisationer och snart tillsattes en arbetsgrupp.

– Problemet är att kunden ofta inte är medveten om hur deras val faktiskt påverkar deras egen närmiljö på sikt, när de klickar hem en vara från ett annat land. Att det till exempel innebär färre arbetstillfällen och missade skatteintäkter, som bland annat går till vår välfärd. Jag önskade en informativ kampanj som skulle upplysa och skapa medvetenhet, utan att skriva någon på näsan, säger Marie Strinnholm på Popolino i Malmö.

Våra val är viktigare än vi förstår
Syftet med insatsen är att på ett engagerande sätt förtydliga vilket ansvar och vilken påverkan invånare och besökare har på våra stadskärnor. Budskapet är bredare än bara handelskonsumtion och fokuserar även på mat, tjänster och upplevelser. Det handlar om utbudet och platsen i sig som gör våra stadskärnor levande och välbesökta. Att varje individ bidrar bara genom sitt besök. Folk drar folk, och en välbesökt plats upplevs även som trygg. 

– Pandemin har i de större städerna visat på stadskärnans sårbarhet och satt det lokala i fokus. Det finns en större öppenhet bland människor att ta till sig effekterna kring val av konsumtion. När det hittills är drygt 40 städer som anslutit sig, så hoppas jag att kampanjen ska få bra genomslagskraft och få folk att tänka till och bidra till en hållbar och långsiktig förändring. Invånare och besökare behöver bli medvetna att de kan göra skillnad och också kan bidra till trivsel, trygghet och ett pulserande hjärta. Stadenskärnan är ju allas vardagsrum att mötas och vistas i, säger Lena Dalerup vd, Innerstaden Göteborg.

Om initiativet
Upplysningsinsatsen lanseras den 9 november och kommer att synas nationellt i olika digitala medier, där cityorganisationerna har stark lokal förankring, samt fysiskt på plats i respektive stad. Utöver detta planeras spridning via olika samarbetspartners. I all kommunikation hänvisas till en landningssida www.ingenpulsutandin.se där mer information finns att läsa.

Organisationer som deltar:
Aktiv Handel Falköping, Attraktiva Laholm, Attraktiva Oskarshamn, Bollnäsdraget, Borås City, Centrala Stadsrum Falun, Cesam Örnsköldsvik, City Trollhättan, City Örebro, Destination Östersund, Eslövs Stadskärneförening, Företagarna Piteå, Gävle Citysamverkan, Göteborg City Shopping, Halmstad City, Handel i Sölvesborg, Handelsplats Höganäs, Helsingborg City, HessleCity, Kalmar City Samverkan, Karlshamns Centrumförening, Karlskrona City, Kristianstad City, Linköpings innersta, Lund Citysamverkan, Malmö Citysamverkan, Mölndals Innerstad AB, Nysam – Nyköping i samverkan, Position Eskilstuna, På Stan Ängelholm, Stadsliv Kiruna, Stadsutveckling i Sundsvall, Svensk handel Luleå, Södertälje City, Unika Ludvika, Uppsala Citysamverkan, Visit Skellefteå, Visit Umeå, Vänneshandlarna, Västervik City, Västerås Citysamverkan, Ystad i centrum, Åmål.

För mer information, kontakta:
Marie Strinnholm, butiksägare Popolino Malmö info@popolino.nu
Representanter från arbetsgruppen:
Lena Dalerup, vd, Innerstaden Göteborg 0706213053
Pia Sandin, vd, Malmö Citysamverkan 0733-307015
Björn Bergman, vd, Svenska Stadskärnor 0702-238624
Lisa Thörn, vd, Uppsala Citysamverkan0709-140080



 

Kontakter

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Sverige, Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.

Tel:+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com

Bilder

Foto: Dick Gillberg/ Göteborg & Co
Foto: Dick Gillberg/ Göteborg & Co
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Dokument

Om

Göteborg & Co AB
Göteborg & Co AB
Box 29
401 20 Göteborg

+46 (0)31-368 40 00http://goteborgco.se

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Ladda ner bilder från vår mediabank.

Följ Göteborg & Co AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Göteborg & Co AB

Vepor och flaggor från handbolls VM blev till hjälp åt Göteborgs Stadsmission14.3.2024 11:15:50 CET | Pressmeddelande

Nästan 400 kuddar, täcken och mjukisdjur överlämnades till Göteborgs Stadsmission som ska skänkas vidare till personer i utsatthet. Överlämningen gjordes av Handbolls-VM 2023 AB tillsammans med Göteborg & Co, som låtit sy om vepor och flaggor från VM i handboll 2023. Händelsen markerar avslutningen på handbollsmästerskapen förra året och de hållbara samarbeten som präglat herrarnas och damernas VM.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye