Göteborg del i unikt samarbete för levande stadskärnor
Initiativet kommer från en lokal verksamhet i Malmö, samtidigt har flera verksamheter i städer runt om i Sverige haft liknande funderingar. Idéerna togs om hand och fördes vidare i det nationella nätverket av cityorganisationer och snart tillsattes en arbetsgrupp.
– Problemet är att kunden ofta inte är medveten om hur deras val faktiskt påverkar deras egen närmiljö på sikt, när de klickar hem en vara från ett annat land. Att det till exempel innebär färre arbetstillfällen och missade skatteintäkter, som bland annat går till vår välfärd. Jag önskade en informativ kampanj som skulle upplysa och skapa medvetenhet, utan att skriva någon på näsan, säger Marie Strinnholm på Popolino i Malmö.
Våra val är viktigare än vi förstår
Syftet med insatsen är att på ett engagerande sätt förtydliga vilket ansvar och vilken påverkan invånare och besökare har på våra stadskärnor. Budskapet är bredare än bara handelskonsumtion och fokuserar även på mat, tjänster och upplevelser. Det handlar om utbudet och platsen i sig som gör våra stadskärnor levande och välbesökta. Att varje individ bidrar bara genom sitt besök. Folk drar folk, och en välbesökt plats upplevs även som trygg.
– Pandemin har i de större städerna visat på stadskärnans sårbarhet och satt det lokala i fokus. Det finns en större öppenhet bland människor att ta till sig effekterna kring val av konsumtion. När det hittills är drygt 40 städer som anslutit sig, så hoppas jag att kampanjen ska få bra genomslagskraft och få folk att tänka till och bidra till en hållbar och långsiktig förändring. Invånare och besökare behöver bli medvetna att de kan göra skillnad och också kan bidra till trivsel, trygghet och ett pulserande hjärta. Stadenskärnan är ju allas vardagsrum att mötas och vistas i, säger Lena Dalerup vd, Innerstaden Göteborg.
Om initiativet
Upplysningsinsatsen lanseras den 9 november och kommer att synas nationellt i olika digitala medier, där cityorganisationerna har stark lokal förankring, samt fysiskt på plats i respektive stad. Utöver detta planeras spridning via olika samarbetspartners. I all kommunikation hänvisas till en landningssida www.ingenpulsutandin.se där mer information finns att läsa.
Organisationer som deltar:
Aktiv Handel Falköping, Attraktiva Laholm, Attraktiva Oskarshamn, Bollnäsdraget, Borås City, Centrala Stadsrum Falun, Cesam Örnsköldsvik, City Trollhättan, City Örebro, Destination Östersund, Eslövs Stadskärneförening, Företagarna Piteå, Gävle Citysamverkan, Göteborg City Shopping, Halmstad City, Handel i Sölvesborg, Handelsplats Höganäs, Helsingborg City, HessleCity, Kalmar City Samverkan, Karlshamns Centrumförening, Karlskrona City, Kristianstad City, Linköpings innersta, Lund Citysamverkan, Malmö Citysamverkan, Mölndals Innerstad AB, Nysam – Nyköping i samverkan, Position Eskilstuna, På Stan Ängelholm, Stadsliv Kiruna, Stadsutveckling i Sundsvall, Svensk handel Luleå, Södertälje City, Unika Ludvika, Uppsala Citysamverkan, Visit Skellefteå, Visit Umeå, Vänneshandlarna, Västervik City, Västerås Citysamverkan, Ystad i centrum, Åmål.
För mer information, kontakta:
Marie Strinnholm, butiksägare Popolino Malmö info@popolino.nu
Representanter från arbetsgruppen:
Lena Dalerup, vd, Innerstaden Göteborg 0706213053
Pia Sandin, vd, Malmö Citysamverkan 0733-307015
Björn Bergman, vd, Svenska Stadskärnor 0702-238624
Lisa Thörn, vd, Uppsala Citysamverkan0709-140080
Kontakter
Charlott HolmåkerPR Manager
Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Sverige, Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.
Lena DalerupvdInnerstaden Göteborg
Tel:0706213053Bilder
Dokument
Om
Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.
Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.
Ladda ner bilder från vår mediabank.
Följ Göteborg & Co AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Göteborg & Co AB
Ina Lundström är Årets Göteborgare 202415.12.2024 14:35:00 CET | Pressmeddelande
Det är Ina Lundström som får ta emot hedersutmärkelsen Årets Göteborgare 2024. Som komiker, programledare, journalist och majornabo har hon gjort sig känd som urgöteborgare med humor och stort hjärta. - Jag kan inte komma på en enda grej som skulle vara finare. Man vet ju hur många bra göteborgare det finns. Jättemånga! Jag är så sjukt glad, säger Ina om utmärkelsen.
Discover Gothenburg at IBTM 2024 – where world-class venues meet West Swedish charm13.11.2024 08:30:00 CET | Press Release
Gothenburg returns to IBTM World 2024 as the only Swedish destination. Experience a piece of Sweden's unique West Coast at the Gothenburg stand, where sustainability and innovation are at the center.
Göteborg & Co och GP samarbetar om Årets Göteborgare30.10.2024 10:20:00 CET | Pressmeddelande
I år tar Göteborgs-Posten och Göteborg & Co ett nytt grepp om en av stadens mest populära traditioner – utnämningen av Årets Göteborgare. Med över 30 på nacken får nu denna hederstitel ett nytt format som fortsätter att engagera göteborgarna.
Göteborg leder stort EU-projekt för tillgänglighet och inkludering i europeiska städer23.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett initiativ som kan förändra stadslivet i Europa är precis i startgroparna. Projektet stöds av EU och ska utveckla en interaktiv plattform byggd på Göteborgs digitala tvilling. Syftet är att skapa en mer jämlik och tillgänglig stadsmiljö för alla oavsett ålder och funktionsvariation.
Groundbreaking project promotes accessibility and inclusiveness in European cities23.10.2024 08:00:00 CEST | Press Release
A new initiative promises to transform urban life across Europe. Supported by the EU, The European Citiverses Uniting for Inclusiveness Project will develop an AI-supported platform built on Gothenburg's digital twin. Its aim is to meet the needs of all residents and visitors, regardless of age or ability, creating a more equal and accessible urban environment.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum