Göteborg del i unikt samarbete för levande stadskärnor

Nu går över 40 städer ut med ett gemensamt upplysningsmanifest. Tillsammans vill man stärka kunskapen om hur varje konsument genom sina val kan påverka stadskärnans och samhällets utveckling. En levande stadskärna skapar trygghet och arbetstillfällen.

Foto: Dick Gillberg/ Göteborg & Co

Initiativet kommer från en lokal verksamhet i Malmö, samtidigt har flera verksamheter i städer runt om i Sverige haft liknande funderingar. Idéerna togs om hand och fördes vidare i det nationella nätverket av cityorganisationer och snart tillsattes en arbetsgrupp.

– Problemet är att kunden ofta inte är medveten om hur deras val faktiskt påverkar deras egen närmiljö på sikt, när de klickar hem en vara från ett annat land. Att det till exempel innebär färre arbetstillfällen och missade skatteintäkter, som bland annat går till vår välfärd. Jag önskade en informativ kampanj som skulle upplysa och skapa medvetenhet, utan att skriva någon på näsan, säger Marie Strinnholm på Popolino i Malmö.

Våra val är viktigare än vi förstår
Syftet med insatsen är att på ett engagerande sätt förtydliga vilket ansvar och vilken påverkan invånare och besökare har på våra stadskärnor. Budskapet är bredare än bara handelskonsumtion och fokuserar även på mat, tjänster och upplevelser. Det handlar om utbudet och platsen i sig som gör våra stadskärnor levande och välbesökta. Att varje individ bidrar bara genom sitt besök. Folk drar folk, och en välbesökt plats upplevs även som trygg.

– Pandemin har i de större städerna visat på stadskärnans sårbarhet och satt det lokala i fokus. Det finns en större öppenhet bland människor att ta till sig effekterna kring val av konsumtion. När det hittills är drygt 40 städer som anslutit sig, så hoppas jag att kampanjen ska få bra genomslagskraft och få folk att tänka till och bidra till en hållbar och långsiktig förändring. Invånare och besökare behöver bli medvetna att de kan göra skillnad och också kan bidra till trivsel, trygghet och ett pulserande hjärta. Stadenskärnan är ju allas vardagsrum att mötas och vistas i, säger Lena Dalerup vd, Innerstaden Göteborg.

Om initiativet
Upplysningsinsatsen lanseras den 9 november och kommer att synas nationellt i olika digitala medier, där cityorganisationerna har stark lokal förankring, samt fysiskt på plats i respektive stad. Utöver detta planeras spridning via olika samarbetspartners. I all kommunikation hänvisas till en landningssida www.ingenpulsutandin.se där mer information finns att läsa.

Organisationer som deltar:
Aktiv Handel Falköping, Attraktiva Laholm, Attraktiva Oskarshamn, Bollnäsdraget, Borås City, Centrala Stadsrum Falun, Cesam Örnsköldsvik, City Trollhättan, City Örebro, Destination Östersund, Eslövs Stadskärneförening, Företagarna Piteå, Gävle Citysamverkan, Göteborg City Shopping, Halmstad City, Handel i Sölvesborg, Handelsplats Höganäs, Helsingborg City, HessleCity, Kalmar City Samverkan, Karlshamns Centrumförening, Karlskrona City, Kristianstad City, Linköpings innersta, Lund Citysamverkan, Malmö Citysamverkan, Mölndals Innerstad AB, Nysam – Nyköping i samverkan, Position Eskilstuna, På Stan Ängelholm, Stadsliv Kiruna, Stadsutveckling i Sundsvall, Svensk handel Luleå, Södertälje City, Unika Ludvika, Uppsala Citysamverkan, Visit Skellefteå, Visit Umeå, Vänneshandlarna, Västervik City, Västerås Citysamverkan, Ystad i centrum, Åmål.

För mer information, kontakta:
Marie Strinnholm, butiksägare Popolino Malmö info@popolino.nu
Representanter från arbetsgruppen:
Lena Dalerup, vd, Innerstaden Göteborg 0706213053
Pia Sandin, vd, Malmö Citysamverkan 0733-307015
Björn Bergman, vd, Svenska Stadskärnor 0702-238624
Lisa Thörn, vd, Uppsala Citysamverkan0709-140080

Charlott HolmåkerPR Manager

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvar för destinations-PR i Sverige, Danmark och Norge. Presskontakt för Göteborgs 400-årsjubileum, Göteborgs Kulturkalas och Internationella Vetenskapsfestivalen Göteborg.

Tel:+46 (0)72 856 65 11charlott.holmaker@goteborg.com

Foto: Dick Gillberg/ Göteborg & Co

Julstaden Göteborg bjuder på fyra nyheter och en årsgammal favorit – nu är julen här!18.11.2021 07:58:00 CET | Pressmeddelande

Julen närmar sig och Julstaden Göteborg bjuder i år på 100 julevenemang varav 20 julmarknader, 42 julkonserter och flera nyheter: nya skridskobanan i Kronhusparken, levande musik på nya scenen på Kungstorget, filmupplevelse i 360 grader om Göteborgs 400-åriga historia i Bältespännarparken, förra årets favorit Julsånger från vallgraven är tillbaka och det blir julkonsert på Pustervik med Augustifamiljen och gäster.

Gothenburg signs the Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism3.11.2021 09:02:39 CET | Pressmeddelande

On November 4th and in connection with the UN Climate Change Conference COP26 currently taking place in the UK, "The Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism" will be launched. Gothenburg is one of the signatories that undertakes to accelerate climate actions to reduce global tourism emissions by at least half in the coming decade and reach net zero emissions as soon as possible before 2050.