Västtrafik

Göteborg får en ny elfärja

Västtrafik fortsätter sin satsning på elektrifiering och har beslutat att köpa in ytterligare en elhybridfärja till Göteborg. Den nya färjan som nu beställts kommer att börja köra över Göta älv under 2022 och gör att Västtrafik tar ytterligare kliv för att ställa om till en mer hållbar trafik.
Den nya färjan är av samma modell som Elvy, som redan trafikerar Göta älv. Foto: Eddie Löthman

Sedan tidigare trafikerar redan tre båtar av samma modell över Göta älv, där den som heter Elvy även har elhybriddrift. Nu väljer Västtrafik att utnyttja en option i ett befintligt avtal för att köpa ytterligare en färja.

– Vi har haft väldigt goda erfarenheter av vår tidigare elhybridfärja så det känns helt rätt att nu skaffa en till. Då allt fler kommer att bo och arbeta vid älven är det viktigt att vi redan nu stärker trafiken inför framtiden. Att då välja ett mer hållbart alternativ för båttrafiken i centrala Göteborg känns helt självklart, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.

Varvet som bygger båten heter Uudenkaupungin Työvene Oy och ligger i Finland. Västtrafik har tidigare upphandlat båtarna Älvfrida och Älveli inom det avtalet. I det fanns även option på ytterligare två båtar, där Elvy var den första.

Stora miljövinster

Den nya färjan kommer levereras med ett förbättrat batteripaket. Det innebär att båten kommer att kunna köra med eldrift en timme längre jämfört med Elvy, vilket ger större miljövinster. När batteriet tar slut laddas det med hjälp av dieselgeneratorer under gång eller med el vid kaj. Med sin eldrift minskar den nya älvskytteln utsläppen av koldioxid, kväveoxider och partiklar med två tredjedelar. Batterierna kan laddas med förnybar el från vindkraft och vattenkraft.

Fler resande över älven

I framtiden kommer resandebehovet över älven öka till följd av fler bostäder och verksamheter i området. Investeringen i en ny färja gör det då möjligt för fler att kunna resa kollektivt. Hur den nya färjan ska trafikera över Göta älv är ännu inte helt bestämt.

Fakta elhybridfärjan:

• Dimensioner: 33 meter lång och 9 meter bred
  • Hastighet: 11 knop
  • Antal passagerare: 298
  • Antal cyklar: 80

Västtrafiks presstjänst

Vi svarar på medias frågor om kollektivtrafiken i Västsverige.
Maila eller ring oss så hjälper vi dig.

Tel:0771-41 43 99press@vasttrafik.se

Resande över älven förväntas öka i framtiden, vilket gör att kollektivtrafiken behöver stärkas. Foto: Eddie Löthman
Lars Backström, vd på Västtrafik. Foto: Eddie Löthman

Västtrafik
541 23 Skövde

Kollektivtrafiken bygger på en evigt modern idé. Genom att resa tillsammans minskar vi köer, reducerar utsläpp och sänker halter av skadliga partiklar i luften. Vi bidrar också till ett mer rättvist samhälle och stärker människors hälsa genom ökad vardagsmotion. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och ansvarar för kollektivtrafiken i regionen. Varje dag reser hundratusentals personer med oss. Det är för dem vi finns till.

Följ Västtrafik

Senaste pressmeddelandena från Västtrafik