Göteborg hade högst hotellbeläggning av svenska storstäder

Förra året blev ett mycket starkt år för hotellen i Göteborg. Hela 71,9 procents rumsbeläggning i genomsnitt är högre än de andra svenska storstäderna.

Bild: Per Pixel Persson/Göteborg Co

Göteborg fortsätter attrahera besökare och 2018 gjordes 4 837 806 gästnätter (övernattningar) på hotellen i Göteborgsregionen. Det är drygt 60 000 fler än året innan. Det visar statistik från SCB/Tillväxtverket.

- Det har varit ett fantastiskt hotellår beläggningsmässigt. Det var många bra kongresser, mässor och stora evenemang som ökade på efterfrågan, säger Alice von Geijer, hotelldirektör på Radisson Blu Riverside och vice ordförande i Storhotellgruppen i Göteborg.

Det har under flera års tid varit en ökad efterfrågan på hotellrum i Göteborg. Samtidigt har tillskottet av ny kapacitet varit litet. Det gör att utrymmet för att växa är mycket begränsat. Men kommande år planeras stora investeringar som beräknas ge närmare 4 000 nya hotellrum.

Förhoppningarna är goda om att även 2019 kommer att bli ett bra år för hotell och övrig besöksnäring.

- Det ser positivt ut just nu så vi tror vi på ett fortsatt bra hotellår även 2019, säger Alice von Geijer.

Bild: Per Pixel Persson/Göteborg Co

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Historiskt beslut om utformningen av Göteborgs jubileumsår 202120.12.2018 18:45:00Pressmeddelande

Under flera år har tusentals engagerats i stadens utveckling med Göteborgs 400-årsjubileum som milstolpe och katalysator. Många jubileumsatsningar har redan börjat förverkligas utifrån göteborgarnas idéer, för att skapa bestående värden och avtryck för framtiden. Nu är det dags att planera jubileumsåret 2021 och fira det som alla tillsammans åstadkommit på vägen till jubileet. Under torsdagen 20 december tog kommunfullmäktige beslut om hur Jubileumsåret ska utformas.