Göteborg på TIME’s lista World’s Greatest Places 2021

Göteborg har tilldelats ännu en fin destinationsutmärkelse. I dag släppte TIME sin årliga lista World’s Greatest Places 2021. Göteborg är som första svenska stad med på årets lista. Sedan tidigare är Göteborg utsedd till Best Sustainable City Stay 2021 av Lonely Planet.

I dag avslöjade TIME sin lista World’s Greatest Places. Listan som publicerades under dagen är den tredje årliga och belyser 100 extraordinära resmål runt om i världen. Platserna på listan är valda av TIME’s internationella nätverk av korrespondenter.

Vi jobbar hela tiden för att vara en relevant destination som ligger i framkant, där hållbarhet alltid är en viktig del. Därför är det roligt att TIME har valt att ha med Göteborg på sin lista. Extra roligt är det förstås att både Göteborgs 400-årsjubileum och de satsningar som görs på hållbarhet finns med i motiveringen, säger Peter Grönberg, VD på Göteborg & Co.

För att sammanställa listan begärde TIME nomineringar av platser - inklusive länder, regioner, städer och samhällen - från sitt internationella nätverk av korrespondenter och medverkande, med ett öga mot dem som erbjuder nya och spännande upplevelser.

I sin motivering nämner TIME bland annat stadens 400-årsjubileum, Stadsmuseets utställning Göteborg berättar samt det hållbarhetsfokus som Göteborg har. Bland annat genom utbyggnaden av Jubileumsparken och den nya Hisingsbron, som gör det lättare att ta sig över älven för cyklister och gångtrafikanter. Läs hela motiveringen här.

Ett par svenska resmål har förekommit på tidigare listor, till exempel Ice Hotel och Tree Hotel på 2018-års lista, men ingen svensk stad.

Läs mer på TIME: https://www.time.com/greatest-places

Läs mer om destinationen Göteborg: https://www.goteborg.com

Petra GamerdingerPR Manager - Press & Medierelationer

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvarar för internationell destinations-PR i Tyskland och USA.

Tel:+46705723327petra.gamerdinger@goteborg.com

Imorgon öppnar bokningen för Göteborgs Kulturkalas9.8.2021 12:04:33 CEST | Pressmeddelande

Imorgon tisdag, den 10 augusti klockan 10 öppnar bokningen av årets programpunkter på Göteborgs Kulturkalas, 20–22 augusti. Säkra dig en plats på just din favoritprogrampunkt. Missa inte årets nyhet Kulturpresenten, utomhusbion på Götaplatsen, teaterföreställning, barn- och ungdomsaktiviteter i Kviberg och allt annat som händer på 70 platser i hela Göteborg. Kolla in programmet och boka en plats på goteborgskulturkalas.se.