Göteborg tar steget mot Sveriges första kollektivavtal mot sexuella trakasserier

Sexuella trakasserier är ett omfattande samhällsproblem som inte minst aktualiserades i samband med #Metoo. På arbetsplatserna drabbas inte bara individen som utsätts, utan hela arbetsplatsen. Nu har Göteborgs stad, som första kommun i Sverige, beslutat om att tillsammans med parterna ta fram ett avtal som bland annat reglerar roll och ansvarsfördelning gällande sexuella trakasserier och kränkningar med utgångspunkt i diskrimineringslagen, organisatorisk- och social arbetsmiljö och systematisk arbetsmiljöarbete.

I DOs rapport från i år kan man se att många att kommuner och regioner inte tar sitt ansvar utifrån diskrimineringslagen. Till exempel blir 1 av 10 sexuellt trakasserade och bland kvinnor i åldern 18-29 siffran 30%. Det framgår också i samma rapport att kunskapen om diskrimineringslagen är bristfällig i landets kommuner. 262 av 287 kommuner lever inte fullt ut upp till bestämmelser i diskrimineringslagen.

- Vision i Göteborg föreslog detta till kommunstyrelsen redan 2018 men fick inte igenom det då. Men idag har Kommunstyrelsen beslutat om ett bredare avtal som ska beskriva roller och ansvar i arbetet mot kränkningar och trakasserier. Det här visar ännu en gång att Vision är handlingskraftig och gör skillnad på arbetsplatserna. Jag är så glad att det äntligen kommer att finnas ett systematiskt arbete mot kränkningar och trakasserier – det här visar att vi menar allvar. I Göteborgs stad ska du inte bli kränkt eller trakasserad och vi är beredda att göra det vi kan för att uppfylla det löftet, säger Hilda Johansson, ordförande för Vision i Göteborg.

Vision i Göteborg har varit inspirerade av fackföreningsrörelsen i Kanada där har man sedan flera år kollektivavtal kring hur man ska jobba mot sexuella trakasserier. I Europa är det unikt att man har tecknat liknande avtal.

-Vision och därmed Sverige visar vägen för arbetet mot sexuella trakasserier och andra kränkningar, det ska vi vara stolta över, avslutar Hilda Johansson.

Bakgrundsinfo:

DO rapport: https://www.do.se/om-diskriminering/publikationer/vilja-forsta-och-kunna/

För mer info, kontakta:

Hilda Johansson, ordf. för Vision i Göteborg: hilda.johansson@fv.vision.se el 070-761 0165

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 199 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Pressinbjudan: Hearing om att stärka det brottsförebyggande arbetet19.10.2020 14:18:51 CESTPressmeddelande

Fredagen den 23 oktober bjuder nio fackförbund in representanter för regering, myndigheter, kommuner och forskning till en gemensam hearing om det brottsförebyggande arbetet. Medarbetarna i samhällsbärande yrken spelar en viktig roll i det brottsförebyggande arbetet. Men uppdraget behöver förtydligas och prioriteras av politiker och arbetsgivare för fungera mer effektivt. Målet med hearingen är att diskutera hur vi kan förbättra förutsättningarna att lyckas med brottsbekämpningen.

Pressinbjudan: Hearing om att stärka det brottsförebyggande arbetet19.10.2020 13:55:42 CESTPressmeddelande