Göteborg tar steget mot Sveriges första kollektivavtal mot sexuella trakasserier

Sexuella trakasserier är ett omfattande samhällsproblem som inte minst aktualiserades i samband med #Metoo. På arbetsplatserna drabbas inte bara individen som utsätts, utan hela arbetsplatsen. Nu har Göteborgs stad, som första kommun i Sverige, beslutat om att tillsammans med parterna ta fram ett avtal som bland annat reglerar roll och ansvarsfördelning gällande sexuella trakasserier och kränkningar med utgångspunkt i diskrimineringslagen, organisatorisk- och social arbetsmiljö och systematisk arbetsmiljöarbete.

I DOs rapport från i år kan man se att många att kommuner och regioner inte tar sitt ansvar utifrån diskrimineringslagen. Till exempel blir 1 av 10 sexuellt trakasserade och bland kvinnor i åldern 18-29 siffran 30%. Det framgår också i samma rapport att kunskapen om diskrimineringslagen är bristfällig i landets kommuner. 262 av 287 kommuner lever inte fullt ut upp till bestämmelser i diskrimineringslagen.

- Vision i Göteborg föreslog detta till kommunstyrelsen redan 2018 men fick inte igenom det då. Men idag har Kommunstyrelsen beslutat om ett bredare avtal som ska beskriva roller och ansvar i arbetet mot kränkningar och trakasserier. Det här visar ännu en gång att Vision är handlingskraftig och gör skillnad på arbetsplatserna. Jag är så glad att det äntligen kommer att finnas ett systematiskt arbete mot kränkningar och trakasserier – det här visar att vi menar allvar. I Göteborgs stad ska du inte bli kränkt eller trakasserad och vi är beredda att göra det vi kan för att uppfylla det löftet, säger Hilda Johansson, ordförande för Vision i Göteborg.

Vision i Göteborg har varit inspirerade av fackföreningsrörelsen i Kanada där har man sedan flera år kollektivavtal kring hur man ska jobba mot sexuella trakasserier. I Europa är det unikt att man har tecknat liknande avtal.

-Vision och därmed Sverige visar vägen för arbetet mot sexuella trakasserier och andra kränkningar, det ska vi vara stolta över, avslutar Hilda Johansson.

Bakgrundsinfo:

DO rapport: https://www.do.se/om-diskriminering/publikationer/vilja-forsta-och-kunna/

För mer info, kontakta:

Hilda Johansson, ordf. för Vision i Göteborg: hilda.johansson@fv.vision.se el 070-761 0165

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Vision: Dåliga förutsättningar för upphandlare gör det svårare att nå hållbarhetsmålen24.2.2021 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Offentlig upphandling är ett viktigt redskap för att nå de globala målen i Agenda 2030 och världens åtaganden enligt Parisavtalet. Men många upphandlare saknar förutsättningar att arbeta strategiskt, visar en ny undersökning från fackförbundet Vision. Hög arbetsbelastning, otydliga mål och brist på kompetensutveckling sätter käppar i hjulet för hållbarhetsarbetet.

Hållbara krav - en rapport om offentlig upphandling24.2.2021 06:00:00 CET | Pressmeddelande

Offentlig upphandling omsätter årligen minst 780 miljarder kronor. Det motsvarar närmare en femtedel av BNP. Upphandling är avgörande för att nå ökad social och miljömässig hållbarhet, och därmed de globala målen i Agenda 2030 och Parisavtalet. Denna undersökning bland Visions medlemmar som arbetar som upphandlare visar att kommuner och regioner har stora möjligheter att strategiskt använda sitt inköpsarbete för att nå ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet. Samtidigt speglar svaren en frustration över att upphandlingen inte används som ett strategiskt verktyg i tillräckligt hög utsträckning. Dels handlar det om det faktiska utrymmet att jobba med detta – anställda måste ha rimlig arbetsbelastning och tillräckliga stödresurser för att kunna bidra i hållbarhetsarbetet på ett bättre sätt.

Jämställda villkor nödvändigt för att bryta stressrelaterad ohälsa11.2.2021 11:22:30 CET | Pressmeddelande

Vision välkomnar regeringens fokus på jämställdhet i den nya arbetsmiljöstrategin. Vision har under lång tid pekat på de ojämställda förutsättningarna för chefer och medarbetare i den kvinnodominerade omsorgen. Det handlar om dåliga villkor för ledarskapet, stress och en orimligt hög arbetsbelastning. Brister som drabbar såväl den enskilde medarbetaren som omsorgstagare och medborgarna i verksamheterna.