Göteborg tar steget mot Sveriges första kollektivavtal mot sexuella trakasserier

Sexuella trakasserier är ett omfattande samhällsproblem som inte minst aktualiserades i samband med #Metoo. På arbetsplatserna drabbas inte bara individen som utsätts, utan hela arbetsplatsen. Nu har Göteborgs stad, som första kommun i Sverige, beslutat om att tillsammans med parterna ta fram ett avtal som bland annat reglerar roll och ansvarsfördelning gällande sexuella trakasserier och kränkningar med utgångspunkt i diskrimineringslagen, organisatorisk- och social arbetsmiljö och systematisk arbetsmiljöarbete.

I DOs rapport från i år kan man se att många att kommuner och regioner inte tar sitt ansvar utifrån diskrimineringslagen. Till exempel blir 1 av 10 sexuellt trakasserade och bland kvinnor i åldern 18-29 siffran 30%. Det framgår också i samma rapport att kunskapen om diskrimineringslagen är bristfällig i landets kommuner. 262 av 287 kommuner lever inte fullt ut upp till bestämmelser i diskrimineringslagen.

- Vision i Göteborg föreslog detta till kommunstyrelsen redan 2018 men fick inte igenom det då. Men idag har Kommunstyrelsen beslutat om ett bredare avtal som ska beskriva roller och ansvar i arbetet mot kränkningar och trakasserier. Det här visar ännu en gång att Vision är handlingskraftig och gör skillnad på arbetsplatserna. Jag är så glad att det äntligen kommer att finnas ett systematiskt arbete mot kränkningar och trakasserier – det här visar att vi menar allvar. I Göteborgs stad ska du inte bli kränkt eller trakasserad och vi är beredda att göra det vi kan för att uppfylla det löftet, säger Hilda Johansson, ordförande för Vision i Göteborg.

Vision i Göteborg har varit inspirerade av fackföreningsrörelsen i Kanada där har man sedan flera år kollektivavtal kring hur man ska jobba mot sexuella trakasserier. I Europa är det unikt att man har tecknat liknande avtal.

-Vision och därmed Sverige visar vägen för arbetet mot sexuella trakasserier och andra kränkningar, det ska vi vara stolta över, avslutar Hilda Johansson.

Bakgrundsinfo:

DO rapport: https://www.do.se/om-diskriminering/publikationer/vilja-forsta-och-kunna/

För mer info, kontakta:

Hilda Johansson, ordf. för Vision i Göteborg: hilda.johansson@fv.vision.se el 070-761 0165

Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.

Seminarium 4/7: Socialtjänstens roll i att förebygga gängkriminalitet29.6.2022 06:51:00 CEST | Pressmeddelande

Media hälsas välkomna till ett almedalsseminarium där socialtjänstens förutsättningar för att bidra till att stoppa rekryteringen till gäng debatteras. I panelen deltar bland andra Lena Hallengren (S) och Johan Forssell (M). Seminariet sänds på SVT Forum. Socialtjänsten har hög kompetens på att förebygga social utsatthet och kriminalitet. Samtidigt är alla överens om att insatser riktade till unga spelar stor roll för att minska rekryteringen till gängen. Men undersökningar från Vision visar att det saknas resurser för förebyggande arbete, trots stora överskott inom kommunerna. Under seminariet diskuteras vilka åtgärder som krävs för att socialtjänsten ska kunna ta en större roll i det förebyggande arbetet. Vem ska stoppa rekryteringen till gängen i tid? Tid: 4/7 2022 07:45 - 08:45 Plats: Strandgatan 19, TCO-landet på Almedalen SVT Forum sänder seminariet på SVT2 måndag den 4 juli mellan kl. 10-15. Seminariet kommer också att finnas på SVT Play. Medverkande Veronica Magnusson, förbunds

Välfärdens krigs- och beredskapsavtal har uppdaterats27.6.2022 09:01:00 CEST | Pressmeddelande

SKR och Sobona har tillsammans med de fackliga organisationerna i välfärdssektorn uppdaterat kollektivavtalet för krigs- och beredskapstillstånd, KB-avtalet. - Omvärldsläget har medfört ett behov av att uppdatera avtalet för krigs- och beredskapstillstånd. Det är en av många pusselbitar för att stärka välfärdssektorns beredskapsförmåga, säger Eva-Lotta Nilsson, förhandlingschef på Vision. Coronapandemi, krig i Europa och en svensk NATO-ansökan har på kort tid förändrat synen på Sveriges försvars- och beredskapsförmåga. Med hänsyn till totalförsvarets och folkförsörjningens behov i händelse av krig har parterna i välfärdssektorn uppdaterat kollektivavtalet för krigs- eller beredskapstillstånd. - Välfärdssektorn nu har en samlad kollektivavtalstäckning för normalläge, krisläge och krigs- och beredskapstillstånd. Det är viktigt att ha avtal som är anpassade för den situation som råder och att medarbetare och chefer vet vilka villkor som gäller, säger Eva-Lotta Nilsson. Uppdateringen av av