Göteborg tar steget mot Sveriges första kollektivavtal mot sexuella trakasserier

Sexuella trakasserier är ett omfattande samhällsproblem som inte minst aktualiserades i samband med #Metoo. På arbetsplatserna drabbas inte bara individen som utsätts, utan hela arbetsplatsen. Nu har Göteborgs stad, som första kommun i Sverige, beslutat om att tillsammans med parterna ta fram ett avtal som bland annat reglerar roll och ansvarsfördelning gällande sexuella trakasserier och kränkningar med utgångspunkt i diskrimineringslagen, organisatorisk- och social arbetsmiljö och systematisk arbetsmiljöarbete.

I DOs rapport från i år kan man se att många att kommuner och regioner inte tar sitt ansvar utifrån diskrimineringslagen. Till exempel blir 1 av 10 sexuellt trakasserade och bland kvinnor i åldern 18-29 siffran 30%. Det framgår också i samma rapport att kunskapen om diskrimineringslagen är bristfällig i landets kommuner. 262 av 287 kommuner lever inte fullt ut upp till bestämmelser i diskrimineringslagen.

- Vision i Göteborg föreslog detta till kommunstyrelsen redan 2018 men fick inte igenom det då. Men idag har Kommunstyrelsen beslutat om ett bredare avtal som ska beskriva roller och ansvar i arbetet mot kränkningar och trakasserier. Det här visar ännu en gång att Vision är handlingskraftig och gör skillnad på arbetsplatserna. Jag är så glad att det äntligen kommer att finnas ett systematiskt arbete mot kränkningar och trakasserier – det här visar att vi menar allvar. I Göteborgs stad ska du inte bli kränkt eller trakasserad och vi är beredda att göra det vi kan för att uppfylla det löftet, säger Hilda Johansson, ordförande för Vision i Göteborg.

Vision i Göteborg har varit inspirerade av fackföreningsrörelsen i Kanada där har man sedan flera år kollektivavtal kring hur man ska jobba mot sexuella trakasserier. I Europa är det unikt att man har tecknat liknande avtal.

-Vision och därmed Sverige visar vägen för arbetet mot sexuella trakasserier och andra kränkningar, det ska vi vara stolta över, avslutar Hilda Johansson.

Bakgrundsinfo:

DO rapport: https://www.do.se/om-diskriminering/publikationer/vilja-forsta-och-kunna/

För mer info, kontakta:

Hilda Johansson, ordf. för Vision i Göteborg: hilda.johansson@fv.vision.se el 070-761 0165

Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.

Visions förbundsordförande Veronica Magnusson besöker Skellefteå och Lycksele28.11.2022 08:52:36 CET | Pressmeddelande

Tisdag den 29 november besöker Visions förbundsordförande Veronica Magnusson Skellefteå och onsdag den 30 november besöker hon Lycksele. Under besöken kommer samtal vara om välfärdens utmaningar och lösningar och den kompetensförsörjning som behövs inom välfärden. Program för dagarna: Tisdag 29 november 10.00-11.30 Arbetsplatsbesök på Skellefteå Flygplats. Vi träffar Mikael Öhlund ordförande för Vision Skellefteå Airport och Robert Lindberg VD för Skellefteå Airport. Rundvandring på flygplatsen och samtal om elektrifieringen, elflygplan och den expansiva fasen som de befinner sig i. 13.00-13.30 Skellefteå Kommun – träff med förhandlingschef, personalchef och kommunalråd om kompetensförsörjning. Samtal om de utmaningar som finns kopplat till kompetensförsörjning i kommunen. Det finns idag ca 2.200 arbetstillfällen som kommer behöva fyllas som berör Visions medlemmar. För chefer är bemanningen en jättestor fråga och det är konkurrens om arbetskraften med den gröna industrietableringen. S