Göteborg tar steget mot Sveriges första kollektivavtal mot sexuella trakasserier

Sexuella trakasserier är ett omfattande samhällsproblem som inte minst aktualiserades i samband med #Metoo. På arbetsplatserna drabbas inte bara individen som utsätts, utan hela arbetsplatsen. Nu har Göteborgs stad, som första kommun i Sverige, beslutat om att tillsammans med parterna ta fram ett avtal som bland annat reglerar roll och ansvarsfördelning gällande sexuella trakasserier och kränkningar med utgångspunkt i diskrimineringslagen, organisatorisk- och social arbetsmiljö och systematisk arbetsmiljöarbete.

I DOs rapport från i år kan man se att många att kommuner och regioner inte tar sitt ansvar utifrån diskrimineringslagen. Till exempel blir 1 av 10 sexuellt trakasserade och bland kvinnor i åldern 18-29 siffran 30%. Det framgår också i samma rapport att kunskapen om diskrimineringslagen är bristfällig i landets kommuner. 262 av 287 kommuner lever inte fullt ut upp till bestämmelser i diskrimineringslagen.

- Vision i Göteborg föreslog detta till kommunstyrelsen redan 2018 men fick inte igenom det då. Men idag har Kommunstyrelsen beslutat om ett bredare avtal som ska beskriva roller och ansvar i arbetet mot kränkningar och trakasserier. Det här visar ännu en gång att Vision är handlingskraftig och gör skillnad på arbetsplatserna. Jag är så glad att det äntligen kommer att finnas ett systematiskt arbete mot kränkningar och trakasserier – det här visar att vi menar allvar. I Göteborgs stad ska du inte bli kränkt eller trakasserad och vi är beredda att göra det vi kan för att uppfylla det löftet, säger Hilda Johansson, ordförande för Vision i Göteborg.

Vision i Göteborg har varit inspirerade av fackföreningsrörelsen i Kanada där har man sedan flera år kollektivavtal kring hur man ska jobba mot sexuella trakasserier. I Europa är det unikt att man har tecknat liknande avtal.

-Vision och därmed Sverige visar vägen för arbetet mot sexuella trakasserier och andra kränkningar, det ska vi vara stolta över, avslutar Hilda Johansson.

Bakgrundsinfo:

DO rapport: https://www.do.se/om-diskriminering/publikationer/vilja-forsta-och-kunna/

För mer info, kontakta:

Hilda Johansson, ordf. för Vision i Göteborg: hilda.johansson@fv.vision.se el 070-761 0165

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Vision vill ha dialog för att förbättra äldreomsorgen i Nynäshamn3.6.2021 10:14:20 CEST | Pressmeddelande

I dag har Vision i Nynäshamn skickat ett öppet brev till ledande politiker och tjänstemän i kommunen. Fackförbundet vill bjuda in till samtal om hur kommunen ska ta sig ur pandemin och bygga en starkare äldreomsorg. Vision menar att färre medarbetare per chef är en nyckel för att utveckla äldreomsorgen och att pandemin har gjort situationen ohållbar för många chefer. – En rimlig arbetsbelastning för cheferna är avgörande för att de ska kunna driva verksamheten framåt och ta ansvar för övriga medarbetares arbetssituation. I dag tar vissa chefer ansvar för över 40 medarbetare. För att förbättra omsorgen och säkra en god arbetsmiljö måste antalet medarbetare per chef bli lägre, säger Thomas Johansson, ordförande för Vision i Nynäshamn. Det öppna brevet har bland annat skickats till kommunstyrelsens arbetsutskott och ledande politiker i den nämnd som ansvarar för äldreomsorgen i kommunen. Nynäshamn är en av de kommuner som är först ut i Visions initiativ till en riksomfattande dialog med k

Vision vill ha dialog för att förbättra äldreomsorgen i Örebro kommun2.6.2021 10:02:40 CEST | Pressmeddelande

I dag skickar Vision i Örebro ett öppet brev till ledande politiker och tjänstemän i kommunen. Fackförbundet vill bjuda in till samtal om hur kommunen ska ta sig ur pandemin och bygga en starkare äldreomsorg. Vision menar att färre medarbetare per chef är en nyckel för att utveckla äldreomsorgen och att pandemin har gjort situationen ohållbar för många chefer. – En rimlig arbetsbelastning för cheferna är avgörande för att de ska kunna driva verksamheten framåt och ta ansvar för övriga medarbetares arbetssituation. Många upplever i dag stark stress och känner en oro över att inte räcka till. För att förbättra omsorgen och säkra en god arbetsmiljö måste antalet medarbetare per chef bli lägre, säger Emma Bernhult, ordförande Vision Örebro. Det öppna brevet har bland annat skickats till kommunstyrelsens arbetsutskott och ledande politiker i den nämnd som ansvarar för äldreomsorgen i kommunen. Örebro är en av de kommuner som är först ut i Visions initiativ till en riksomfattande dialog med