Göteborgs besöksnäring vill bekämpa människohandel och prostitution

Den 18e oktober är EU:s Anti-trafficking Day - en särskild dag för att uppmärksamma och bekämpa människohandel. Göteborgs Stad, Länsstyrelsen och Polisen startar ett nätverk tillsammans med besöksnäringen, för att motverka människohandel och prostitution med fokus på besöksnärings- och kulturbranschen. Startskottet kommer att ske under en heldagskonferens där besöksnäringens aktörer välkomnas för att höja kunskapen och mobilisera till ett gemensamt preventivt arbete.
Copyright: Happy Visuals/Göteborg & Co

− Att besöksnäringen utnyttjas för prostitution och människohandel vet vi. Därför är det viktigt att rikta sig direkt till dem med kunskap så att fler aktörer upptäcker och agerar, säger Ander Sandberg vid Länsstyrelsen Västra Götaland.

Den 18 oktober genomför Göteborgs stad (Socialförvaltningen Centrum, Mika-mottagningen, KAST-verksamheten, Regionkoordinatorerna mot prostitution och människohandel samt Göteborg & Co), Polisen och Länsstyrelsen i Västra Götalands län konferens ”Tillsammans mot prostitution och människohandel” som blir startskott för ett nytt nätverk för besöksnärings- och kulturaktörer inom destination Göteborg och Västra Götaland. Nätverket kommer arbeta långsiktigt, vara en plattform för kunskaps- och erfarenhetsutbyte och underlätta för nätverkets medlemmar att upptäcka problemet och agera och genomföra förebyggande insatser.

Konferensen och det nybildade Nätverket har som ambition att nå alla verksamheter som riskerar att utnyttjas och möjliggöra för prostitution och människohandel som hotell, taxi och restaurangverksamhet. Politiker, beslutsfattare och berörda myndigheter spelar också en viktig roll i frågan.

− Det är oerhört angeläget att Göteborg som destination kan stödja och aktivt bidra till att motverka prostitution och människohandel. Genom nätverket som vi nu bildar förstärker vi kunskapen och ökar kontinuiteten och samverkan. Vi börjar med besöksnäringen och kommer i ett senare skede även att vända oss till evenemangs- och kulturbranschen, säger Tasso Stafilidis, strateg på Göteborg & Co.

Sexköpslagen fyller 20 år, vad har tillämpats? Vad går gränsen och vad kan branschen göra? Detta är exempel på frågor som kommer att lyftas under konferensen tillsammans med paneldiskussioner med representanter från Realstars, Polisen, Regionkoordinatorerna, KAST verksamhet, Åklagarmyndigheten, Rosenlundsstödet, Räddningsmissionen, Länsstyrelsen och hotell.

Media är välkomna att delta på konferensen. Anmäl er till: tasso.stafilidis@goteborg.com Göteborg & Co eller anders.o.sandberg@lansstyrelsen.se, Länsstyrelsen Västra Götaland

Dag: 18 oktober 2022

Tid: Kl.10.00-16.00 (incheckning och kaffe fr o m kl.09.30)

Plats: Hotell Riverton, Stora Badhusgatan 26

Mer information om programmet här.

Anders Sandberg, Länsstyrelsen Västra Götaland
anders.o.sandberg@lansstyrelsen.se

Copyright: Happy Visuals/Göteborg & Co

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Vepor och flaggor från handbolls VM blev till hjälp åt Göteborgs Stadsmission14.3.2024 11:15:50 CET | Pressmeddelande

Nästan 400 kuddar, täcken och mjukisdjur överlämnades till Göteborgs Stadsmission som ska skänkas vidare till personer i utsatthet. Överlämningen gjordes av Handbolls-VM 2023 AB tillsammans med Göteborg & Co, som låtit sy om vepor och flaggor från VM i handboll 2023. Händelsen markerar avslutningen på handbollsmästerskapen förra året och de hållbara samarbeten som präglat herrarnas och damernas VM.

Nobelpristagaren i fysik 2023, Anne L’Huillier, inviger Vetenskapsfestivalen i Göteborg21.2.2024 08:17:15 CET | Pressmeddelande

Den 16 april inviger fransk-svenska nobelpristagaren Anne L’Huillier Vetenskapsfestivalen i Göteborg. Hon kommer att presentera sin forskning inom attosekundfysik och vad den kan användas till. Med på scen är Stefan Helmreich, professor i antropologi vid MIT, och tillsammans ska de samtala om årets tema: vågor. Invigningen sker på Auktionsverket Kulturarena tisdagen den 16 april kl. 17.