Göteborgs Jubileumsfirande – detta händer under hela sommaren

Varje dag under 100 dagar, den 2 juni till 3 september, sker det massor av aktiviteter inom ramen för Göteborgs Jubileumsfirande. Allt grundar sig i en stadsutvecklingsresa utifrån göteborgarnas idéer och tusentals initiativ som nu kulminerar i ett tre månader långt firande för alla. Mängder av programpunkter är kostnadsfria att ta del av.

Snart startar en sommar full med upplevelser och firande i Göteborg. Utöver allt som händer i form av återkommande evenemang, turneringar och Ullevi-konserter, så blir det extra mycket att uppleva under Göteborgs Jubileumsfirande.

– Nu har vi 100 dagars firande framför oss. Det startar med en fantastisk Jubileumsfestival den 2–5 juni som följs av ett pärlband av upplevelser i hela staden och avslutas med en finalhelg fylld med festligheter för alla. Tillsammans gör vi detta till den bästa sommaren på 400 år, säger Therese Brusberg, chef för Göteborgs 400-årsjubileum på Göteborg & Co.

Förberedelserna pågår för fullt runt om i Göteborg för att kunna välkomna besökare från när och fjärran under sommaren. I Frihamnen byggs det stora festivalområdet där bland annat ett enormt tält som tar 10 000 – 12 000 personer kommer att sättas upp. Och på Hisingsbron har bilder på 300 göteborgare tagit plats som en symbol för den delaktighet som genomsyrar hela jubileumsarbetet.

Göteborgs Jubileumsfirande:

• Jubileumskompassen 27 maj–3 september i Bältespännarparken. Informationsplats med scen och utställning. Invigs fredag 26 maj kl 16.00 med vernissage av Utställningen om Göteborgs 400-årsjubileum.
  • Jubileumsfestival 2–5 juni i Frihamnen, med tre scener, brett program, prova på-aktiviteter, stort utbud av matoch fri entré för alla. Du tar dig enkelt till Frihamnen med cykel, kollektivtrafik eller gratis elfärjafrån Stenpiren.Se program dag för dag nedan
  • 4 juni på Göteborgs födelsedagfirar Kungen 50 år på tronen med kortege och taloch är med på invigningen av Jubileumsparken och Hamnbadet samt Fest-och galakonsert i Frihamnen.
  • Prototyp Göteborg, stadsutställning 2 juni–3 september, aktiviteter och prototyper i Frihamnen och runt om i staden samt audioguide för gångstråk.
  • Hundraåringarna – flera av stadens museer och attraktioner firar att de fyller 100 år i år.
  • Jubileumsprogram runt om i hela Göteborg med aktiviteter i 100 dagar.
  • Finalhelgen 31 aug –3 sept som inkluderar Kulturkalaset, Ö-festen på Ringön, Frihamnsdagarna, Göteborgsvarvet Marathon och den stora Jubileumsparaden.

Tips på aktiviteter och höjdpunkter under 100 dagar – ett urval av Jubileumsprogrammet

För program varje dag se Jubileumskalendariet. Flera av programpunkterna nedan pågår under delar av eller hela sommaren.OBS! Jubileumskalendariet fylls på hela sommaren. Med reservation för ändringar.

Vecka 21

Vecka 22

Vecka 23

Vecka 24

Vecka 25

Vecka 26

Vecka 27

Vecka 28

Vecka 29

Vecka 30

• Upptäck 23 km konst med Konstcykelkartan
  • Idrott och hälsa i Jubileumskompassen
  • Upptäck Göteborgs genom Litteraturkartan
  • Ifall det regnar, eller ändå, upptäck regnlekplatsen vid Näckrosdammen, brunnslockspoesi och regninstallation i Palmhuset.

Vecka 31

Vecka 32

Vecka 33

• Kulturskolan tar över Prototyp Göteborgs omställningslabb i Frihamnen
  • Liseberg jubileumshelg Humor i hamnen, 1819 augusti
  • Fysisk komedi för hela familjen i Positivparken i Frölunda 19augusti
  • Spela Göteborgs Lokalers Torgmemo vid Kulturhuset Bergsjön 20 augusti

Vecka 34

• Eriksbergs Kulturhamnsfestival, 2627 augusti
  • Prototyp Göteborgs program i Frölunda och Biskopsgården
  • Pianofestival i Jubileumskompassen, 22 augusti
  • Seminarieparken invigs den 26 augusti med ny entré, ny belysning, regnrabatter och en regnpaviljong där man kan uppleva regn på ett lustfyllt sätt
  • Novellvinnare välkomnas att framföra sin novell i Jubileumskompassen 27 augusti

Vecka 35

Göteborgs Jubileumsfestival 2–5 juni i Frihamnen

Varje dag kan du ta del av program från tre olika scener, njuta av mat från fem olika matområden, prova på massor av aktiviteter, besöka Jubileumsshoppen, ta ett dopp i hamnbadet i Jubileumsparken och mycket mer. Frihamnen ligger precis vid Hisingsbron och du tar dig enkelt hit med cykel, kollektivtrafik eller gratis elfärja från Stenpiren som tar dig direkt till området.

Ett urval ur Jubileumsfestivalens programdag för dag:

2 juni – Fredag kl 15-23

15:00 – Kanonhyllning av Ostindiefararen Götheborg
15:00 – DJ-set på Soldäcket med Aron McFaul inspirerat av bland annat dub, leftfield-pop och percussion-driven house
15:00 – DJ-set med DJ Nina Natri som blandar indie och 80-tal i Kajskjul 105
15:45 – Konferencieren Åsa Gustafsson guidar publiken i Kajskjul 105 under fredagen
16:00 – Claes Eriksson och Per Fritzell från Galenskaparna och AfterShave underhåller i Kajskjul 105
16:30 – Radioprofilen Morgan Larsson guidar publiken på Tältscenen under fredagen
16:45 – Franska Trion spelar på Utomhusscenen
17:00 – Circus I love you öppnar cirkustältet och bjuder på föreställningar alla festivalens dagar – boka biljetter här. Insläppet sker 20 minuter innan varje föreställning. Senast 5 minuter innan start måste du vara på plats, annars går din biljett vidare till väntande publik på plats.
17:00 – Dockhumor med Björn Carlberg och Petter Lennstrand underhåller i Kajskjul 105
18:00 – Invigningskonsert av Göteborgs Symfoniker under ledning av Hans Ek samt Augustifamiljen med kapellmästare Stefan Sporsén. Gästartister: Timo Räisänen, Maia Hirasawa, Stefan Andersson, Ebbot Lundberg, Yukimi Nagano/Little Dragon, Vic Vem och Katarina Hemlin. Ciceron: Sissela Kyle.
18:30 – KonstAB underhåller i Kajskjul 105
19:45 – Vargas & Lagola spelar på Utomhusscenen
19:45 – Komikerna Niklas Andersson, Ina Lundström, PetrinaSolange, Henrik Schyffert, Peter Apelgren och Ann Westin intar Kajskjul 105
21:30 – Exklusiv spelning med legendariska Suede på Tältscenen
22:00 – Hiphop och funk med Emrik & Wefunky Band Ft. ADL och Topsteen i Kajskjul 105

3 juni – Lördag kl 10-23

11:00 – Nassim Al Fakir bjuder på energifylld musik på Utomhusscenen
12:00 – DJ Combat spelar tunga och dansanta beats i Kajskjul 105
12:30 – Ale Möller möter Göteborg Wind Orchestra på Utomhusscenen
13:00 – Rösta fram din favorit i Red Bull DanceYour Style Qualifier Göteborg i Kajskjul 105
13:00 – DJ Anne spelar dancehall, hip hop, afrobeat och mycket mer på Soldäcket
13:45 – Hjärta Göteborg intar Tältscenen med en gospelkonsert. Medverkande: Solid Gospel & Band, Jennifer Brown, Samuel Ljungbladh, Gladys Del Pilar, Sebastian Stakset, Peter Hallström och Michael Jeff Johnson. Presentatörer: Klara Zimmergren och Britta Hermansson.
15:00 – Programledaren och reportern Assia Dahir guidar publiken i Kajskjul 105 under lördagen
15:00 – Lär dig dansa med Sveriges bästa dansskola Twisted Feet Dance Academy i Kajskjul 105
15:45 – Hyllade Sarah Klang intar Utomhusscenen
16:00 – Energifyllt och progressivt DJ-set med DJ Kim Öhman i Kajskjul 105
17:00 – Sveriges egen r’n’b-drottning Cherrie spelar i Kajskjul 105
17:00 – DJ-set med DJ Local Arms & Vilhelm som spelar brittisk dansmusik på Soldäcket
17:00 – Arvingarna, Linda Bengtzing, Christer Sjögren, Appearance, Hasse Andersson och Elisa Lindström bjuder på tre timmar lång dans- och schlagerfest på Tältscenen.
19:00 – Slagverk och elektroniska rytmer med Bongo Riot GBG i Kajskjul 105
20:15 – Danny Saucedo uppträder på Utomhusscenen
20:30 – Kaxiga och lekfulla Raghd uppträder i Kajskjul 105
21:30 – Konsert med Sigrid på Tältscenen – en av Norges största artister
22:00 – Hiphop-duon Deki Alem spelar i Kajskjul 105

4 juni – Söndag kl 10-23

11:00 – Pappa Kapsyl spelar på Utomhusscenen
11:30 – Kungaparet besöker Göteborg
11:30 – Dansföreställningen Hovet visas
11:45 – Dragqueen:en och konferencieren Cherry Wilder guidar publiken i Kajskjul 105 under söndagen
11:45 – Den glittrande Dragqueen:en och DJ:en DJ Bebulah spelar i Kajskjul 105
12:00 – Hellmans Drengar intar Kajskjul 105
12:30 – Bohuslän Big Band intar Utomhusscenen tillsammans med Ida Sand och Nils Landgren
13:00 – DJ Demonika spelar det bästa från olika musikgenrer och Göteborgs musikscen på Soldäcket
13:30 – Albin Lee Meldau blir en av årets Lasse Dahlquist-stipendiater. Medverkar gör även Viveca Lärn
14:30 – Den folkkära syrisk-armeniska sångerskan Lena Chamamyam intar Utomhusscenen
15:15 – Göteborgaren och popartisten Paula Jivén spelar i Kajskjul 105
15:45 – Fest- och galakonsert med GöteborgsOperan och jubileumstal av H.M. Konungen på Tältscenen. Medverkande: Dirigent AivisGreters, Lotta Lundgren, Ane Brun och Katarina Hemlin
17:00 – Teatern Hur ska det gå för Babette? visas i cirkustältet
17:00 – Kvartetten Dina Ögon spelar i Kajskjul 105
18:00 – Epa-dunk och skogsdisco med Hooja på Utomhusscenen

Way Out West tar över kvällen på festivalen
19:00 – Experimentell lo-fi pop med Alex G i Kajskjul 105
19:30 – Amason uppträder på Tältscenen
20:30 – Den prisbelönta och hyllade Göteborgsrapparen Parham uppträder på Utomhusscenen
20:45 – Stjärnskottet från USA d4vd intar Kajskjul 105
21:30 – Hyllade svenska folkduon First Aid Kit uppträder på Tältscenen

5 juni – Måndag kl 11-23

11:30 – Barnens favorit Angelika Prick guidar publiken på Tältscenen under måndagen
12:00 – Sally och Sallybaletten med Maria Lundqvist i Kajskjul 105
12:45 – Konferencieren Fortesa Hoti guidar publiken i Kajskjul 105.
13:00 – Miljömedvetna artisten Emil Jensen uppträder i Kajskjul 105
13:45 – DJ-set med DJ Karin Forsmark som blandar genrer i Kajskjul 105
14:00 – Rix FM Festival har smygpremiär på Tältscenen med artister som Marcus & Martinus, Joel Corry, Smith & Thell, Icona Pop, Peg Parnevik, Theoz, Dotter och Maria Sur
15:00 – Dynamiskt DJ-set med DJ Sonja som spelar hip hop, pop, soul och reggae på Soldäcket
16:00 – Pop signerat Estraden i Kajskjul 105
16:15 – Jens Lekman och Burnstein Orchestra intar Utomhusscenen
17:00 – DJ Nessa spelar själfull och melodisk elektronisk musik på Soldäcket
17:30 – Stjärnskottet Jackie Mere uppträder i Kajskjul 105
18:00 – 400 körsångare framför Stings musikal The Last Ship på Tältscenen. Berättare: Stina Wolter, sångsolister: Åsa Fång, Jacob Andréas och Philip Jalmelid
19:00 – Matilda Sjöström (Steget och Det Brinner), Amanda Werne (Slowgold), Klara Goliger, Alice B och Lovisa Samuelsson uppträder under namnet Göteborg Allstars i Kajskjul 105
19:30 – Metalbandet från Göteborg The Halo Effect intar Utomhusscenen
20:30 – DJ Rough Lynx firar Göteborg med det bästa från afrobeat, reggae och dancehall i Kajskjul 105
21:15 – Klassiska rockbandet Europe avslutar Göteborgs Jubileumsfestival på Tältscenen
21:30 – Daniel Lemma, Jaqee, Stina Velocette, Etzia och Slim Prince uppträder under namnet Hot ThisYear Band i Kajskjul 105

Varje dag på festivalen
Testa en 10 meter hög hinderbana som verkligen utmanar ditt balanssinne och förmåga att klättra. Fascineras av nycirkus med Circus I love you. Upplev olika varianter av regndanser på en 15 meter lång catwalk där det garanterat kommer att regna hela tiden. Res tillbaka till 1700-talet i Tordenskiolds historiska by. Gå på skattjakt, måla dig som en pirat och ta en guidad historisk tur i hamnen. Upptäck Maritimans havslabb, provkör STCCs nya elektiska tävlingsbil i en digital simulator. Träffa spelare från olika elitklubbar, besök den marina kolonilotten, pyssla, måla, spela airhockey, dreja med lera, besök jubileumsshopen och mycket, mycket mer.

Mat och dryck
På festivalens fyra matområden kommer det finnas allt från ostronbarer till langos-vagnar. Från afrikansk soulfood till kanelbullar. Från öl bryggd i Majorna, till glass gjord i Partille. Något för alla åldrar och smaker och nästan allt med en tydlig koppling till Göteborg, såsom lokala råvaror och menyer som flörtar med stadens kultur. Och du! Det kommer finnas vattenkranar på plats, så glöm inte din egen vattenflaska!

Göteborg fyller 400 år 2021 och det vill Göteborgs Stad fira genom att utveckla Göteborg till en ännu bättre plats att besöka, leva och verka i. Med anledning av covid-19 förändrades jubileumsuppdraget genom ett beslut i kommunfullmäktige 10 september 2020. Det innebär att 2021 arrangeras ett formellt, historiskt firande av den officiella födelsedagen 4 juni och ett jubileumskalendarium samlar och uppmärksammar aktiviteter som genomförs av olika jubileumsaktörer under hela året. Samverkan kring angelägna frågor i stad och region fortsätter och det stora publika jubileumsprogrammet planeras att genomföras 2023 tillsammans med göteborgare och besökare från hela världen. Göteborgs 400-årsjubileum projektleds av Göteborg & Co som är en del av Göteborgs Stad.