Myndigheten för press, radio och tv

Göteborgs-Posten, Nerikes Allehanda och Tidningen Härjedalen beviljas presstöd

Dela

Mediestödsnämnden beslutade på sammanträde den 20 februari 2019 om bland annat driftsstöd för 2019. Totalt har 73 tidningar beviljats driftsstöd för 2019. Nya tidningar som beviljades driftsstöd vid detta sammanträde var Göteborgs-Posten (40 000 000 kr), Nerikes Allehanda (25 227 400 kr) och Tidningen Härjedalen (2 351 000 kr).

Enligt huvudregeln ska en tidning beviljas driftsstöd om täckningsgraden är högst 30 procent. I takt med att många tidningars upplagor minskar kommer fler och fler tidningar att hamna under 30 procent i täckningsgrad och därmed kvalificera sig för driftsstöd. Det gäller såväl Göteborgs-Posten som Nerikes Allehanda. Tidningen Härjedalen beviljades begränsat driftsstöd på grund av sina särskilda geografiska och befolkningsmässiga förhållanden.

För mer information om beviljade stöd kan ni ta del av myndighetens sammanställning per stödform och år här.

Om

Myndigheten för press, radio och tv
Myndigheten för press, radio och tv
Arenavägen 55
121 77 Johanneshov

08-580 070 00https://www.mprt.se/

Myndigheten för press, radio och tv tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.

Följ Myndigheten för press, radio och tv

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Myndigheten för press, radio och tv

Ny rapport: Nytt bottenår för dagspressen - under 2019 sjönk tidningsföretagens försäljning med omkring 1 miljard kronor21.10.2020 09:02:44 CESTPressmeddelande

Den svenska mediemarknaden, som redan innan 2020 präglades av en allt tuffare global konkurrens, gjorde en tvärnit i pandemins spår. Sämst rustad var dagspressen som gick in i 2020 med sämsta året hittills i ryggen. Det visar siffror från vår nya rapport "Medieutveckling 2020 - Medieekonomi" som publiceras idag. Rapporten analyserar de svenska medieföretagens bokslut för 2019, men tar också en titt på hur reklammarknaden har utvecklats under det första halvåret 2020. Medieekonomi är skriven av Jonas Ohlsson, medieforskare och föreståndare för Nordicom vid Göteborgs universitet, på uppdrag av MPRT.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum