Myndigheten för press, radio och tv

Granskningsnämnden fäller Sveriges Radio för otillbörligt gynnande av sociala medier

Dela

I två granskade program i Sveriges Radio uppmanades lyssnarna att följa konton på Instagram. Uppmaningarna innebar att kommersiella intressen gynnandes på ett otillbörligt sätt. Båda programmen fälls därför.

I P4 Extra uppmanade en programledare lyssnarna att hjälpa en så kallad influencer att få fler följare på sitt Instagram-konto. Nämnden bedömer att det uppstod ett otillbörligt gynnande av både Instagram och av influencerns företag (21/04436).

I programmet Hiphop, R’n’B och Soul i P3 med Sihel uppmanade en programledare lyssnarna att följa hans personliga konto på Instagram. Nämnden anser att kontot har en sådan utformning och ett sådant innehåll att det måste anses gynna programledarens egna kommersiella intressen och vad som närmast kan beskrivas som hans eget personliga varumärke. Nämnden fäller inslaget eftersom hänvisningarna till kontot och uppmaningarna att följa det innebar ett otillbörligt gynnande, inte bara av plattformen Instagram utan också av programledarens egna kommersiella intressen.

I samma program nämnde programledaren även en spelad artists Instagram-konto och han hänvisade också flera gånger till programmets Spotify-lista. I dessa fall bedömer nämnden däremot att det var motiverat av ett tillräckligt informations- och underhållningsintresse (21/03654).

Nämnden kommer att ansökahos domstol om att Sveriges Radio ska betala sammanlagt 100 000 kronor för överträdelserna.

Tidigare avgöranden

Nämnden har tidigare prövat ärenden där programföretag har hänvisat till sina egna konton på sociala medier. I samband med detta har nämnden uttalat att det måste vara möjligt för programföretagen att hänvisa till olika plattformar och sociala nätverkssidor där de är aktiva. Inslag med uppmaningar till publiken om att kommunicera med programmen på sociala medier har därför friats. Uppmaningar att bli medlem eller gå med i ett programs grupp på exempelvis Facebook har däremot inte varit förenligt med bestämmelsen om otillbörligt gynnande.

Övriga fällda ärenden

  • TV3:s Efterlyst fälls för intrång i en enskilds privatliv och osaklig uppgift om brott (21/04367)

Friade ärenden

  • Inslag i SR:s Kulturnytt och P1 Kultur om att Moderna Museet inte vill ta emot ett konstverk från Lars Vilks (21/03941)
  • Ett inslag i SR:s P1 morgon om att svensk-etiopier uppmanats skänka pengar till den etiopiska armén (21/03199)
  • Ett inslag i SR:s Medierna i P1, om diskussioner kring sändning av programmet De rättslösa (21/04359)
  • Ett inslag i SVT:s Lokala nyheter Skåne om ål och vattenkraftverk (21/04228)
  • Ett avsnitt av programmet Draknästet på SVT Play (21/03518)

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om

Myndigheten för press, radio och tv
Myndigheten för press, radio och tv
Kabyssgatan 4D
120 30 Stockholm

08-580 070 00https://www.mprt.se/

Granskningsnämnden för radio och tv är ett självständigt organ inom Myndigheten för press, radio och tv som har till uppgift att pröva om de som sänder radio och tv följer de regler som gäller för sändningarna. Program som prövas av nämnden kan antingen frias, frias med kritik eller fällas.

Myndigheten för press, radio och tv lyder under regeringen och tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.

Följ Myndigheten för press, radio och tv

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Myndigheten för press, radio och tv

Dagspressens lönsamhet ökade under pandemins andra år19.10.2022 11:07:31 CEST | Pressmeddelande

Medieåret 2021 präglades, precis som föregående år, av coronapandemin. Under året ökade dagspressen sin lönsamhet och reklaminvesteringarna slog nytt rekord, visar rapporten Medieekonomi 2022 från Myndigheten för press, radio och tv (MPRT). Det ekonomiskt starka året kan förklaras av ökade reklamintäkter, stabila läsarintäkter och sänkta kostnader. Rapporten visar samtidigt att utvecklingen där en växande andel av reklaminvesteringarna lämnar nordiska medier - till förmån för de globala plattformarna - har förstärkts.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum