Gratis broddar till äldre i var sjätte kommun

Varje år skadas 70 000 personer så illa efter att ha ramlat, att de måste läggas in på sjukhus. Och äldre drabbas värst. Två åtgärder som kan minska fallrisken är kommunala fixartjänster och gratis utdelning av halkbroddar. Men det är långtifrån alla kommuner som erbjuder detta. Det framgår av en undersökning i PRO:s medlemstidning PROpensionären.

Bara tre av fyra svenska kommuner erbjuder fixartjänster där äldre gratis eller mot en mindre avgift kan få hjälp att utföra enklare arbete i hemmet.

Det visar en enkätundersökning som PROpensionären skickat ut till landets samtliga 290 kommuner och som besvarats av 224 av dessa.

Många äldre faller och skadar sig när de på egen hand försöker byta batterier i brandvarnararen eller sätta upp nya gardiner. PRO har därför tidigare framfört kravet att alla kommuner bör erbjuda en fixartjänst för att få ned antalet fallolyckor.

Leif Olsson är ordförande i PRO Höganäs, där kommunen har en fixartjänst.

– Med tanke på att äldre förväntas klara av att bo kvar hemma allt längre är det rimligt att kommuner tillhandahåller fixartjänster. Tjänsten borde var en naturlig del för alla äldre, säger Leif Olsson till frilansjournalisten Thord Eriksson som genomfört undersökningen på uppdrag av PROpensionären.

Tidningen PROpensionären, som i nr 8/2018 presenterar en lista på alla kommuner som svarat att de inte erbjuder sina äldre invånare en fixartjänst, har också undersökt vilka kommuner som delar ut gratis halkbroddar. Även detta är en åtgärd som kan minska risken för fallolyckor, och är extra aktuellt nu när vintern är i antågande och med den is och halka.

Åke Persson, chefredaktör PROpensionären, ake.persson@pro.se, tel 076-145 1956

Bravo, Pensionsgruppen! Ett nödvändigt steg för högre allmän pension.28.2.2024 12:33:55 CET | Pressmeddelande

I dag har riksdagens pensionsgrupp tagit ett viktigt steg för att höja inkomstpensionerna i Sverige. De numera åtta partierna i pensionsgruppen är överens om att utreda högre inbetalningar till pensionssystemet och en gas i pensionssystemet. Detta är samtidigt de två främsta kraven som PRO fört fram för att höja pensionerna. Och PRO:s ordförande, Åsa Lindestam, är glad.