Grönt ljus för studenter som vill flytta till Linköping

Linköping får grönt ljus i Sveriges förenade studentkårers, SFS, årliga bostadsrapport. Grönt ljus innebär att studenter kan erbjudas ett boende inom en månad. Studentbostäder, hyresvärd till ungefär 25 % av Linköpings studenter, jobbar hårt för att tillgängliggöra fler bostäder för stadens studenter och planerar att skapa 300-500 bostäder under de kommande åren.

Sveriges förenade studentkårer, SFS, släpper varje år en rapport där bostadssituationen i 34 studieorter kartläggs. Varje ort får en färgmarkering beroende på hur snabbt studenterna kan erbjudas ett tryggt boende. Orter som kan erbjuda studenter ett boende inom en månad får en grön markering och glädjande i årets rapport är att Linköping är en av dessa orter.

- Att studenterna i Linköping fått lättare att få en bostad vid terminsstart är positivt för både studenterna och för Linköping som stad. Det gör att vi ytterligare förstärker vår attraktionskraft som studentstad. Vi ser en positiv utveckling med lägre kötider på våra bostäder vid terminsstart, så de som varit ute i god tid och planerat för sitt boende har relativt lätt att få en bostad, säger Thomas Lilja, vd på Studentbostäder i Linköping

Studentbostäder har under de senaste åren skapat 70 nya bostäder genom att bygga om korridorsrum till lägenheter och då kunnat skapa bostäder i tidigare gemensamhetsutrymmen. Studentbostäder byggde även 85 nya studentbostäder förra året. Under de kommande åren planerar man för ytterligare ca 300-500 bostäder, där utbyggnad av Flamman med cirka 160 nya bostäder ligger närmast byggstart.

Men att bygga nytt är inte den enda lösningen för att tillgängliggöra fler studentbostäder på marknaden. Studiekontroller till exempel, är ett viktigt sätt att säkerställa att studentbostäder verkligen går till aktiva studenter och frigör varje år ett antal bostäder. Här har Studentbostäder tillsammans med branchorganisationen Studentbostadsföretagen infört nya verktyg för att möjliggöra ett mer effektivt sätt att genomföra kontrollerna. Just nu genomförs även en statlig utredning kring studentbostadsbolags access till LADOK och om den möjligheten ges kommer alla landets studentbostadsbolag kunna genomföra löpande, effektiva, säkra studiekontroller på ett helt nytt sätt och därmed kunna friställa många studentbostäder till studenter.

Stångåstaden är det största bostadsbolaget i Linköping och ägs av Linköpings kommun. Vi äger och förvaltar cirka 18 000 lägenheter, 4 100 av dem är studentbostäder och förvaltas av dotterbolaget Studentbostäder i Linköping AB. Dessutom har vi cirka 40 byggnader med kulturhistoriskt värde och förvaltas av dotterbolaget Kulturfastigheter.

Stångåstaden 80 år i samhällets tjänst10.10.2022 13:48:28 CEST | Pressmeddelande

Den 2 oktober fyllde Stångåstaden 80 år. Bolaget bildades i en orolig tid när andra världskriget rasade och det rådde bostadsbrist i väldigt många städer. I starten bestod uppdraget i huvudsak av att uppföra och äga enklare bostadshus, huvudsakligen små lägenheter. Stångåstaden har haft stor påverkan på Linköpings utveckling genom åren. Uppdraget och förutsättningarna har förändrats rejält från starten men mycket är också sig likt. Idag har vi en bredare och större uppgift från vår ägare Linköpings kommun. Vi ska göra Linköping till en bättre stad att bo och leva i och driva näringsverksamhet i – ett uppdrag som inspirerar oss!

Stångåstaden 80 år30.9.2022 08:15:00 CEST | Pressmeddelande

Den 2 oktober är det 80 år sedan det kommunala bostadsbolaget Råbergahus bildades för att råda bot på bostadsbristen i Linköping. Uppdraget var att skapa goda bostäder till rimliga hyror för kommunens invånare. Ett år efter bolagets bildande stod de första husen klara på Gamla Tanneforsvägen, 8 byggnader om totalt 48 lägenheter. Sex år senare byter bolaget namn till Stångåstaden, som idag är Linköpings största fastighetsägare och förvaltar ungefär 18 000 lägenheter.