Grönt ljus för studenter som vill flytta till Linköping

Linköping får grönt ljus i Sveriges förenade studentkårers, SFS, årliga bostadsrapport. Grönt ljus innebär att studenter kan erbjudas ett boende inom en månad. Studentbostäder, hyresvärd till ungefär 25 % av Linköpings studenter, jobbar hårt för att tillgängliggöra fler bostäder för stadens studenter och planerar att skapa 300-500 bostäder under de kommande åren.

Sveriges förenade studentkårer, SFS, släpper varje år en rapport där bostadssituationen i 34 studieorter kartläggs. Varje ort får en färgmarkering beroende på hur snabbt studenterna kan erbjudas ett tryggt boende. Orter som kan erbjuda studenter ett boende inom en månad får en grön markering och glädjande i årets rapport är att Linköping är en av dessa orter.

- Att studenterna i Linköping fått lättare att få en bostad vid terminsstart är positivt för både studenterna och för Linköping som stad. Det gör att vi ytterligare förstärker vår attraktionskraft som studentstad. Vi ser en positiv utveckling med lägre kötider på våra bostäder vid terminsstart, så de som varit ute i god tid och planerat för sitt boende har relativt lätt att få en bostad, säger Thomas Lilja, vd på Studentbostäder i Linköping

Studentbostäder har under de senaste åren skapat 70 nya bostäder genom att bygga om korridorsrum till lägenheter och då kunnat skapa bostäder i tidigare gemensamhetsutrymmen. Studentbostäder byggde även 85 nya studentbostäder förra året. Under de kommande åren planerar man för ytterligare ca 300-500 bostäder, där utbyggnad av Flamman med cirka 160 nya bostäder ligger närmast byggstart.

Men att bygga nytt är inte den enda lösningen för att tillgängliggöra fler studentbostäder på marknaden. Studiekontroller till exempel, är ett viktigt sätt att säkerställa att studentbostäder verkligen går till aktiva studenter och frigör varje år ett antal bostäder. Här har Studentbostäder tillsammans med branchorganisationen Studentbostadsföretagen infört nya verktyg för att möjliggöra ett mer effektivt sätt att genomföra kontrollerna. Just nu genomförs även en statlig utredning kring studentbostadsbolags access till LADOK och om den möjligheten ges kommer alla landets studentbostadsbolag kunna genomföra löpande, effektiva, säkra studiekontroller på ett helt nytt sätt och därmed kunna friställa många studentbostäder till studenter.

Stångåstaden är det största bostadsbolaget i Linköping och ägs av Linköpings kommun. Vi äger och förvaltar cirka 18 000 lägenheter, 4 100 av dem är studentbostäder och förvaltas av dotterbolaget Studentbostäder i Linköping AB. Dessutom har vi cirka 40 byggnader med kulturhistoriskt värde och förvaltas av dotterbolaget Kulturfastigheter.

Stångåstaden en av landets mest attraktiva arbetsplatser24.3.2023 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Hela 96 % av Stångåstadens medarbetare uppger att de jobbar på en mycket bra arbetsplats. Ett resultat som gör att Stångåstaden, Linköpings största bostadsbolag, fortsatt är en av de mest attraktiva arbetsplatserna i landet. Stångåstaden fick även ta emot en hedersutmärkelse för att ha varit placerade på listan över Sveriges mest attraktiva arbetsplatser samtliga åtta år som bolaget deltagit i undersökningen.

Vi storsatsar för att förnya stadsdelen Ryd23.3.2023 13:15:21 CET | Blogginlägg

Vi tänker göra en riktigt stor satsning på att förnya Ryd de kommande åren. Det är Stångåstadens absolut största stadsdel med många vanliga bostäder, studentbostäder och en fin centrumanläggning. Ryd är en del av miljonprogrammet som har många kvalitéer men också många tekniska brister och brist på variation. Satsningen är omfattande och kommer kräva att vi arbetar under många år med att förnya husen och bostadsmiljöerna. Vi vill förstås göra det i nära samarbete med alla våra hyresgäster och andra intressenter som finns i stadsdelen.

Stångåstaden storsatsar för att förnya stadsdelen Ryd i Linköping23.3.2023 13:12:16 CET | Pressmeddelande

I Ryd har Stångåstaden sitt största bestånd med många vanliga bostäder, studentbostäder och en fin centrumanläggning. Fastigheterna byggdes på 1960-talet och är i behov av renovering. I samband med renoveringsarbetet som preliminärt påbörjas runt årsskiftet 2023/2024, gör Stångåstaden en stor satsning för att utveckla och förnya stadsdelen. Ett arbete som kommer att pågå fram till 2035.