Guld till Malmgren efter rafflande mästarmöte i U23 EM

Efter en rafflande finalvinst mot hemmafavoriten och regerande europamästaren, Andreea Ana kan Jonna Malmgren nu lägga till ytterligare en EM-titel till sin internationella medaljsamling. En oerhört stark insats av Jonna och ett riktigt formbesked inför nästa månads EM i Zagreb, som är vårsäsongens huvudmål.
Jonna Malmgren, guldmedaljör i 55 kg i U23-EM i Belgrad.

Finalen blev ett mästarmöte av sällan skådat slag, då båda brottarna kliver in på
matta som regerande Europamästare i senior: Jonna i 53 kg och Ana i 55 kg.

Jonna Malmgren, obesegrad i mästerskapsfinaler, berättar om matchen:

- Finalen var som väntat tuff. Jag visste att det kanske skulle bli en lite tråkig match, mycket stående brottning. Och jag kände att jag kom in på hennes ben väldigt bra. Så att mina anfall satt men jag slarvade lite också i försvaret, så det blev lite nervöst där i slutet. Men jag lyckades vinna, 4-4 tillslut. De kastade in challenge, förlorade den, så 5-4.

Rumänskan inledde i högt tempo med stort publikstöd. Jonna fick första passiviteten emot sig i mitten av första perioden, men replikerade med ett snabbt dyk och tog ledningen med 2-0 strax innan paus.

I andra perioden forcerade rumänskan ytterligare, och lyckades plocka fyra raka poäng. Underläge med 4-2 med en minut kvar av matchen, när Jonna samlade ihop sig och fick in ett fantastiskt tvåbensdyk nära zon, som resulterade i två svenska poäng. Ledning därmed med 4-4, i kraft av senast tagna poängen.

Med bara sekunder kvar av matchen kom Ana in på livet och satsade allt på en sista attack. Jonna reagerar tack och lov blixtsnabbt och lyckas avvärja attacken precis innan brottarna slår i mattan. Slutsignalen går och inga poäng utdelas. Efter rumänsk challenge, blir slutresultatet 5-4 i svensk favör. Jonna därmed guldmedaljör i U23-EM 2023, i viktklassen över sin ordinarie.

En oerhört stark insats av Jonna, och ett riktigt formbesked inför nästa månads EM i Zagreb, som är vårsäsongens huvudmål.

Mer information och resultat från U23-EM i Belgrad finns på UWW.org

Kontakt på plats:

Leonard Östlund,
Svenska Brottningsförbundet, teamleader U23-EM
tel: +46 73 777 6431

leonard.ostlund@brottning.rf.se

Jonna Malmgren, guldmedaljör i 55 kg i U23-EM i Belgrad.

Sammanfattning av Europamästerskapen 202419.2.2024 18:47:36 CET | Nyheter

Med allt från dramatiska matcher till imponerande prestationer mot högt rankade motståndare är Europamästerskapen i Bukarest 2024 avslutad och en passande tidpunkt att reflektera och hylla Sveriges prestationer på brottningsmattan. Med tio skickliga brottare i truppen som representerade Sveriges landslag visade vi upp en bredd och styrka i tävlingen. Som Europamästerskapen i Bukarest 2024 avslutades kan vi se tillbaka på dessa minnesvärda ögonblick med stolthet och glädje. Samtidigt som vi ser vi fram emot nästa kapitel i resan, med spännande utmaningar och möjligheter som väntar runt hörnet på vägen mot större mål och drömmar.