Guldet tillbaka i Solna – svenska tennismästare igen

Solna TK är svenska lagmästare för andra gången. Klubben tog tillbaka mästartiteln efter att ha räddat matchboll i det avslutande matchtiebreaket mot Lidingö TK.
Foto: Johan Lilja

Söndagens match i Malmö innebar tredje raka SM-finalen för 2020 års mästare Solna TK. Förra året fick man nöja sig med silver – nu var siktet inställt på en ädlare medalj.

Men segern satt långt inne.

Precis som i damernas final var ställningen 2–2 efter ”full tid”, tre spelade singlar och en dubbel, och guldkampen kom att avgöras i ett avslutande matchtiebreak i dubbel.

Där kopplade Solnas Antoine Escoffier och Karl Friberg guldgreppet och gick fram till 8–4 mot Simon Freund och Johannes Ingildsen. Men Lidingöduon jagade ikapp – och förbi.

Båda lagen missade varsin matchboll innan Solna till slut kunde säkra segern (12–10) och därmed klubbens andra SM-guld.

Lidingö TK:s finalavancemang innebar ett historiskt SM-silver i klubbens tredje säsong i högsta serien.

Svenska mästare på damsidan blev Enskede LTK som besegrade Påvelunds TBK i finalen.

Mer information och kommentarer publiceras på Tennis.se.

Solna TK–Lidingö TK 3–2

Singel 1: Antoine Escoffier– Simon Freund 6–4, 6–4