Gullspångsbostäders höjer hyrorna med 4,5 procent

Förhandlingarna om årets hyror mellan Hyresgästföreningen och kommunala Gullspångsbostäder är klara. Den 1 april går hyrorna upp med 4,5 procent vilket är en sänkning av bostadsbolagets ursprungliga krav på 6,06 procent.
Håkan Skött, förhandlare på Hyresgästföreningen

Resultatet av förhandling mellan Gullspångsbostäder och Hyresgästföreningen innebär att hyrorna höjs för 305 hushåll den 1 april. Överenskommelsen landade på 4,5 procent och innebär en sänkning av bostadsbolagets krav som låg på 6,06 procent.

­­Håkan Skött är förhandlingsledare på Hyresgästföreningen och han konstaterar att förhandlingarna varit de tuffaste på väldigt länge.

– Ett år som det här är svårt att vara nöjd med ett resultat som innebär ytterligare utgifter för hyresgästerna. Det är många som redan kämpar för att klara ekonomin. Men genom förhandlingen har vi sparat 275 000 kronor åt hyresgästerna om man jämför med Gullspångsbostäders krav för 2023.

För en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter innebär uppgörelsen en höjning på 208 kronor som kan jämföras med det ursprungliga kravet på 280 kronor.

Håkan Skött, förhandlare på Hyresgästföreningen

Hyresgästföreningen Region BohusÄlvsborg-Skaraborg

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.