Gunnar Linder ny chef för WSP Systems

Gunnar Linder blir från 1 januari ny affärsområdeschef för WSP Systems med 800 medarbetare. Gunnar har hela 31 år inom WSP och han kommer närmast som regionchef för Systems i region sydväst. Gunnar efterträder Håkan Danielsson som blir ny vd för WSP Sverige.

Bilden får användas fritt av tredje part i samband med denna artikel. Foto: WSP

Gunnar Linder började sin resa på WSP som biträdande konstruktör 1988. Han har därefter vuxit in i nya roller och i nationella och globala samarbeten.

– Jag har ägnat hela mitt vuxna liv åt WSP. Jag har alltid känt att jag fått nya utmaningar och att jag har kunnat påverka. Men det som fått mig att stanna så länge är människorna och vår unika företagskultur, säger Gunnar Linder.

Gunnar har de senaste 6,5 åren varit chef för Systems verksamhet i sydväst som under hans ledning växt med närmare 100 personer.

– Nyckeln till vår framgång är våra chefer och ledare. Vi är så pass lika varandra i den här branschen så det är samarbetet och mötet med människorna som gör att vi lyckats. Sen tror jag mycket på samarbete över alla gränser, mellan affärsområden, mellan regioner och mellan länder.

Gunnar Linder har själv varit särskilt involverad i WSPs globala satsning inom hälso- och sjukvård där WSP har en stark position.

– Vi blir allt mer sammanflätade globalt. Det har berikat min roll inom företaget och jag ser tydligt hur det hjälper oss att serva våra kunder ännu bättre.

I sin nya roll som affärsområdeschef för WSPs installationskonsulter ser Gunnar främst fram emot att kunna skala upp arbetet och dra nytta av de erfarenheter han har från tidigare roller och också från sin tid som kontorsansvarig för kontoret i Göteborg med drygt 600 medarbetare.

– Jag sitter nära verksamheten och vet hur medarbetare ibland slits mellan uppdrag. Vi behöver fortsätta utvecklas mer gemensamt som bolag och samarbeta ännu mer. Vi behöver också arbeta stenhårt för att fortsatt rekrytera, behålla och utveckla våra medarbetare samtidigt som vi befinner oss i en omställning med allt mer automatiserade processer. Vi ska både öka kvaliteten och effektiviteten för att göra våra kunder ännu nöjdare. Det ser jag fram emot!

Bilden får användas fritt av tredje part i samband med denna artikel. Foto: WSP

WSP är världsledande rådgivare och konsulter inom samhällsutveckling. Vi utvecklar allt ifrån städer och transportsystem till vattenförsörjning och höga hus. Med 49 500 medarbetare i över 40 länder samlar vi experter inom analys och teknik, för att framtidssäkra världen. I Sverige har vi omkring 4 300 medarbetare.

Lundastudenter vinner ”blöt” casetävling – så ska riskmedvetandet hos allmänheten öka9.12.2019 07:14:00 CETPressmeddelande

Hur framtidssäkrar vi Sveriges tätorter för kraftigare skyfall? Det var frågeställningen i WSPs årliga nationella casetävling för studenter, 100H. Det vinnande bidraget kom från två civilingenjörsstudenter från LTH som satt fingret på en viktig samhällsutmaning, nämligen allmänhetens kunskap och riskmedvetenhet kring vatten i en föränderlig värld.

Rätt uppföljning avgörande för att Färdplanerna realiseras – nytt forskningsprojekt börjar nu3.12.2019 07:26:00 CETPressmeddelande

Bygg- och anläggningsbranschen har precis som ett antal andra sektorer tagit fram en gemensam färdplan för ett fossilfritt Sverige. Ambitionerna är höga men för att detta ska bli verklighet krävs också att planerna mäts och följs upp. Därför har WSP tagit initiativ till ett forskningsprojekt för gemensamma mätmetoder för utsläppen inom anläggningssektorn.