Gustav Johansson har ordnat en mycket sällsynt svensk VM-plats i bancykel – slitet har lönat sig

Gustav Johansson får åka till den rätt nya franska staden Saint-Quentin-en-Yvelines och köra poängloppet i ban-VM! Det beskedet fick han under torsdagen. VM-velodromen är ett ställe där det minst sagt sällan förekommer svenska cyklister.

”Ja, det känns som att det var ett bra tag sedan sist i alla fall. Och det känns fantastiskt roligt att jag lyckades nå till VM redan i år! Planeringen var väl att årets ökade satsning skulle kunna bära till en VM-start nästa år då det också är OS-kval, en stor säsong”, säger Gustav Johansson.

Den stora anledningen till att Gustav Johansson lyckades ta en VM-plats till sist var EM i München. Han disponerade poängloppet över 200 varv på ett väldigt bra sätt. Det räckte till plats 10 i tuffast möjliga konkurrens – där regerande världsmästaren, fransmannen Benjamin Thomas fick slita ända in för att vinna.

”Ja, det var ett bra lopp där jag ju länge var med uppe på sjätteplats. Men med tanke på att det var det första stora mästerskapsloppet i seniorelit för min del så får jag vara nöjd med tiondeplats”, säger Gustav Johansson från sin träningsbas som från och med i år är på Mallorca.

Sedan EM har han varit i Tjeckien och tävlat och i träningsgänget på Mallorca finns bland annat norska Europamästaren från scrachloppet i München, Anita Yvonne Stenberg, som har kört ett stenhårt program med sikte på VM.

”Ja, egentligen kommer ju VM-beskedet lite för sent för min del, men jag tänkte att jag kan lika gärna köra samma program som de som ska köra VM har gjort så jag känner mig bra tränad.”

Gustav har tidigare år räknat bancykelns mångkamp, omnium, som sin huvuddisciplin. Men poängloppet, där det kan komma skrällar, känns ändå som bästa chansen på hans första VM i seniorelit.

”Omnium är ju den mest prestigefyllda bangrenen och den jag egentligen har satsat på inför att eventuellt kunna OS-kvala. Men resultatmässigt känns nog poänglopp som min bästa gren just nu.”

På EM missades plötsligt en ukrainare som fick till dubbla varvningspoäng rätt sent i loppet. Det var där Gustav tappade sjätteplatsen.

”Det känns skönt att få åka till VM som en underdog. Det lär absolut inte vara mig som de har bäst koll på i början av loppet”, säger Gustav med ett skratt inför hans livs största lopp som avgörs 14 oktober.

Text och foto: Svenska cykelförbundet (fria för publicering, ange cred)