Gustav Johansson kom sjua på VM i poänglopp efter taktisk toppinsats

Gustav Johansson, som just har lämnat U23-klassen, såg platsen i poängloppet VM som en ren bonus inför nästa säsong och fick beskedet sent. Från det läget går han ut och levererar ett perfekt genomfört lopp och slutar sjua!
Gustav Johansson cyklar belåtet ner efter VM-poängloppet. Foto: Svenska Cykelförbundet

Snacka om att det var en nöjd förbundskapten efter VM-poängloppet i Parisförorten Saint-Quentin-en-Yvelines, där OS i bana avgörs om två år. Han rapporterade för ett par dagar sedan om en cyklist i form, men att det skulle räcka så här långt överraskade de flesta.

”Det var RIKTIGT starkt kört. Jag tror inte att Gustav skulle kunnat göra ett bättre lopp rent taktiskt. Det var så jäkla skoj att se honom köra i dag”, säger Johan Carelle.

Det handlar dels om att ta spurter men Gustav var helt inriktad på att försöka plocka varv i obevakade ögonblick. Det ger 20 poäng. Efter halva loppet stack han i väg själv.

”Det var i ett läge när det hade bildats en tätgrupp på en handfull toppcyklister som alla hade tagit ett varv och dessutom lite spurtpoäng. Och när de var koncentrerade på att bevaka varandra stack Gustav, så snyggt – och i det läget ligger han femma-sexa i loppet”, rapporterar Carelle.

Och med 25 varv kvar gick det i väg en grupp med Gustav och ytterligare fem cyklister som kunde samarbeta och där Johansson faktiskt för säkerhets skull ryckte och tog sitt varv först. Det går fort på slutet och snitthastigheten på hela poängloppet är nästan 52 kilometer i timmen.

”På slutet bevakar bara Gustav sin placering och kan alltså sluta sjua. Det var som sagt så fint taktiskt”, säger Carelle.

VM poänglopp 2022

1. Yoeri Halvik, Nederländerna 76
  2. Roger Kluge, Tyskland 67
  3. Fabio van den Bossche, Belgien 64
  4. Corbin Strong, Australien 62
  5. William Perrett, Storbritannien 61
  6. Grant Koontz, USA 47
  7. Gustav Johansson, Sverige 40

Bara att kvala in till VM i bana för en svensk, som växte upp i lilla Glommen en mil norr om Falkenberg och sedan gymnasietiden på Hagströmska i Falun har hängt väldigt mycket på den lilla trånga velodromen i Falun, gjorde att Gustav skrev in sig i historieböckerna.

Nu står det en snygg sjundeplats där. Gustav Johansson har tagit kliv även när han till den här säsongen flyttade sin sin träningsbas till Mallorca och det är i det spå taktikspäckade poängloppet som de storinternationella framgångarna har kommit. Han var tia på poängloppet under EM i München och så en sjundeplats på VM i Saint-Quentin-en-Yvelines.

Fortsättning följer, nästa år är det OS-kval…

Text och foto: Svenska Cykelförbundet (fria för publicering, ange cred)