Gymnasie-SM går av stapeln på Campus Södermalm

Den 18-19 mars går finalen i Gymnasie-SM av stapeln på Campus Södermalm i Stockholm. Internationella Hotell- och Restaurangskolan (IHR) är värdar för finalen som arrangeras av branschorganisationen Visita. Totalt deltar 16 lag i kategorierna kök, servering och hotell/turism. Allmänheten är välkommen att se finalen på plats under lördagen.
Rektor Petronella Odhner ser fram emot att få välkomna skolorna som ska tävla Gymnasie-SM till Campus Södermalm.

– Det blir ett par fullspäckade finaldagar med mycket folk och elevernas tävlingsnerver på helspänn. Engagemanget är stort bland både lärare som elever och vi tycker alla att det ska bli väldigt roligt, säger Petronella Odhner, rektor på Internationella Hotell- och Restaurangskolan.

Det är första gången IHR är värdar för Gymnasie-SM och på Campus Södermalm är förberedelserna är i full gång. Alla yrkeslärare på skolan är delaktiga och flera elever kommer medverka under finalen. Tidigare har IHR inte haft tillräckligt stora lokaler för att anordna finalen, men i deras nya campus finns det gott om plats.

– De elever som valt att delta under finaldagarna kommer bland annat att visa gästerna runt och se till att alla tävlande hittar vad de behöver. Vi har också några egna elever som kvalificerat sig för finalen, de är förstås extra nervösa, berättar Petronella Odhner.

Visita arrangerar Gymnasie-SM

Gymnasie-SM arrangeras av Visita och är Sveriges äldsta och mest prestigefulla tävling för unga talanger i årskurs 3 där eleverna får chans att visa sina färdigheter i kategorierna servering, kök och hotell/turism. Varje år får elever från hela Sverige skicka in bidrag som bedöms av Visitas jury. Finallagen får därefter göra upp om vinsten i respektive kategorier i en gemensam final.

Finalen är en utformad som en lunch där finalisterna i kökskategorin får sätta ihop en varmrätt av en råvarukorg under en given tid. Serveringseleverna ska därefter servera lunchen och visa att de kan tranchera, flambera, dekantera och blanda en cocktail. I hotell/turism-grenen går finalen ut på att presentera en försäljningspitch av ett evenemang till en fiktiv konferensgrupp på ett så övertygande sätt som möjligt.

– Det är många moment som ska klaffa hos oss under finaldagarna. Detta blir också en möjlighet för våra hotell och turism-elever att öva på att arrangera den här typen av evenemang, vilket också är en del av deras utbildning, säger Petronella Odhner.

Campus Södermalm ligger på Tullgårdsgatan 12 i centrala Stockholm. För mer information, besök på campuset inför finalen eller kontakt med tävlande elever, kontakta gärna rektor Petronella Odhner på mailadress petronella.odhner@restaurangskolan.se.

Om Visita:

Visita är en bransch- och arbetsgivarorganisation för företag inom besöksnäringen. Visita delar även ut stipendier till elever inom hotell- och restaurangprogrammen samt arrangerar gymnasie-SM i yrkeskategorier kopplade till besöksbranschen.

Interrnationella Hotell- och Restaurangskolan är en gymnasieskola med yrkesprogram som finns i Campus Södermalm på Tullgårdsgatan i centrala Stockholm. Eleverna kan välja mellan programmet hotell och turism och restaurang och livsmedelsprogrammet med de tre inriktningarna kök, servering samt bageri och konditori.