Haka på hipstertrenden på semestern. Barbering och bortbrända näshår: 30 kr

Under ett år spenderar en man över 60 timmar på att raka sig. Det är över 138 dagar av hans livstid. Här en grekisk barberare som svingar rakkniven sju-åtta timmar om dagen. Foto Ving. Molivos, Lesbos, Grekland

Hör du till dem som vill uppleva ett gammalt klassiskt hantverk på din semester? Då kan ett besök hos en barberare vara en god idé. Ving bad sina guider att ta reda på de lägsta priserna för en barbering på några av de mest populära resmålen. Allra billigast var det i Turkiet där det endast kostar 30 kr att raka sig. Då ser barberaren även till att bränna bort eventuella missprydande hårstrån i näsa och öron.

Barberarna i Sevilla har fått en del gratis reklam tack vare Rossinis opera. Det kanske är därför man i Spanien dragit upp priserna till 8-10 euro (ca 80 – 100 kr), för att skrapa av raklöddret från turisternas ansikte, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Det är dock fortfarande betydligt billigare än hos många barberare runt om i Sverige. Hos en barberare i Borlänge kostar en rakning med kniv från 450 kr. Vill man däremot ha en flerstegsbehandling med bland annat varma omslag, ansning och efterbehandling hos en av de mer trendiga barberarsalongerna på Södermalm i Stockholm kan man få betala hela 800 kr.

Vill man komma riktigt billigt undan ska man passa på att ansa skägget i Turkiet. Att göra ett besök hos en lokal barberare kan dessutom bli ett annorlunda och trevligt minne från semestern, fortsätter Magdalena Öhrn.

När Ving bad sin resmålspersonal att ta reda på de lägsta priserna för en barbering hamnade Turkiet i topp följt av populära resmål som bla GreklandKroatien och Thailand. Guiderna kom även tillbaka med ett råd: kom överens om ett pris innan du sätter dig under rakkniven.

Pris för barbering på några av Vings populäraste resmål:

Grekland: ca 40 kr Spanien: ca 100 kr
Turkiet: ca 30-40 kr
Cypern: ca 50 kr
Kroatien: ca 40 kr
Thailand: ca 40 kr
England: ca 160 kr
USA: ca 220 kr

För ytterligare information eller högupplösta bilder, kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075, magdalena.ohrn@ving.se

Vings Pressjour

Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.

Tel:08-55513040

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Ving inleder nordiskt huvudpartnerskap med Rädda Barnen20.6.2022 11:31:59 CEST | Pressmeddelande

Varje år reser tusentals glada barn och familjer på semester med Ving. Samtidigt finns det många barn som inte har det lika bra runt om i världen, barn som saknar de mest basala rättigheter för en trygg barndom. Nordic Leisure Travel Group, där Ving ingår, inleder nu ett långsiktigt samarbete med Rädda Barnen. Tillsammans med dem vill Ving kämpa för rätten till en trygg barndom, oavsett om man växer upp i Karlstad eller Krabi.

Ving och flygbolaget BRA ingår treårigt partnerskap16.6.2022 12:34:18 CEST | Pressmeddelande

Ving/Nordic Leisure Travel Group och flygbolaget BRA har idag skrivit ett 3-årigt skandinaviskt avtal om partnerskap med flygstart 27 april 2023. Affären innebär att BRA återupptar ett affärsområde med fokus på längre flygresor bland annat mellan Skandinavien och Medelhavet. Flygningarna kommer att göras med jetflyg som tar 145 passagerare. Det är två parter med ambitiösa hållbarhetsmål som nu tillsammans ska ta nästa steg i omställningen av charterresor.

Ving inleder samarbete med World Animal Protection8.6.2022 09:23:08 CEST | Pressmeddelande

Tiden för att besöka delfinshower och rida på elefanter är på allvar förbi. Ving inleder nu samarbete med den världsomspännande djurskyddsorganisationen World Animal Protection. Tillsammans kommer de två parterna att guida gästerna till djurvänliga reseupplevelser där man är säker på att djuren upplevs i naturliga omgivningar utan att man klappar på lejon, tar selfies och tittar på dansande apor.

Vad gör man med hunden under semestern?30.5.2022 14:48:10 CEST | Pressmeddelande

Under pandemin har hundratusentals nya hundar införskaffas i Sverige, men när världen nu har öppnat upp igen och sommarsemestrarna står inför dörren är det många hundägare som inser att det finns en del att tänka på inför semestrarna med en liten ”pälskling” hemma. En ny undersökning från resebolaget Ving visar att en övervägande majoritet av djurägarna är lika ressugna som gemene man och 74 procent av de tillfrågade har också rest iväg trots att de har husdjur, men med en fyrfota familjemedlem krävs däremot en hel del planering.