Haka på hipstertrenden på semestern. Barbering och bortbrända näshår: 30 kr

Under ett år spenderar en man över 60 timmar på att raka sig. Det är över 138 dagar av hans livstid. Här en grekisk barberare som svingar rakkniven sju-åtta timmar om dagen. Foto Ving. Molivos, Lesbos, Grekland

Hör du till dem som vill uppleva ett gammalt klassiskt hantverk på din semester? Då kan ett besök hos en barberare vara en god idé. Ving bad sina guider att ta reda på de lägsta priserna för en barbering på några av de mest populära resmålen. Allra billigast var det i Turkiet där det endast kostar 30 kr att raka sig. Då ser barberaren även till att bränna bort eventuella missprydande hårstrån i näsa och öron.

Barberarna i Sevilla har fått en del gratis reklam tack vare Rossinis opera. Det kanske är därför man i Spanien dragit upp priserna till 8-10 euro (ca 80 – 100 kr), för att skrapa av raklöddret från turisternas ansikte, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Det är dock fortfarande betydligt billigare än hos många barberare runt om i Sverige. Hos en barberare i Borlänge kostar en rakning med kniv från 450 kr. Vill man däremot ha en flerstegsbehandling med bland annat varma omslag, ansning och efterbehandling hos en av de mer trendiga barberarsalongerna på Södermalm i Stockholm kan man få betala hela 800 kr.

Vill man komma riktigt billigt undan ska man passa på att ansa skägget i Turkiet. Att göra ett besök hos en lokal barberare kan dessutom bli ett annorlunda och trevligt minne från semestern, fortsätter Magdalena Öhrn.

När Ving bad sin resmålspersonal att ta reda på de lägsta priserna för en barbering hamnade Turkiet i topp följt av populära resmål som bla GreklandKroatien och Thailand. Guiderna kom även tillbaka med ett råd: kom överens om ett pris innan du sätter dig under rakkniven.

Pris för barbering på några av Vings populäraste resmål:

Grekland: ca 40 kr Spanien: ca 100 kr
Turkiet: ca 30-40 kr
Cypern: ca 50 kr
Kroatien: ca 40 kr
Thailand: ca 40 kr
England: ca 160 kr
USA: ca 220 kr

För ytterligare information eller högupplösta bilder, kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075, magdalena.ohrn@ving.se

Vings Pressjour

Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.

Tel:08-55513040

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg och kryssningar från Sverige, Danmark, Norge och Finland. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Skogsbad, crossfit och seniorträning bland nyheterna när Ving lanserar träningsresor för 20224.10.2021 09:26:02 CEST | Pressmeddelande

Intresset för att kombinera semester och träning ökar och för första gången släpper nu Ving alla träningsresor vid samma tillfälle. För 2022 lanseras ett bredare utbud än någonsin tidigare för den som vill ha en aktiv semester. Bland nyheterna finns allt från skogsbad/naturretreat på Mallorca och Crossfit Camp i Marbella till simläger med Therese Alshammar på Cypern och seniorträning på Kreta.

Ving öppnar nytt vuxenhotell i natursköna omgivningar på Mallorca1.10.2021 09:13:31 CEST | Pressmeddelande

Vackra Pollensa-bukten blir platsen för Vings nya tillskott – Sunprime Pollensa Bay, som blir det 14:e hotellet i ordningen inom ramen för vuxenkonceptet Sunprime Hotels och det andra på Mallorca. Hotellet är redan idag ett hotell i Vings program, men genomgår nu en renovering och uppfräschning, för att öppna upp som ett Sunprime-hotell i april 2022. Förutom läcker och modern design kommer hotellet bland annat att locka med närproducerad och vegetarisk mat, enkelrum för singelresenärer, gym med havsutsikt och ett exemplariskt läge för dem som vill utforska Mallorcas nordkust.

Hävd reseavrådan får svenskarna att boka resor27.9.2021 13:13:50 CEST | Pressmeddelande

I fredags, den 24 september, hävde UD reseavrådan för resor utanför EU. Därmed är det fritt för svenskar att från och med den 1 oktober även resa till långväga resmål. Och det råder inga tvivel om att beskedet vara efterlängtat. Hos Ving ökade antalet bokningar av charterresor med över 50 procent under helgen jämfört med för två veckor sedan, med Kap Verde i topp som ökade med 270 procent. Samtidigt bokade svenskarna rekordmånga resor med reguljärflyg hos Ving, där cityresmålen ökade allra mest (170 %), men också resor till resmål som Maldiverna.

Vings succé med Icehotel fortsätter – nu lanseras paketresor från Köpenhamn21.9.2021 08:57:52 CEST | Pressmeddelande

För knappt ett år sedan lanserade Ving i Sverige paketresor till det spektakulära ishotellet i Jukkasjärvi i norra Sverige som en exotisk nyhet på hemmaplan. Lanseringen blev en succé och till vintern fortsätter samarbetet i Sverige med resor från Stockholm och Göteborg med SAS och Norwegian. I år expanderar Ving ytterligare och kan nu även erbjuda resor från Köpenhamn till Icehotel. Resorna från Köpenhamn kan bokas både med Ving och med det danska systerbolaget Spies.