Ving AB

Haka på hipstertrenden på semestern. Barbering och bortbrända näshår: 30 kr

Dela
Under ett år spenderar en man över 60 timmar på att raka sig. Det är över 138 dagar av hans livstid. Här en grekisk barberare som svingar rakkniven sju-åtta timmar om dagen. Foto Ving. Molivos, Lesbos, Grekland
Under ett år spenderar en man över 60 timmar på att raka sig. Det är över 138 dagar av hans livstid. Här en grekisk barberare som svingar rakkniven sju-åtta timmar om dagen. Foto Ving. Molivos, Lesbos, Grekland

Hör du till dem som vill uppleva ett gammalt klassiskt hantverk på din semester? Då kan ett besök hos en barberare vara en god idé. Ving bad sina guider att ta reda på de lägsta priserna för en barbering på några av de mest populära resmålen. Allra billigast var det i Turkiet där det endast kostar 30 kr att raka sig. Då ser barberaren även till att bränna bort eventuella missprydande hårstrån i näsa och öron.

Barberarna i Sevilla har fått en del gratis reklam tack vare Rossinis opera. Det kanske är därför man i Spanien dragit upp priserna till 8-10 euro (ca 80 – 100 kr), för att skrapa av raklöddret från turisternas ansikte, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Det är dock fortfarande betydligt billigare än hos många barberare runt om i Sverige. Hos en barberare i Borlänge kostar en rakning med kniv från 450 kr. Vill man däremot ha en flerstegsbehandling med bland annat varma omslag, ansning och efterbehandling hos en av de mer trendiga barberarsalongerna på Södermalm i Stockholm kan man få betala hela 800 kr.

Vill man komma riktigt billigt undan ska man passa på att ansa skägget i Turkiet. Att göra ett besök hos en lokal barberare kan dessutom bli ett annorlunda och trevligt minne från semestern, fortsätter Magdalena Öhrn.

När Ving bad sin resmålspersonal att ta reda på de lägsta priserna för en barbering hamnade Turkiet i topp följt av populära resmål som bla GreklandKroatien och Thailand. Guiderna kom även tillbaka med ett råd: kom överens om ett pris innan du sätter dig under rakkniven.

Pris för barbering på några av Vings populäraste resmål:

Grekland: ca 40 kr Spanien: ca 100 kr
Turkiet: ca 30-40 kr
Cypern: ca 50 kr
Kroatien: ca 40 kr
Thailand: ca 40 kr 
England: ca 160 kr 
USA: ca 220 kr

För ytterligare information eller högupplösta bilder, kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075, magdalena.ohrn@ving.se

Nyckelord

Kontakter

Vings Pressjour

Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.

Tel:08-55513040

Bilder

Under ett år spenderar en man över 60 timmar på att raka sig. Det är över 138 dagar av hans livstid. Här en grekisk barberare som svingar rakkniven sju-åtta timmar om dagen. Foto Ving. Molivos, Lesbos, Grekland
Under ett år spenderar en man över 60 timmar på att raka sig. Det är över 138 dagar av hans livstid. Här en grekisk barberare som svingar rakkniven sju-åtta timmar om dagen. Foto Ving. Molivos, Lesbos, Grekland
Ladda ned bild

Om

Ving AB
Ving AB
Rålambsvägen 17
10520 Stockholm

https://www.ving.se/

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), som med en marknadsandel på 31 procent är Nordens ledande semesterföretag. Ving etablerades 1956 och har lång erfarenhet av att erbjuda svenska semesterfirare såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I NLTG ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Följ Ving AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ving AB

Vings nya vinterkampanj ska visa Semestereffekten av ”det lilla extra”23.8.2024 08:37:02 CEST | Pressmeddelande

När sommarsemestrarna nu är till ända passar Sveriges största researrangör Ving på att dra i gång sin stora vinterkampanj. Kampanjen, som är framtagen av Vings Inhouse-avdelning tillsammans med reklambyrån Åkestam Holst, är en utveckling av det tidigare konceptet ”Semestereffekten”. Konceptet baseras på den positiva effekt och inverkan som en semesterresa har på oss människor. Denna gång knyts dock manéret närmare Ving och ska illustrera hur det lilla extra gör att semesterupplevelsen blir ännu bättre.

Skolstart och räntesänkning får svenska barnfamiljer att sukta efter nya ”reslov”21.8.2024 09:19:21 CEST | Pressmeddelande

Skolorna har knappt hunnit slå upp sina portar och semestrarna knappt avslutats innan svenskarna vill försäkra sig om en resa till varmare breddgrader, i synnerhet inför loven. Hos Sveriges största researrangör, Ving, har försäljningen av höstlovsresor ökat med 42 procent de senaste tre veckorna jämfört med veckorna dessförinnan och redan nu har 20 procent fler bokat en resa vecka 44 jämfört med i fjol. Gårdagens räntebesked fick dessutom resebokningarna att rusa. Ving såg direkt en ökning på 21 procent.

Kasserade lakan och frotté från Vings hotell får nytt liv i ny produktserie18.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

I Vings strävan att minska sitt klimatavtryck är en viktig del att hitta lösningar för återbruk av produkter som inte längre används, såsom handdukar och lakan. Ett samarbete har därför inletts med upcycling-företaget Reused Remade och tillsammans med dem kan Sveriges största researrangör nu för första gången ge kasserade hotelltextiler nytt liv i form av en helt ny produktserie med bla necessärer, totebag, tygväska och hårturban. Produkterna kommer att kunna köpas på Vings egna familje- och vuxenhotell från slutet på juli.

Ostadigare sommarväder skapar rusning efter resor11.6.2024 08:14:27 CEST | Pressmeddelande

Högsommartemperaturerna och solskenet som många svenskar vant sig vid under maj och början på juni ser nu att vara ett minne blott. Och i takt med att kvicksilvret dalat rejält de senaste dagarna med regn, åska och blåst som dragit in över landet kom reslusten som ett brev på posten. Sveriges största researrangör, Ving, vittnar om både en väder- och skatteåterbäringseffekt då försäljningen av resor i helgen ökade med hela 60 procent jämfört med samma tid i fjol.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye