Hälften av svenskarna positiva till fossilförbud till 2030 – men bara ett parti

Hälften av svenska folket är positiva till ett förbud av fossila bränslen till 2030, enligt en ny Sifo-undersökning. Men politikerna har en annan inställning. Bara ett riksdagsparti av åtta ställer sig bakom Naturskyddsföreningens förslag om förbud. Det blev tydligt på Naturskyddsföreningens pressträff för klimatet, där samtliga riksdagspartier även svarat på frågan om vilka konkreta förslag partierna har för hur Sverige ska kunna nå Parisavtalets 1,5 gradersmål.

– Vi befinner oss mitt i en klimatkris. Den svenska klimatpolitiken är trots stora satsningar inte i närheten av vad som krävs för att Sverige ska leva upp till vårt åtagande i Parisavtalet så att temperaturökningen kan hållas under 1,5 grad. Därför är ett fossilförbud nödvändigt, säger Johanna Sandahl ordförande i Naturskyddsföreningen.

På Naturskyddsföreningens senaste pressträff om klimatet fick samtliga riksdagspartier svara på om de ställer sig bakom Naturskyddsföreningens förslag om ett förbud om fossila bränslen från 2030. Bara ett parti, Miljöpartiet, vill att det ska vara förbjudet att använda fossila bränslen från 2030. Vänsterpartiet öppnar för ett förbud, men inget av de andra partierna ställer sig positiv.

Samtidigt ställer sig hälften av det svenska folket bakom ett fossilförbud till 2030, enligt en färsk Sifo-undersökning som Naturskyddsföreningen beställt. Bara femton procent av de tillfrågade ställer sig mycket negativa till ett förbud.

På pressträffen visade Naturskyddsföreningen att Sveriges rättvisa koldioxidbudget är slut redan om 4 år, om inte utsläppen minskar snabbare än idag.

– Om vi ska klara 1,5 gradersmålet och inte överskrida vår koldioxidbudget måste politiken skärpas ordentligt. Jag är övertygad om att förbud mot försäljning av fossila bränslen till 2030 är nödvändigt, inte minst för att få full fart på andra åtgärder, säger Johanna Sandahl.

På pressträffen fick samtliga riksdagspartier även berätta om vilka konkreta förslag partierna har för att hur Sverige ska kunna nå Parisavtalets 1,5 gradersmål.

Mikael Karlsson, universitetslektor vid Uppsala universitet konstaterade att enbart MP sa ja till Naturskyddsföreningens krav och hade åtgärdsförslag i samma riktning, men V och därefter C kom inte långt efter. S beskrev främst befintliga budgetsatsningar medan L, M, KD och SD sammantaget fick rött kort. Deniz Butros kommunikations- och policyansvarig på Hagainitiativet, gav både ris och ros till samtliga partier.

Här kan du se hela pressträffen i efterhand på Youtube.

Fakta Sifo-undersökningen:

Sifo-undersökningen genomfördes med en webbaserad panel med 1167 personer.

Hur ställer du dig till att införa ett förbud mot försäljning och användning av fossila bränslen i Sverige från år 2030?

Mycket negativ: 15 procent
Ganska negativ: 20 procent
Ganska positiv: 26 procent
Mycket positiv: 24 procent
Vet inte: 14 procent

Ny Sifo-undersökning inför Black Friday – en av tre shoppar onödiga kläder25.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Det är mycket vanligt med olika knep för att locka till merköp vid köp av skor och kläder on-line. Det visar en granskning som Naturskyddsföreningen låtit göra. Hela 28 olika säljtekniker identifierades hos de tio största modeföretagen i Sverige. Samtidigt visar en färsk Sifo-undersökning att nära en av tre har köpt nyproducerade kläder eller skor i e-handeln som de i efterhand tyckte var onödiga.

Regeringens skogsproposition löser inte naturkrisen i skogen15.11.2021 14:21:47 CET | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen anser att regeringens nya proposition om skogen inte löser de problem som finns i det svenska skogsbruket. Föreningen är också kritisk till förslaget att områdesskyddet i skogen i huvudsak ska utgå från frivillighet, vilket kan leda till att områden med höga skyddsvärden inte skyddas. Men det finns också några ljuspunkter, som exempelvis flera ersättningsmodeller till markägare. Det som nu krävs är en ny politik och lagstiftning för skogen.

PÅMINNELSE: Pressträff för klimatet den 10 november – Så vill politikerna minska koldioxidutsläppen9.11.2021 10:51:02 CET | Pressmeddelande

I morgon onsdag den 10 november är det dags för Naturskyddsföreningens fjärde pressträff om klimatkrisen. På träffen deltar klimatpolitiska talespersoner från riksdagspartierna, som kommer att få svara på hur de ska bidra till att stoppa krisen. Deras svar kommenteras av experter på plats. På träffen kommer också generalsekreterare Karin Lexén att uppdatera oss på läget i klimatförhandlingarna i COP26 – direkt från Glasgow.