Hållbarhetsfrågor förenar Clockwork och Eskilstuna United

Hos Clockwork finns inga vanliga sponsringsavtal. Det som fångar Clockworks engagemang är istället initiativ som bidrar till att lyfta hållbarhetsfrågor lokalt och nationellt – vilket det nya samarbetet mellan Clockwork Eskilstuna United är ett tydligt tecken på. Tillsammans ska de under året arbeta för att motverka arbetslösheten och öka jämställdheten i Sörmland.
Clockworks Diyar Alis, Felicia Davidsson och Rasmus Larsson tillsammans med två spelare från Eskilstuna United.

För Eskilstuna United, precis som för Clockwork, är den sociala hållbarheten starkt prioriterad. Fotbollsklubben jobbar med flera projekt som syftar till att stärka jämställdheten och skapa lika villkor inom elitidrott.
– De har ett starkt engagemang även utanför fotbollsplanen och det var det som lockade oss. Vi kände att här vill vi vara med och bidra, berättar Rasmus Larsson, Marknadsområdeschef på Clockwork i Eskilstuna.

Stark samhällsaktör

En av de verksamheter som Eskilstuna United satsar på är Girls United. Det är en fotbollsverksamhet för tjejer i åldrarna 7–14 år som bor i resurssvaga områden. Under träffarna varvas fotboll med lekar och värderingsövningar.

– Värderingsövningarna är speciellt framtagna för att lyfta ämnen som bland annat jämställdhet, integration och makt bland barn och ungdomar. Syftet är att öka delaktigheten för tjejer som lever långt ifrån idrottsrörelsen. Vi vill hjälpa till och fungera som en bro så att barn och ungdomar lättare ska inkluderas mer i samhället, säger Sandi Haddad Sharro, verksamhetsansvarig för Girls United.

Ett annat initiativ är Work United där klubben i samarbete med Eskilstuna kommun matchar människor som står långt ifrån arbetsmarknaden med jobbmöjligheter hos klubbens partners.
– Att få ner arbetslösheten och samtidigt hjälpa näringslivets med kompetensförsörjning är något vi på Clockwork också gör genom vårt verksamhetsområde Matchning. Inom ramen för vårt samarbete kommer Clockwork därför vara en partner i projektet Work United där vi tillsammans kommer jobba för att öka graden av sysselsättning i Eskilstuna, berättar Rasmus Larsson.

Jag2030

Den som är uppmärksam har redan lagt märke till att Eskilstuna Uniteds matchtröjor inte pryds av sponsorer, utan istället av projektet Jag2030. Det är ett upprop för att öka jämställdheten i hela Sörmland.
– Vi startade projektet för tjejers rätt att spela fotboll och möjligheten att leva på det. Visionen är att vi vill bygga en organisation för framtiden, där våra spelare kan leva på sin lön och våra ungdomar ser fotboll som ett framtida yrke. För oss som fotbollsförening är det såklart extra kul att partners går igång på vårt hållbarhetstänk, säger Elina Gustavsson, kommunikationsansvarig i Eskilstuna United.

Att matchningen mellan Eskilstuna United och Clockwork är extra träffsäker är även Clockworks vd Petter Lundgren helt övertygad om.
– Vår gemensamma idé är att det ska vara självklart att skapa förutsättningar för att tjejer och killar ska kunna idrotta på lika villkor. Det här är en klubb som verkligen går i bräschen för jämställdhet och tar det vidare. Här vill vi vara med och göra skillnad för samhället, säger Petter Lundgren.