Hälsoscreening ska förebygga ohälsa bland medarbetare

Linköpingsbaserade Stångåstaden och Linkura AB har tillsammans utvecklat ett nytt koncept för hälsoprofilbedömning. Konceptet innebär tre dagars screening med EKG-mätare som mäter allt ifrån stress, sömnkvalitet och fysisk aktivitet och kommer att erbjudas Stångåstadens 170 medarbetare. Genom att regelbundet mäta hälsan får medarbetarna insikter om sin hälsa och livsstil och möjlighet att sätta in åtgärder för varaktig livsstilsförändring.

-          Vi har velat hitta en mer modern och objektiv lösning för att kunna mäta stress, återhämtning, sömnkvalitet och fysisk aktivitet. Genom att arbeta proaktivt och hälsofrämjande kan vi fånga upp och sätta in individuella och personligt anpassade åtgärder innan symptom har brutit ut. På så vis kan vi förebygga att våra medarbetare hamnar i ohälsa. Att regelbundet se över sin hälsa, att 'göra en service på sig själv', är en god investering för framtiden, säger Malin Wettre HR-chef på det kommunägda bostadsbolaget Stångåstaden.

Att mäta av kroppens nervsystem och få fram validerad data (så kallad biometri) på när kroppen är i stress eller får välbehövd återhämtning är framtiden och frågan om hur vi når välmående möjliggörs ännu mer med denna nya teknik. Genom att mäta ett antal viktiga hälsomarkörer ökar förståelsen för vilka livsstilsförändringar som kan göras för att öka välmåendet.

-          Att inte längre gissa utan lyssna på kroppens faktiska biodata, det är något som hjälper oss att förstå bland annat vad som ger mental återhämtning och mental stress i vardagen. Stångåstaden har varit en proffsig kravställare i utvecklandet av denna tjänst vilket kommer att ersätta flera av gårdagens subjektiva hälsoprofilsbedömningar och screeningtjänster. Medarbetarna kommer att må bättre både på fritiden, med sina nära, samt på jobbet, säger Henrik Tegelström, VD på Linkura AB.

Ett av syftena med det nya konceptet är att kunna erbjuda en mer aktiv form av coachning för medarbetarna.

-          Den screening som vi har utvecklat tillsammans med Linkura erbjuder varje medarbetare tillgänglig hälsofakta och skapar möjligheter att fånga upp tidiga hälsosignaler som i proaktivt syfte kan användas för att prioritera och optimera sin hälsa. I slutändan vill vi öka välbefinnandet bland våra medarbetare och bidra till en aktiv livsstil, säger Malin Wettre.

Konceptet kommer att erbjudas alla medarbetare vart tredje år och kommer att starta upp i februari 2020.

För mer information, kontakta gärna:
Malin Wettre, HR-chef på Stångåstaden, telefon 072-532 31 38
Henrik Tegelström, VD Linkura AB, telefon 070-485 10 16

Läs mer om Linkura på www.linkura.se

AB Stångåstaden är det kommunägda bostadsföretaget i Linköping. Koncernen äger och förvaltar ca 18 300 lägenheter, varav ca 4 200 är studentbostäder som ägs och förvaltas av dotterbolaget Studentbostäder i Linköping AB. Därutöver finns ca 100 bostäder av speciell kulturhistorisk karaktär i dotterbolaget Kulturfastigheter AB. Utbudet av bostäder är varierat, från lägenheter i sekelskifteshus till det senaste inom nyproduktion. AB Stångåstaden har ambitionen att bli det självklara valet för alla som vill bygga sin livsmiljö i Linköping.

www.stangastaden.se

Stångåstaden 80 år30.9.2022 08:15:00 CEST | Pressmeddelande

Den 2 oktober är det 80 år sedan det kommunala bostadsbolaget Råbergahus bildades för att råda bot på bostadsbristen i Linköping. Uppdraget var att skapa goda bostäder till rimliga hyror för kommunens invånare. Ett år efter bolagets bildande stod de första husen klara på Gamla Tanneforsvägen, 8 byggnader om totalt 48 lägenheter. Sex år senare byter bolaget namn till Stångåstaden, som idag är Linköpings största fastighetsägare och förvaltar ungefär 18 000 lägenheter.

Så får vi de bästa att vilja jobba hos oss16.9.2022 11:44:52 CEST | Blogginlägg

Det låter som en självklarhet att ha medarbetare som trivs men varför är det viktigt? Jag tror de flesta håller med mig om att det är nyckeln till att skapa lönsamhet och få nöjda kunder. En attraktiv arbetsplats gör det också lättare att rekrytera och klara företagets kompetensförsörjning över tid. Vi har jobbat långsiktigt och strategiskt med frågan i nästan ett decennium. Vi gör det för att vi tror att det finns en stark synergi mellan lönsamhet, nöjda kunder och nöjda medarbete.